Nekromanti hjärntorka!

Hayel

Veteran
hejsan jag håller på och skriver ett äventyr men har fått hjärntorka,så därför skulle jag villja ha lite förslag på vad som ska hända ungefår så här har jag skrivit: RP kommer in i ett tomt rum, åt motsatt håll som dom kommer från finns en stor trä port, på varje sida av porten står två statyer som liknar två riddare i helrustning MEN det var där jag fick hjärntorka vad ska hända sen? ska statyerna uppna den stora trä porten eller ska dom bli levande och attackera eller nåt annat :gremconfused:

Lambi

Swordsman
Äventyrstips och lite tips om hur man får bra svar

Frågar du mig kan du få gott om dumma idéer. Det var dock väldans lite information om vad dom gjorde där och liknande. Har dom fått ett slag i skallen och vaknar där? Är dom på dungeonhackofdoom i en grotta? Är dom på bal hos sin polare Kungen of Långtbortistan? Är dom på inbrottsmanöver hos den rike greven av Flodkante?

Lite dumma tips och idéer:

* Rustningarna kanske animeras och gör en hälsningsbugning för karaktärerna och öppnar dörren. Sedan följer dom med dom på alla äventyr där innanför.

* Dörren öppnas när spelarna kommer i närheten av dörren men rustningarna ställer sig för och tvingar karaktärerna att svara på en knivig gåta eller bli köttfärs.

* Eftersom det är där inne skatten till hela Kungariket finns så måste någon rollperson visa sig värdig skatten genom att... öhm... göra något som rollpersonen inte vet om. Dom får luska, pröva (dansa, rappa och spela banjo är alltid trevligt) och pröva lite mer.

Not.: Rummet var inte tomt jue, fanns ju stående helrustningar där.

Ett bra tips är att beskriva det du vill ha hjälp med så ingående som möjligt och gärna ge några riktlinjer för vad som är huvudproblemet. I det här fallet var det i stil med komma på ett äventyr åt dig. Då finns ju Sveroks Scenariobank och hundrajättemiljoner andra ställen att kolla på. Jag antog att det var viktigt att dom var just i det rummet just då. Är det inte det så känns mina tips lite bortkastade. Specificera mer är nyckeln.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Varför befinner de sig i rummet? Det är nästan omöjligt att komma på vad som ska hända om man inte vet vad de ska göra i byggnaden (eller vad det nu är).

Hayel

Veteran
Re: Äventyrstips och lite tips om hur man får bra

Ok här kommer lite till: En gammal gubbe som kom in på baren dom satt på i början har berettat en saga för dom den går så här: För hundra tals år sedan levde en man vid namn Arn i sin borg mitt i skogen.
Han hade väldiga rikedomar.
Och det sades att han hade mystiska saker för sig i sin ensamhet. Borgen är sedan länge förstörd, ingen vet vad som hände den.
Men en sak är säker, ruinerna efter den finns kvar där ute och dom är fyllda till bredden med skatter…

där jag berettade har dom precis kommit in i ruinen och gått frammåt ett litet tag hoppas att du kan ge mig lite mer tipps! :gremsmile:

Hayel

Veteran

Föresten Ursäkta att jag e lite trög!

Lambi

Swordsman
Måla på mer

Spelarna borde lära sig att inte lita på främmande människor! :p

Du borde nog måla på ännu mer. Här på forumet brukar mer ger mer-tekniken funka. Skriv mycket och ingående och du får mycket och ingående tillbaka.

Du måste nog komma med en mer ingående beskrivning för att inte få svaret: rita massa rum, rita monster och skriv ner hur mkt skatten är på. Det är ungefär så mycket man har att gå på.

Vad hade du tänkt dig? Dungeonhack? VM i splatterfällor of doom? En mystisk ande som tvingar spelarna ut på äventyr innan borgens fd mästare ger dom skatten frivilligt? Hur raserades borgen? Hurdan var dess ledare och vad hände däri? Borgens Blodbad? Mästerskapen i Virkning?

Nu har du lite att bygga på. Fundera lite själv innan du frågar vidare. Det händer tyvärr hyfsat ofta att nya forumiter frågar korta frågor som "ge mig äventyr", "rita fina bilder till mitt äventyr jag kanske ska skriva ni som kan rita fint" och liknande. Det brukar besvaras med allt mellan "ehm, tänk vidare" och "skaruhadängellerdinjävlaidiot". Det finns scenariobanken på www.sverok.se som jag tidigare nämnde samt google om du vill ha en färdig borg med lite skatter och stuff i. Rota där för idéer. Har du något specifikt problem (efter du tänkt efter själv) så kom gärna hit och diskutera. Man förvånas ofta över hur många kloka och uppfinningsrika svar man kan få.

