Nekromanti Hjärta?

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Nej, men allvarligt. Du blöder ihjäl. Det borde inte vara så hemskt svårt att inse. Har du för lite blod i kroppen så kommer kroppens vitala delar och funktioner sluta att fungera varpå kroppen som helhet slutar att fungera(dvs du dör).

Ja allvarligt så insåg jag det väldigt tidigt, redan i det första brevet i den här kedjan skrev jagatt jag kör med att man får slå Dödsslag varje gång Blodförlusten stiger en nivå. Jag är inte dum, det är du som är ouppmärksam :)

_öRn, som anser att all krirugi på Mundana är alltför avancerad för "sin tid".
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
"_öRn, som anser att all krirugi på Mundana är alltför avancerad för "sin tid"."

Den sägs mest vara avsedd att sy ihop saker vilket inte anses som avancerat...

Har jag hört...


Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Jag är inte dum, det är du som är ouppmärksam"

Jag ber om ursäkt. Det jag menade var att diskussionen som sådan var aningen...tja...

Jag menar, ett hål i hjärtat äre inte mkt att göra åt. Sen kan man ju nyansera diskussionen hur man skall hantera det rent regeltekniskt. Och ditt förslag att slå Dödsslag då blodförlusten stiger en nivå innebär ju att man dör ganska snabbt av dylik skada, vilket också är fallet.

/Sir Foilan

Tradition i Linköping? Inte dumt alls!
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Re: Dödsslag även vid blodförlust...

En liten pejl på hur mycket man klarar av att förlora:

"Redan vid förlust av 10-20% av den totala blodvolymen uppstår ofta symptom i form av blekhet och pulsökning. Förlust av 30% av den totala blodvolymen innebär ett livshotande tillstånd." Vid förlust av 60% av den totala blodvolymen är man medvetslös och i chock.

Med min regel om Dödsslag när Blodförlusten når en ny nivå skulle blodgivare vara i en riskzon eftersom man ger 10% av blodvolymen när man ger blod. Så den är inte riktigt bra men...
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Hjärndöd? Så pass... Hur räknade du fram det? Stannar blodförsörjningen av hjärnan bara för blödningen?

Ursäkta om jag låter okunnig, men jag är lite osäker på den här biten!/images/icons/crazy.gif
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Re: # hjärnans förmåga att ta stryk

Hehehe....Så man kan sänka Lojalitet och Heder med 5 hack istället, om man klarar Ob4T6 mot Tur?
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Mitt scenario var dock ett extremvärde, bara en extraskada. Och rollpersonen är alv och blodförlusttålig, 9rutor i blödningsskadetålighet. Och slagen lyckades. Och en magiker är bredvid.
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Nej. Titta vid de tre skadesektionerna, högst upp till vänster om dem. Där står: "Svårighet dödsslag och chockslag" vid trauman, "Svårighet chockslag" vid smärtan och "Svårighet chockslag, dödsslag" vid blodförlust.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: # hjärnans förmåga att ta stryk

Intressant bakgrund för en antagonist. En hedervärd riddare som efter en tragisk olycka i en turnering blir som förbytt :)
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Hjärndöd? Så pass... Hur räknade du fram det?"

Jag räknade inte fram det alls. Jag använde mitt bondeförnuft.

"Stannar blodförsörjningen av hjärnan bara för blödningen?"

I och med att hjärtat får ett hål i sig så pumpar det inte in blodet i de utgående artärena utan pumpar blodet ut ur hjärtat genom hålet. Då sjunker trycket i artärena och blodet (det lilla blod som fortfarande cirkulerar) kommer inte upp till hjärnan. Utan blodtillförsel kan hjärnan hälsa hem. Blodet tillför hjärnan syre och energi och hjärnan är en storkonsument av båda. Först kommer vissa delar av hjärnan att slås ut och risken för allvarliga och bestående mèn är överhängande om inget genast görs åt saken. Får hjärnan fortfarande inget syre kommer hjärnan att slås ut helt och helt enkelt sluta fungera. Man är död (hjärndöd).
Nu vet jag inte vilka tider vi pratar om här men så särskilt länge klarar sig inte hjärnan utan syre. Hursom helst har han med största sannolikhet däckat för ett tag sen också.

/Sir Foilan - behövde inte en enda regel för det där...

Tradition i Linköping? Inte dumt alls!
 

