Ok, nu vet jag inget om DnD men om du vill spela en munk (och/eller) en ras som står ut sig från andra så välj ett yrke och lägg på en munkfernissa över det.. Likaså med rasen.. Beskriv rollpersonen utifrån en helt annan ras men modifiera detta för att passa den rasen som rollpersonen är.. Jag har lekt lite med idéer om att ha insektioder som alver.. De har helt enkelt ersatt alvernas plats i världen och spetsöronen har aldrig funnits..
Så vad kan man utgå från för yrken när man gör sin munk? Tja, krigarmunkar och lönnmördarmunkar brukar ju vara standard (och därför i min mening rätt klichéartade och tråkiga) förutom då den klassiska
stereotypmunken.. Vad finns det mer för yrken man kan kombinera med munken? Tja, jag kommer å tänka på prästen (ok, inte munk - men religiöst som religiöst) från
O brother, where art thou?.. En ytterst skön (och förvisso svårspelat - jag skulle aldrig klara av det) karaktär som är ett tydligt exempel på att någon har baserat honom på en bedragare men lagt på fernissan "munk" ovanför honom..
Vid första anblicken så är han en präst.. Vid andra blicken en skojare och när man slutligen lär känna honom så är han en präst, om än en rätt ovanligt sådan.. Vill du ha mysticism (eller något liknande) så rekommenderar jag att du gör rollpersonen så att de andra spelarna aldrig vet var du står.. Säg som, tja, lite Gandalfisk.. Alla visste att han var magiker men ingen visste vad tusan han höll på med.. Den gamle gubben hade ju tendensen att kunna smyga runt och ha för sig en massa fuffens vid sidan om..
Vapen?
Tja, om du kör en klassisk munk med kåpa och rep som livrem så rekommenderar jag vapnen nät och bola.. Kåpan kan du använda som nät för att snärja in folk i och livremmen kan ha en kula i vardera änden som du kan använda som bola eller som änterhake om du nu har en tillräckligt lång (och stark) lina.. Äh, jag kommer ju bara på ninjavapen.. Höll på att föreslå ett skärp med en losstagningbar kaststjärna som smycke.. Har du en klädsel som består av flera tygstycken så kan du lossa ett av tygstyckena och använda som (snärjbara) ickeskadliga vapen..
Religion/världsbild
Tja, det här tycker jag alltid är den tråkiga biten med rollspel då religionerna påminner så starkt om vår världs religioner i uppbyggnad.. Tja, du kan ju vara en blomprofet.. Värna om blommorna och så.. Det skulle vara en kul grej om du tillbad någon sorts kaosgud.. Anledningen till detta kan man skylla på något typo.. Säg att det stod i Den Heliga Skriften "...and so He spread pestilence and chaos to the world and He told Jophes ' This is my world and you should do everything to maintain it's flavor" men någon råkade kopiera Skriften fel och skrev "flower" istället.. Ok, fånigt exempel men vad fan..
Lite roligt skulle det vara att se kaostillbedjare stå och lukta på blommorna..
Nu vet jag inte hur kraftfulla ens feat är men jag kan väl föreslå följande (några som jag som SL skulle ha svårt att svälja):
× Kommunicera med råttor.
× Vet instinktivt om senaste staden som någon har besökt.
× Kan sammanfoga tygstycken.
× Bonus på att snärja in föremål med sin bola.
× Vet namnet på en person instinktivt.
× Frätande blod.
× Du har en förmåga att kunna fånga andras uppmärksamhet.
× Blir osynlig när du sover i mörker och vaknar direkt så fort någon kommer med en ljuskälla i närheten av dig.
× Får vissna blommor att bli som nya igen.
× Ditt utseende säger inget om dina egenskaper.. Trots att du är jättestark så är du spinkig, trots att du är ung ser du åldrad ut, trots att du... Ja, hitt' på något.
Äh, vad svårt att föreslå.. Jag vet ju inte hur rollpersonens personlighet, färdigheter eller hur dennes religion är..
Flaws då:
× Något med ögonen.. Jag vet inte. Hade tänkt att de byter färg beroende på vilken feat du använder.
× Hobgoblin föreslog någon som ras? Rollpersonens hud kan skimra svagt grönt (eller vilken hudfärg nu hobgobbos har) i mörker.
× Sjukdom så att personen tappar stora hårstycken på huvudet.
× Du har en förmåga att kunna oavsiktligt fånga andras uppmärksamhet.
× Du har lätt att fånga kvinnors uppmärksamhet.
× [djurras] skyr dig som pesten.
× Du påverkar något i din omkrets, typ det är alltid mulet där du går, lågor brinner med blå låga, ljuskällor sprider inte sitt ljus lika mycket som normalt, den som svär råkar ut för ett smärre missöde eller att barn är rädda i din närvaro..
× Du kan inte se skillnad på individer från [en ras].
× Du kan inte komma ihåg namn.
× Du har social fobi.
× Du är androgyn.
× Spetälsk.
× Halt.
× ...
Äh, det här inlägget blev inte alls som jag hade tänkt mig från början..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker det är roligare att hitta på nackdelar