Lycka till!

Rickard

Urverk speldesign
Re: Måla på mer [OT]

"Du borde nog måla på ännu mer. Här på forumet brukar mer ger mer-tekniken funka. Skriv mycket och ingående och du får mycket och ingående tillbaka. "
Jaså? Själv orkar jag inte läsa allting och det som Hayel var fullt tillräckligt för min smak.. Hade jag inte haft annat för mig så skulle jag bidrag med några förslag.. Att skriva för mycket i ett inlägg är hämmande också för andras fantasier.. Jag har stött på det rätt mycket..

Han ställde en vanlig, enkel fråga och vidareutvecklade sedan det.. Varför begär du då en fem sidors uppsats? Sammanfattningen räcker väl ändå?

/Han som gillar att överdriva (och som sällan har plotter större än Hayels)

Lambi

Swordsman
Re: Måla på mer [OT]

Det verkade inte riktigt som om han ville ha något speciellt, och därför gav jag tips och hänvisade till att det faktiskt finns mycket färdigt om det inte har någon större betydelse. Lite modifiering av något kan göra underverk för att det ska passa in.

Det är väldigt svårt att ens veta vilken riktning man ska röra sig i. Hans (alltså Hayels, inte din=) spelargrupp kanske består av fyra troll och en svartnisse, eller av tre riddare och deras pestsjuke Kung som letar magiska botemedel. Sådant spelar en ganska stor roll. Bara kommentaren att det ska vara lite mystiskt, eller att det är rent skattletande som är poängen, eller whatever. Det känns nästan lite bortkastad tid att spåna på massa saker som inte kan komma till nytta för personen. Tre beskrivande ord eller riktlinjer ger mycket.

Man kan begränsa på olika sätt. Man kan meddela vad man vill ha, eller man kan begränsa ett litet utrymme om var man alls får röra sig inom. Eftersom Hayel inte beskrev tillräckligt för min smak så uppmanade jag honom att berätta mer om sina tankar (för om det inte är mer än 'öht, jag vill typ ha ett äventyr' så är färdiga äventyr bättre) samtidigt som jag gav lite idéer på det som fanns. Hayel kan då utveckla det hela eller be om mer specifika tips.

En fem sidors uppsats var det aldrig frågan om. Då har man ju äventyret färdigt och kan fråga om något specifikt eller slänga upp det och fråga om allmänna tips.

/Lambi, som hade varit överlycklig om all text här hamnade på spanska på hans uppsats, om lite andra saker då förstås, men ändå

Rising

Vila i frid

Jag skulle inte låta något hända i själva ruinen. Låt den vara just en ruin; raserade torn, övervuxna murar och så vidare. Om det finns en port man måste ta sig in genom så känns ju inte ruinen som en "ruin", utan mer som ett fullt fungerande fort. Låt det inte finnas några skatter eller så i ruinen, heller. De har andra rövare redan varit framme och tagit. Däremot kan det leva små fula skogstroll eller något i ruinen; de har kommit till borgen många år efter att den raserats och är omedvetna om dess hemligheter.

Grejen är nämligen att det ska finnas en hemlig väg ner i underjorden; där de egentliga skatterna - och farorna - ligger gömda. Den delen av borgen har ingen besökt sedan den gamla tiden, så där är allt orört än i dessa dagar; fällor fungerar, monster lurar, skatter ligger och väntar på att bli hittade, osv.

Hur tar man sig då in i underjorden? Tja, det måste vara ett klurigt sätt, annars skulle någon redan ha varit framme. Jag skulle låta det krävas en "nyckel" av något slag för att komma in i underjorden, samt dölja ingången så att ingen förstår att det finns en hemlig del av borgen.

Låt det exempelvis finnas en uttorkad brunn eller något mitt i ruinen, som fungerar som en magisk portal om man kliver ner i den samtidigt som man bär ett visst magiskt smycke om halsen. Gubben äventyrarna möter på värdshuset har smycket i sitt ägo, och ger det till rollpersonerna. (Varför hämtar han inte skatten själv? Tja, låt smycket vara förhäxat av något slag, låt det vara ett oturssmycke. Det skulle kunna förklara varför mannen vill bli av med smycket.)

