Om man tittar på DoD'91 så är väl det en ok lista. Visst man får tänka på vad motsvarighet är i Dimmornas dal.
* Uppnå 21+ i en färdighet.
- Detta finns redan i DoD'23, man uppnår max i en färdighet (FV18).
* Vinna tornering med fler än 400 deltagare.
- 400 blir nog svårt men 30 kanske. Det viktiga här är att personen från alla fraktioner eller åtminstone så många som möjligt ställer upp. Sedan kanske inte hästar och så är så aktuellt i Dimmornas Dal, kanske mer då 'Grand Melee' (vad heter det på svenska - Fotröj?).
* På kungens uppdrag rädda prinsessa.
- I brist på kungar så kanske man räddar en viktig person för en ledande figur i en fraktion som finns i Dimmornas dal.
* Döda fiendens härförare.
- Om man väl har kommit på vilken fraktion som man känner för att ha som fiende så finns det ju en måltavla här.
* Upptäcka ny kontinent.
- Tror att Dimmornas dal redan är upptäckt, tyvärr.
* Leda belägring och erövring av fientlig borg.
- Vet inte hur mycket belägringar det blir i just Dimmornas dal men man vet ju aldrig.
* Stjäla skatt från monster utan att döda det (alltså från drakar och liknande).
- Det här borde väl kunna gå. Borde väl finnas någon drake eller liknande som har något glittrigt.
* Döda monster (fortfarande drakar och liknande).
- Vissa spelare föredrar det här i stället för att som en simpel tjuv stjäla skatten. Märkligt.
* Rädda kungarike från undergång.
- Rädda Utkante blir det närmaste. Det är ju trots allt en hel by med invånare.
* Besegra annan hjälte.
- Det borde väl finnas en och annan. Åtminstone till slut.
Skämt och sido, visst man kan ha det här som mall och jag kommer nog ha det i åtanke i alla fall (jag är gammal nog för det). Det viktigaste är nog ändå att man ska förtjäna det, alltså göra något bra, för många. Att döda ett troll långt bort i ena hörnet utav utav Dimmornas dal är kanske bra för de som senare färdas där men att rädda Bonden Erks gård från det hemska trollet inte bara räddar Erk och hans familj utan även mat till förmodligen Utkante, det är något helt annat.
Också när man är SL så kan man ju ha i åtanke hur lång kampanjen ska vara. Delar man ut en hjälteförmåga ungefär var femte spelmöte så kommer spelarna vara riktigt stora hjältar efter ungefär 20-25 spelmöten. Har man tänkt sig en kortare kampanj så kanske man måste vara lite mer frikostig vad gäller vad som är ett hjältedåd.