Rising
Vila i frid
Re: Lite funderingar:
"Trollet gör inte mycket skada för att han är skicklig på vapen; han gör mycket skada för att han är ohyggligt stark (om än inte särskilt pricksäker) i kombination med ett vapen som kräver just råstyrka. Om trollet och du gjorde upp med handdukssnärtning skulle trollet vifta hårt men det krävs snärtighetför att Rising ska bli röd om ryggen! Förstår du min poäng?"
Jo, men jag tycker inte det är så lätt som att "hög styrka = mer skada OCH hög skicklighet = mer skada" för då uppstår konstiga effekter såsom att ninjor börjar eftersträva mer råstyrka och troll som eftersträvar mer skicklighet för att bli bättre. Jag föredrar ett system där ninjan och trollet specialiserar sig på varsin säregenhet. Alltså: "hög styrka = mycket skada ELLER hög skicklighet = mer skada". Troll ska alltså inte ens försöka bli skickliga fäktare, de skall helt och hållet inrikta sig på att bli stora, starka och brutala. Ninjor å andra sidan skall fnysa åt råstyrka och finslipa sin vapenskicklighet istället. Jag tycker det blir mycket roligare om olika kombatanter får slåss på olika sätt än att det skall finnas en matematisk mittpunkt som är bäst. Nå, nu när jag skriver detta ser jag att du redan har sagt precis samma sak i ditt inlägg. Förlåt. Från och med nu läser jag hela inlägget innan jag svarar.
"Jag är inte helt främmande för den idén! Jag skulle gärna se den utförd på något sätt så att man kunde analysera det som hänt och försöka förutse nästa drag med sin intelligens. Annars blir det ju bara sten-sax-påse av alltihop."
Kolla gärna mitt Duellito (du får leta upp länken själv). Där påverkas striden av det nuvarande läget (fördel eller nackdel av olika grad), förhållandet mellan kombatanterna och hur mycket kraft man redan gjort sig av med hittills i stridsomgången. Det skapar en dynamik som enligt mig är intressantare än sax, sten och påse-systemen.
"Är [Usagi Yojimbo-]systemet svårt att få tag på? Du får gärna hänvisa mig till de buggar du uppmärksammat på ett eller annat sätt."
Man har fyra kort på hand som man i hemlighet lägger fram mot var och en som man vill slåss mot. Man kan inte slåss mot fler än fyra motståndare samtidigt, så när ens kort är slut så får ingen annan blanda sig in och attackera dig. Nå, ett av korten är Flykt och fungerar på ett lite speciellt sätt, men övriga tre har en enkel mekanik som jag kan redogöra kort för här:
De tre huvudkorten heter Offensiv, Försiktig och Defensiv (i Skymningshem). Offensiv är bäst och Defensiv är sämst. I dueller har man under vanliga omständigheter ingen anledning att spela något annat än Offensiv så där kan man slåss utan några kort, men i strid mot flera samtidigt så har systemet en finurlig finess:
Offensiv vinner mot Försiktig och Försiktig vinner mot Defensiv, MEN när Defensiv spelas mot Offensiv så uppstår ett dödläge där ingen gör skada på den andre. Det betyder att om hjälten möter två skurkar som båda anfaller honom med Offensiv, då kan han bemöta den ene med Offensiv och undvika den andra med Defensivkortet! Då har alltså skurkarna inte vunnit något på sitt numerära överläge! Tänk om ena skurken skulle valt Försiktig då; det kan ju vara smart, men det betyder också att hjälten kan slå ner den försiktige med sitt Offensivkort och undvika den andre med Defensivkortet. Då åker alltså en skurk på däng medan hjälten klarar sig oskadd! Det är ett himla snyggt system tycker jag. Kolla Krilles Skymningshem för fler detaljer.
Nackdelarna är dock dels att duellerna blir så tråkiga, dels att en karaktär som bara vill spela defensiv och hålla sig undan plötsligt tvingas till att börja anfalla och vara offensiv när hon möter fyra angripare. Sedan saknar systemet mekanismer för att skilja på olika stridsstilar; en minotaur skall ju vara aggresivare än en Obi-wan Kenobi, men med de här korten är det lika för alla. Det kan uppstå problem när avståndsvapen blandas in, också. Ett annat problem är kanske att det är så svart och vitt; Offensiv klarar sig alltid helskinnad mot Försiktig och Försiktig klarar sig alltid helskinnad mot Defensiv. Det kan bli lite dumt om du är en liten tjock, svettig unge och möter två grizzlybjörnar. Dessa kan du alltså finta undan och ge skada på enligt reglerna ovan, vilket åtminstone jag tycker är lite knäppt. Spelet tar liksom för givet att alla är duktiga fäktare.
Nå, i grunden är det riktigt bra. Frågan är om man kan kombinera det på något sätt med Duellito-mekanismen eller något annat system som gör duellerna lite matigare och adderar lite personlighet åt de olika kombatanterna...