När rollpersonerna verkligen kommer in i underjorden så kan du köra med din port och de två statyerna. Jag skulle låta porten fungera så här: Låt det sitta två magiska korpar på statyerna, och låt den ena statyn föreställa ett groteskt monster medan den andra föreställer en skön amazon. Korparna kan tala, och kommer vara mycket uppspelta när de får syn på äventyrarna. De talar i mun när de förklarar att den ena statyn är en tjänare som gärna öppnar porten åt äventyrarna, medan den andra är en väktare som inte släpper in någon genom porten utan en strid. Enda sättet att ta sig in i porten är genom att aktivera någon av vakterna, vilket görs genom att man stoppar in en ädelsten i statyns ögongluggar. Korparna har en av ädelstenarna vardera, och kan beordras att stoppa in ädelstenarna i någon av statyernas ögongluggar. De vet vem som är väktaren och vem som är tjänaren, men det berättar de bara om rollpersonerna svarar på en gåta.

Eller något.

solvebring

Superhero
Gällande rustningarna tycker jag idén med knivig gåta, svara rätt eller strida är en bra grej. Sedan, varför inte göra spelarna förvånade, spelare blir oftast vana rikedommar och bra grejer etc. Så var det förr med mina spelare, dock har jag upptäckt att man blir bra för snabbt. Jag har därför vänt på steken, ibland hittar de inget, kanske gamla rostiga vapen på sin höjd och lite pengar - skall de bli rika skall de förtjäna det. Så jag gör ofta rubusta äventyr med knapp belöning, eller väldigt svåra kompliserade ting, kanske mycket tänkande, kanske väldigt dödsfarligt med en bra belöning.

Det skulle ju kunna falla sig så att ryktena om denna skatt är lögn, gamla skrönor som dykt upp om borgen. De skulle kanske kunna vandra i tomma och skräpiga rum, döden är det enda de finner. Konstiga saker attackerar - allt är fientligt, och inget finns egentligen att hämta mer än strid och rädsla... Kanske blir slutstriden mot Arn's ande? Kanske var det han som skickade "berättaren" för att finna äventyrare som kunde ge sig dit som han kunde suga livet ur för att få tillbaka sin kraft, eller så kanske han vill få frid och behöver ha dit någon som kan begrava honom på en lugn värdig plats...? Mycket kan hända. Tänk över hur många möjligheter du egentligen har, för det är många. Kanske finns det någon grej ur en bok, film eller story som du vill slänga med - bara ommodifiera den lite. Well... Kör på, detta var bara några få saker jag ville bidraga med till ditt tänkande. En sak till, om du nu finns jättemycket att hämta, eller om stället kanske bara är allmänt omkullvält och skräpigt, så se till att beskriva väl...

Rickard

Urverk speldesign
"Jag har därför vänt på steken, ibland hittar de inget, kanske gamla rostiga vapen på sin höjd och lite pengar - skall de bli rika skall de förtjäna det. Så jag gör ofta rubusta äventyr med knapp belöning, eller väldigt svåra kompliserade ting, kanske mycket tänkande, kanske väldigt dödsfarligt med en bra belöning."
Mycket bra! Det där är annars något nya spelledare gör fel.. De ger rollpersonerna för mycket magiska pryttlar och guld, så till slut så har de ingen motivation till att bege sig ut och äventyra (om de nu inte har den ådran).. Att strypa tillgångarna gör att de ständigt har en morot som spelledaren kan falla tillbaka på om denne inte kommer på något annat.. Att ge 200 silver för ett äventyr och sedan måste de spendera 200±100 silver per äventyr (mat, husrum med mera) gör att de ständigt är barskrapade..

"Det skulle ju kunna falla sig så att ryktena om denna skatt är lögn, gamla skrönor som dykt upp om borgen."
Exakt.. Det skulle lika gärna kunna vara en smuggelliga eller rövarband som har spridit ut ryktet för att få ha sina surt förvärvade rikedomar för sig själva och för att undivka konfontration med lagmakten.. De har spridit ut ryktet om anden i staden/byn/whatevah och ryktet har muterats till att det har gömts en skatt där.. För någon eller några tycker det är naturligt att anden måste skydda något.. Kanske var det gubben som berättade det för rollpersonerna som hittade på det?

