Re: Äventyrstips och lite tips om hur man får bra
Jag skulle inte låta något hända i själva ruinen. Låt den vara just en ruin; raserade torn, övervuxna murar och så vidare. Om det finns en port man måste ta sig in genom så känns ju inte ruinen som en "ruin", utan mer som ett fullt fungerande fort. Låt det inte finnas några skatter eller så i ruinen, heller. De har andra rövare redan varit framme och tagit. Däremot kan det leva små fula skogstroll eller något i ruinen; de har kommit till borgen många år efter att den raserats och är omedvetna om dess hemligheter.
Grejen är nämligen att det ska finnas en hemlig väg ner i underjorden; där de egentliga skatterna - och farorna - ligger gömda. Den delen av borgen har ingen besökt sedan den gamla tiden, så där är allt orört än i dessa dagar; fällor fungerar, monster lurar, skatter ligger och väntar på att bli hittade, osv.
Hur tar man sig då in i underjorden? Tja, det måste vara ett klurigt sätt, annars skulle någon redan ha varit framme. Jag skulle låta det krävas en "nyckel" av något slag för att komma in i underjorden, samt dölja ingången så att ingen förstår att det finns en hemlig del av borgen.
Låt det exempelvis finnas en uttorkad brunn eller något mitt i ruinen, som fungerar som en magisk portal om man kliver ner i den samtidigt som man bär ett visst magiskt smycke om halsen. Gubben äventyrarna möter på värdshuset har smycket i sitt ägo, och ger det till rollpersonerna. (Varför hämtar han inte skatten själv? Tja, låt smycket vara förhäxat av något slag, låt det vara ett oturssmycke. Det skulle kunna förklara varför mannen vill bli av med smycket.)
När rollpersonerna verkligen kommer in i underjorden så kan du köra med din port och de två statyerna. Jag skulle låta porten fungera så här: Låt det sitta två magiska korpar på statyerna, och låt den ena statyn föreställa ett groteskt monster medan den andra föreställer en skön amazon. Korparna kan tala, och kommer vara mycket uppspelta när de får syn på äventyrarna. De talar i mun när de förklarar att den ena statyn är en tjänare som gärna öppnar porten åt äventyrarna, medan den andra är en väktare som inte släpper in någon genom porten utan en strid. Enda sättet att ta sig in i porten är genom att aktivera någon av vakterna, vilket görs genom att man stoppar in en ädelsten i statyns ögongluggar. Korparna har en av ädelstenarna vardera, och kan beordras att stoppa in ädelstenarna i någon av statyernas ögongluggar. De vet vem som är väktaren och vem som är tjänaren, men det berättar de bara om rollpersonerna svarar på en gåta.
Eller något.