Darkfed

Veteran
Joined
27 Aug 2000
Messages
24
Location
GBG
Re: # hjärnans förmåga att ta stryk (OT)

Ett svärd upp i hjärnan? Låter inte direkt som en 'tragisk olycka.' :)
 

Darkfed

Veteran
Joined
27 Aug 2000
Messages
24
Location
GBG
Men vart skulle blodet ta vägen?

Jag har aldrig försökt se efter, men jag har uppfattningen att kroppen är rätt så full med diverse prylar och annat bös. Ifall man täcker över hålet genom vilket svärdet klev in, borde det väl inte finnas så många platser kvar att blodfylla för hjärtat efter en stund, så att trycket fortfarande skulle hållas uppe?
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Men vart skulle blodet ta vägen?"

Tja, för det första så måst det som tagit hål på hjärtat först tagit hål på skinnet. Därmed har vi en i närmast oändlig volym (Utanför kroppen) att fylla med blod. För det andra så finns det plats för blod i kroppen (se bara på ett blåmärke). Detta blod kommer att utöva ett skadligt tryck på vävnader och organ i bålen. Blodet som kommer från hjärtat har mkt rörelseneergi kommer att fortsätta pumpas ut tills "håligheterna" i närliggade kroppsdel har fyllts. Därefter kommer den ändå att fortsätta att fylla "håligheten" med blod ända tills att trycket utanför hjärtat är lika med trycker i hjärtat (och det är ganska mkt det). Sen kanske vi kan komma igång med lite blodcirkulation.
Så även om du täpper för hålet på utsidan av kroppen så fortsätter blödningen innanför.

/Sir Foilan

Tradition i Linköping? Inte dumt alls!
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: # hjärnans förmåga att ta stryk (OT)

Kanske inte olycka men jävligt tragiskt :)

Jag tänkte att det skulle hänt under en fredlig turnering. Det traditionella med ett par riddare med lansar som försöker knuffa varandra ur sadeln.
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Re: Dödsslag även vid blodförlust...

<I>Med min regel om Dödsslag när Blodförlusten når en ny nivå skulle blodgivare vara i en riskzon eftersom man ger 10% av blodvolymen när man ger blod. Så den är inte riktigt bra men...</I>

det har jag tänkt på.. och moddat fram en liten lösning på.. kolla på sidan som länken leder till från mitt förra inlägg.
 
G

Guest

Guest
Personligen har jag kört att man får slå Dödsslag när Blodförlusten når en ny rad, vilket förhindrar att man blöder mer blod en man har och överlever.

Vi kör med regeln att när blodförlusten börjar komma upp i onormalt stora värden, typ Ob6T6, så börjar vi slå. På detta viss dör man även av blodförlust.

/Tiamel
 
G

Guest

Guest
Men han kommer att överleva och bli fullt frisk inom en sinom tid.

Nej, det kommer man inte. Låt oss inse fakta. En normal person har 5 liter blod i sig. Detta blod kommer alltså att vara i stort sett utpumpat efter cirka 4-5 rundor med en träff i hjärtat. En av blodets viktigaste uppgifter är att transportera syre till hjärnan och andra kroppsdelar som är i behov av det. När det inte pumpas omkring något blod i kroppen längre så för helt plötsligt inte hjärnan något syre. Inte bra. Hjärnans olika delar kommer att brytas ner och inom loppet av några minuter är du så kravt hjärnskadad att du inte kommer att kunna spela med den rp:n mer. Men hur om helst efter ytterligare någon minut så är du hjärndöd och snart slutar hjärtat att slå och du kan konstatera att din rp är _helt_ död. Inget fungerar med andra ord.

/Tiamel
 
G

Guest

Guest
jag kör med att man får slå Dödsslag varje gång Blodförlusten stiger en nivå.

Det innebär rent teoretiskt att en person skulle kunna dö efter att ha förlorat cirka 0,3 l blod. Varje rad motsvarar cirka 0,25 l blod. Om du får ett kryss in på Ob1T6 raden så kan vi ju säga att du förlorat 0,3 l. Misslyckas du med detta slag så dör du ju. En normal kropp innehåller som sagt var 5 liter blod. Man dör inte förrän man förlorat cirka 1 liter men man kan förlora så mycket som 2 kanske något mer innan man dör.

/Tiamel
 
Top