Om det nu ska vara så att stenväktarna ska slåss mot rollpersonerna så borde andra äventyrare, skattletare och kringstrykare ha strukit med innan, så det borde vara ett antal skelett som ligger utspridda i rummet.. Eller är stengolemarna så pedantiska att de städar undan alla ben? :gremsmile: Jag hade tänkt att ge dig en gåta.. En gåta som jag läst i Fantomen(s klubbsidor) för länge, länge sedan..

Gåtan utspelar sig under en promenad på vägen till en stad.. Vägen har delat sig och skylten som pekar mot staden har försvunnit och du ser två hus där två bröder lever.. Du har hört talas om de två innan och du vet att en ständigt ljuger och att en alltid talar sanning men vet inte vem som är vem.. Hur ska du gå tillväga för att få reda på vilken väg som leder till staden?

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Säg att det rätta svaret är den vänstra vägen (det blir lättare för mig att förklara om jag deklarerar det nu)..

Du frågar båda bröderna vardera vad den andre skulle svara på frågan "Vilken väg leder till staden?"
Brodern som ständigt ljuger svarar då "Den högra", för hans bror (som alltid talar sanning) skulle ha svarat "den vänstra" men eftersom brodern alltid ljuger så säger han fel väg..
Brodern som alltid talar sanning svarar då "Den högra", för det är vad hans bror skulle ha svarat..
Du ska alltså välja den väg som de två inte säger.. Nämligen den vänstra..</font></td></tr></table>

Nåväl.. Jag satt och klurade på hur man skulle kunna konvertera det till det här stället istället och funderade på att ha en vit och en svart golem, för att tydligt markera skillnaden hos dem.. Fast sedan kom jag på att man lika gärna kan fråga dem vilken färg de har.. Den som ständigt ljuger säger fel svar och då vet spelarna att den statyn ständigt ljuger.. Om vi jämför med orginalgåtan.. Du kan ju fråga var och en av bröderna om han är en man.. Ljuger brodern kan de ju fråga den andre istället.. Så gåtan sket sig.. :gremsmile:

Om du vill köra på en fredlig lösning med statyerna så kan du säga att det är en järnport som är tyngd utav ett jättestort stenblock via rep (på andra sidan av dörren givetvis).. Om spelarna svarar rätt på gåtan som kan komma så hjälper statyerna till med att öppna dörren, då de är enormt starka (STY 35).. Om inte, så kan spelarna försöka öppna dörren själva.. Det får plats maximalt två personer att greppa om handtaget och de ska slå på motståndstabellen mot STY 50 för att lyckas öppna porten.. För den som kan lite matte ser att statygolemarna inte behöver slå på motståndstabellen utan lyckas automatiskt.

Block och talja kan göra att rollpersonerna får extra styrka och kan få upp dörren och på så sätt komma förbi utan att behöva klara den där usla gåtan.. Binda rep i dörren kan göra att fler personer kan komma åt att dra i porten, men om de bara är tre personer spelar det inte direkt någon roll eftersom porten åker igen (av tyngden utav stenen) om de släpper efter.. Om de klarar att öppna porten lite och det är en rollperson över så kan annars denne slinka in och skära av repet mellan dörren och stenbumlingen..

Nåväl.. Om du ska köra på att det är en rövarskatt så kan rövarna ha byggt en fallucka mellan de två statyerna.. För att inte ramla ner i den 5 meter djupa gropen så kan man gå bakom statyerna och på så sätt klara sig.. Om du vill att spelarna ska ha en chans så kan du slå ett Upptäcka fara-slag.. De som lyckas ser att det inte är lika dammigt och grusigt just där falluckan finns..

/Han som mest satt och skrev lite och som forumssökte på gåtor, gåtor, gåtor

Arntsen

Warrior
Nått som är jäkligt kul, är att förmedla känslan av att det är ett farligt ställe, att RPna kommer bli attackerade, att det finns en fälla i varje hörn, när i själva verket det farligaste som figurerar i äventyret är råttan Rupert som är jävligt upptagen med att leta reda på ett ekollon han gömde (och glömde) härom veckan....

Crashy

Veteran
Gåtan du tar upp fungerar om man tar med att man får bara fråga en av dem en fråga, efter denna fråga vägrar båda att svara (denna gåta fanns med i the Labyrinth).