Lite åsikter
Japp. Jag har till exempel en typiskt filmatisk grej som är en kraftattack som gör mer skada och lättare att träffa, men man tappar (kastar, fastnar i motståndaren etc) vapnet och måste antingen plocka upp ett nytt eller spendera tid att hämta det. Titta bara på hur filmhjältar dräller vapen omkring sig och plockar upp nästa från första bästa fallna fiende
Verkligen ballt! Det svåra med specialmanövrar är att göra dem rätt avvägda; att de ger lika mycket nackdel som de ger fördel. Ditt exempel var en bra avvägning i mina ögon. Gillar när det är lite ruljans bland vapnen; är lite trött på spelare som är fullkomligt besatta av sitt favoritvapen. Snor idén till min cinematiska Gondicakampanj.
Jag har en egen regel till Gondica som ger fördelar i värjfäktning ifall man är rapp i käften. Fördel: Motsåndaren får svårare att parera. Nackdel: Man måste anstränga sig och rollspela istället för att bara rulla tärning.
Medan jag påklädd gjorde något vettigt (lånade böcker och fikade) funderade jag lite mer på vad jag skulle vilja se i ett stridssystem. Tankarna är högst subjektiva och speglar bara mina egna erfarenheter och funderingar kring regler.
1: Att stridskapaciteten påverkar skadan mer än själva vapnet. Sneögda stridsmunkar som tränar 24/7 som får stryk av töntar med tvåhandssvärd passar absolut inte mina flashiga filmiska kampanjidéer.
Två killar som är lika bra (hur fan man nu avgör det...) tycker jag ska ha lika stor chans att slå ihjäl varandra oavsett vilka vapen och rustningar de har. Om de är lika bra borde de vara lika bra på att uttnyttja sina utrustningsdetaljers fördelar (se 2)
2: Alla vapens fördelar och nackdelar ska sluta på noll. Dvs. att alla vapen är lika bra; skillnaden är vad de är bra på. Tror att vi tänker ganska lika här. Svårt att avgöra vad för- och nackdelarna egentligen är.
3: Det ska finnas utrymme för rollspelande att avgöra stridens utgång. Alltså, spelaren/rollpersonens agerande ska vara minst lika viktigt som färdigheternas siffervärden för att allt ska sluta till rollpersonens fördel. det ska alltså finnas regler, eller alla fall bra med utrymme, för taktik och uttnyttjande av situationen.
Helst skulle jag vilja att reglerna gav möjlighet för spelaren/rollpersonen att analysera situationen och göra något smart istället för att med sitt FV 21 hacka ner allt motsånd med trubbigt våld.
En situation jag ofta skulle vilja haft regler för snitsig strid är där man slåss mot många motståndare samtidigt. I många rollspel har man ofta bara möjlighet att göra en attack, en parad och kanske springa några metrar. Jag skulle vilja ha regler som uppmuntrar till fart och fläkt; där det egentligen inte är att problem när man har fem blodtörstiga fiender emot sig -- bara man är innovativ! För att återknyta till inledningen: Fördelen är att man kan göra avancerade manövrar och nackdelen är att man måsta engagera sig och inte bara rulla tärning och hoppas på slumpen och 2T10+2 i skada med sitt tvåhandssvärd.
4: En sak jag gillar i Krigarens Handbok (även om det inte utfördes perfekt kanske) var möjligheten till avvaktande strid: att alltså invänta att motståndaren klantar sig för att utnyttja situationen. Man kan också utvidga genom att tillåta rollpersonen att försöka driva motståndaren till misstag. Detta är ganska likt 3:an egentligen: att försöka uttnyttja situationen istället för kötta.
5: Om jag hamnade i strid skulle jag, förutom att parera för blotta livet, försöka hålla motståndaren på avstånd med mitt vapen. Detta är vad jag tror att många människor som precis som jag ogillar våld skulle reagera i en trängd situation. Jag skulle nog (iaf. i nyktert tillstånd) dra mig ganska länge från att aggresivt försöka hacka ihjäl motståndaren. Detta är något jag saknat i de flesta rollspel; den enda chansen att överleva är att hacka tillbaka direkt eller om man är krigarmunk: knocka motståndaren.
6: Enkla regler för bråk mellan större gäng (men mer detaljerade än de vanligare fältslagsreglerna). Detta är något som jag ofta undviker eller storytellar för att slippa krångel.
7: Samtidigt som jag vill ha balla regler vill jag också att striden ska vara levande och inte en matematisk uppställning. There's just no pleasing to some people!
Har kanske glidit långt från dina frågeställningar men hoppet kvarstår att jag kanske sagt något vettigt.
/Mats, påklädd (spelar for the record inte fotboll)