Nekromanti Hjärntorka

Belkor

Veteran
Tjena! jag hade tänkt att förska snickra ihop mitt första äventyr, men har för tillfället lite "hjärntorka".
Jag skulle behöva lite hjälp med ideér till ett lättskrivet men bra äventyr för nybörjare, skriv så mycket som ni orkar.

tack på förhand!

Belkor

Veteran
ÅÅÅ förlåt jag e ny här, :gremblush:
Rollspelet är EON och jag vill helst att äventyret utspelar sig i Asharien och/eller Soldarn. Det ska vara hyfsat lätt att spela och spelleda.

Hjalle

Swashbuckler
Rollpersoner?

Har ni redan gjort rollpersoner eller ska du göra äventyret först? Ett tips är att börja med rollpersonerna, eftersom dessa kan vara en stor inspirationskälla till äventyr. Dessutom ger det betydligt mer realism och spelbarhet att anpassa äventyret efter rollpersonerna, då slipper man det faktum att en foriansk stråtrövare, en kraggbarbar och en alvisk greve från Danabréann sällan möts för att intrigera i en diplomatisk härva som utspelar sig i ett nomadterroriserat Nada...

-Hjalle, tipsar.

Boridus

Veteran
Re: Rollpersoner?

Mitt tips är väll kanske att inte koncentrera äventyret på för mycket strid. Det är fruktansvärt kul i början men det är också det som tar tid, speciellt i Eon. Nu vet jag iofs inte hur Eon3 reglerna är då jag inte införskaffat det ännu :gremblush: men ändå

Om ni inte har gjort RP ännu så försök att få lite variation i gruppen. Inte bara x antal krigare/fighters. Sånt tenderar att hända med nybörjare. :p

Förresten nu vet jag inte om ni alla är nybörjare eller om det bara är du som ska leda ditt första spel. Sorry :gremtongue:

Men annars tycker jag som Hjalle, speciellt om du nu har hjärntorka. Då kan rollpersons genereringen vara fruktansvärt inspirationsfull.

rax

Swordsman
Eftersom jag är lite lat av mig idag, nöjer jag mig med att posta till ett gammalt äventyrsförslag som jag skrev ihop till en liknande förfrågan. Upplägget är mycket enkelt, så även om äventyrsförslaget inte lämpar sig direkt för dina spelares rollpersoner, kan du säkert anpassa det eller låta dig inspireras av det.

Läs även inlägget som startade tråden för att få en bättre bild av hur det hela hänger ihop. Förresten, läs hela tråden när du ändå är igång, så kan du säkert vaska fram en del matnyttiga tips. :gremwink:

Hoppas detta kan hjälpa dig på traven!

/Rax, burning for home :gremsmirk:

Johan K

Gammal & dryg
ett anant tipps som kan vara bra är ju att man tittar på hur andra har skrivit sina äventyr.
Du kan ju alltid kolla på Sveroks scenariobank & ladda ner något där.

Lycka till !!!! :gremlaugh:

Belkor

Veteran
Tusen tack!!! :gremlaugh:
Det där gav mig en hel del ideér, jag vet nu ungefär hur jag ska göra.
Börjar skriva med en gång!!! :gremlaugh:

Belkor

Veteran
Re: Rollpersoner?

Vi har spelat förut fast bara 2 ggr.
Inte för mycket strid, det ska jag komma ihåg.
När vi gör RP så ska jag ha huvudet på skaft och se om jag snappar upp något!!! :gremlaugh: :gremlaugh:

Tack Tack

Magnus L

Hero
Kort upplägg..

En snubbe i en stad och en brud från vischan tänker gifta sig. Jäntans farsa som är en fattiglapp klarar dock inte av att betala hemgiften.

Han hyr därför in ett gäng (RP) för att "kidnappa" jäntan och hålla henne hemifrån nån vecka. Samtidigt ska dom skriva ett brev om att dom vill ha fett med kosing för att släppa flickan. Gubbens plan är att han erbjuder killen att om han betalar för att dottern blir fri så borde han slippa hemgiften.

Friaren tänker dock på ett annat sätt. Han skrapar ihop sina biffiga polare och ger sig iväg för att nita RP och ta tillbaka tjejen.

Vad ska RP göra nu? ska dom erkänna allting? Ska dom göra motstånd mot gänget och eventuellt ta livet av dom?

Vad säger tjejens farsa om RP bara lämnar över henne till killen?

Dom kanske rentav skiter i allt, tar med tjejen och säljer henne som slav..då visar det sig senare att hon egentligen är en flicka av hög börd som gömdes under en buske när föräldrarna blev anfalla av rövare och sedan hittades hon av bonnen.

Hon måste fixas tillbaka till varje pris då hon är den ende som kan lösa en blodig tvist i ett baroni.

Kör på..