Nekromanti Hjärnknäck på Gumshoe

solvebring

Superhero
Har ni någonsin varit med om att ni komplicerar saker i onödan och sedan inte kan ta er tillbaka till den enkla, grundande basictanken?

Det jag syftar på är att man tar något som inte är så komplicerat och börjar att grunna över det och bolla runt det med tusen olika "om" eller "kanske", att man tappar koncepterna helt och plötsligt inte kan se klart.

Det gjorde jag med Gumshoe igår kväll. Jag började läsa i mitt nyligen införskaffade Fear Itself (ja, den inkluderade PDF:en, själva boken skeppas från Pelgrane). Så läste jag introduktionen till Gumshoe, vilket är det som t.ex. krank redan påpekat för mig en miljon gånger tidigare: Det är som gjort för deckare. Du slår inte för att hitta ledtrådarna osv. Ja, skitbra. Pelgrane skriver (inte ordagrant) själva "Du spelar och slår och grejar inte för att hitta ledtrådarna. Själva spelet och grejandet börjar när du ska sätta ihop dem och ta dig vidare". Ja, skitbra. Men så började jag leka med en massa olika tankar i mitt huvud och snart tappade jag bort mig. Jag försökte hitta tillbaka till det enkla tänket genom att söka upp trådar här på forumet. Jag fann dem, men de hjälpte inte.

Kort och gott, jag har förstört för mig själv för jag har lagt i en högre växel och lyckas bara förvirra mig hela tiden. Kort och gott, kan någon beskriva Gumshoe för mig - gärna med "praktiska" spelexempel? Och nej, jag har inte läst hela regelkapitlet. Det vågar jag inte med risk att röra till ännu mer. Med andra ord så backar jag helst och ruskar om min hjärna först. Speciellt eftersom det står att Gumshoe funkar ditten och datten i vanliga fall; då man ska följa upp ett brott som mer eller mindre skett, medan man i Fear Itself är mitt i det medan det sker - man är ett pray/target/offer: Man är en roll i en slasherhistoria; motsvarande t.ex. någon puckad fotbollskille eller lättfotad collegegirl i en genre-slaktrulle.

Möller

Hubert Hortlax
Nu har jag enbart haft kontakt med GUMESHOE i det eminenta Mutant City Blues, och min enda utspelade scen i det var en friformad förhandlingsscen... så nåja, men jag ska försöka svara på din fråga ändå.

Rollpersonerna i Gumshoe har undersökande färdigheter, till exempel Textual Analysis. Att ha värde 1 i en sådan färdighet ger en ganska hög grad av kompetens inom området, att ha högre värden än så innebär enbart att rollpersonen kan briljera inom området oftare.

Undersökande färdigheter används genom att spelare säger »Jag använder textual analysis. Hittar jag något?«

Säg att rollpersonerna är på en mordplats där något har lämnat ett brev med en ganska enkel och i sig själv intetsägande text. Genom att beskriva att rollpersonen använder textual analysis får rollpersonen/spelaren en ledtråd, i det här fallet kan det kanske vara »Författaren har antagligen låg utbildning, att döma av meningsuppbyggnaden«. Så funkar det. Spelaren säger vad rollpersonen undersöker, och med vad, och spelledaren säger vad som finns att hitta.

Det finns dock en lite mer avancerad aspekt till dethär. Värdet i en undersökande färdighet, ofta 1 men kanske så mycket som 4, anger hur många poäng spelaren får spendera för att briljera i ämnet. Efter att ha berättat en ledtråd kan spelledaren fråga spelaren om denne vill spendera en poäng i färdigheten för att få en ytterliggare ledtråd. Dessa ytterligare ledtrådar är aldrig nödvändiga för att föra spelet vidare, de nödvändiga får man alltid gratis. De ytterligare ledtrådarna ger istället spelaren lite ego och rollpersonen ett litet övertag i en följande scen.

I vårt exempel kan spelledaren, om spelaren vill och kan spendera ett poäng i textual analysis, kanske berätta något i stil med »Ett ord från den nautiska jargongen tyder på att författaren till brevet är sjöman eller dylikt« Denna ledtråd är inte nödvändig för att gå vidare, enbart användbar kuriosa. I kontexten förväntas det att spelarna kan lista ut vart de ska leta vidare enbart genom att veta att brevförfattaren var lågutbildad.

Några frågor?

solvebring

Superhero
Stort tack, Möller. Du svarade för länge sedan men jag har inte fått en stund över till att svara förrän nu. Det har varit allt ifrån detta satans julfirande, till dödsfall, julstök, trötthet, leda osv. Mja, med andra ord så har jag inte orkat svara på några mer "seriösa" trådinlägg förrän nu.

I alla fall... Det var just det här med värden och hur man egentligen i praktiken sköter färdigheterna kring investigation som jag undrat över.

Det var just det här med "man slår inte"-snacket och att man har värden som konfunderade mig lite. Fast du menar alltså att värdet inte används för att slå mot eller så utan att det istället talar om vidden av information man kan få in på den kunskap (värdet) man besitter?
... För man får ju alltid ledtrådar, no matter, så länge rätt färdigheter används på rätt platser, oavsett något lyckas/misslyckas?

Storuggla

Champion
"Det var just det här med "man slår inte"-snacket och att man har värden som konfunderade mig lite. Fast du menar alltså att värdet inte används för att slå mot eller så utan att det istället talar om vidden av information man kan få in på den kunskap (värdet) man besitter?
... För man får ju alltid ledtrådar, no matter, så länge rätt färdigheter används på rätt platser, oavsett något lyckas/misslyckas?"

Man får alltid ledtråden om man har rätt färdighet. Alltid. Man slår inte ett jota. Ibland säger spelledaren att det finns extra info att få, och få betalar men ett eller två poäng från relevant färdighet och får extrainfon. Den infon behövs aldrig och man klarar sig utmärkt utan den, men den kan underlätta eller snabba på det hela.
Värdet i en färdighet antyder hur ofta man man kan använda och briljera med sina kunskaper under ett äventyr, inte hur kompetent man är. Det är enklare om man tänker på det ur ett tvseriesperspektiv än verkliga världen.

Storuggla, betänk även rymdgrodan som skulle krubbat nu i december

solvebring

Superhero
Okej, kalas, Uggla. Nu har jag lyckats rensa ut alla "outside the box"-tankar och kommer nog kunna ta regelkapitlet med sans. =)

Fan, ibland behöver man verkligen rensa hjärnkontoret...