/Riz
"Trollet gör inte mycket skada för att han är skicklig på vapen; han gör mycket skada för att han är ohyggligt stark (om än inte särskilt pricksäker) i kombination med ett vapen som kräver just råstyrka. Om trollet och du gjorde upp med handdukssnärtning skulle trollet vifta hårt men det krävs snärtighetför att Rising ska bli röd om ryggen! Förstår du min poäng?"
Jo, men jag tycker inte det är så lätt som att "hög styrka = mer skada OCH hög skicklighet = mer skada" för då uppstår konstiga effekter såsom att ninjor börjar eftersträva mer råstyrka och troll som eftersträvar mer skicklighet för att bli bättre. Jag föredrar ett system där ninjan och trollet specialiserar sig på varsin säregenhet. Alltså: "hög styrka = mycket skada ELLER hög skicklighet = mer skada". Troll ska alltså inte ens försöka bli skickliga fäktare, de skall helt och hållet inrikta sig på att bli stora, starka och brutala. Ninjor å andra sidan skall fnysa åt råstyrka och finslipa sin vapenskicklighet istället. Jag tycker det blir mycket roligare om olika kombatanter får slåss på olika sätt än att det skall finnas en matematisk mittpunkt som är bäst. Nå, nu när jag skriver detta ser jag att du redan har sagt precis samma sak i ditt inlägg. Förlåt. Från och med nu läser jag hela inlägget innan jag svarar.
"Jag är inte helt främmande för den idén! Jag skulle gärna se den utförd på något sätt så att man kunde analysera det som hänt och försöka förutse nästa drag med sin intelligens. Annars blir det ju bara sten-sax-påse av alltihop."
Kolla gärna mitt Duellito (du får leta upp länken själv). Där påverkas striden av det nuvarande läget (fördel eller nackdel av olika grad), förhållandet mellan kombatanterna och hur mycket kraft man redan gjort sig av med hittills i stridsomgången. Det skapar en dynamik som enligt mig är intressantare än sax, sten och påse-systemen.
"Är [Usagi Yojimbo-]systemet svårt att få tag på? Du får gärna hänvisa mig till de buggar du uppmärksammat på ett eller annat sätt."
Man har fyra kort på hand som man i hemlighet lägger fram mot var och en som man vill slåss mot. Man kan inte slåss mot fler än fyra motståndare samtidigt, så när ens kort är slut så får ingen annan blanda sig in och attackera dig. Nå, ett av korten är Flykt och fungerar på ett lite speciellt sätt, men övriga tre har en enkel mekanik som jag kan redogöra kort för här:
De tre huvudkorten heter Offensiv, Försiktig och Defensiv (i Skymningshem). Offensiv är bäst och Defensiv är sämst. I dueller har man under vanliga omständigheter ingen anledning att spela något annat än Offensiv så där kan man slåss utan några kort, men i strid mot flera samtidigt så har systemet en finurlig finess:
Offensiv vinner mot Försiktig och Försiktig vinner mot Defensiv, MEN när Defensiv spelas mot Offensiv så uppstår ett dödläge där ingen gör skada på den andre. Det betyder att om hjälten möter två skurkar som båda anfaller honom med Offensiv, då kan han bemöta den ene med Offensiv och undvika den andra med Defensivkortet! Då har alltså skurkarna inte vunnit något på sitt numerära överläge! Tänk om ena skurken skulle valt Försiktig då; det kan ju vara smart, men det betyder också att hjälten kan slå ner den försiktige med sitt Offensivkort och undvika den andre med Defensivkortet. Då åker alltså en skurk på däng medan hjälten klarar sig oskadd! Det är ett himla snyggt system tycker jag. Kolla Krilles Skymningshem för fler detaljer.
Nackdelarna är dock dels att duellerna blir så tråkiga, dels att en karaktär som bara vill spela defensiv och hålla sig undan plötsligt tvingas till att börja anfalla och vara offensiv när hon möter fyra angripare. Sedan saknar systemet mekanismer för att skilja på olika stridsstilar; en minotaur skall ju vara aggresivare än en Obi-wan Kenobi, men med de här korten är det lika för alla. Det kan uppstå problem när avståndsvapen blandas in, också. Ett annat problem är kanske att det är så svart och vitt; Offensiv klarar sig alltid helskinnad mot Försiktig och Försiktig klarar sig alltid helskinnad mot Defensiv. Det kan bli lite dumt om du är en liten tjock, svettig unge och möter två grizzlybjörnar. Dessa kan du alltså finta undan och ge skada på enligt reglerna ovan, vilket åtminstone jag tycker är lite knäppt. Spelet tar liksom för givet att alla är duktiga fäktare.
Nå, i grunden är det riktigt bra. Frågan är om man kan kombinera det på något sätt med Duellito-mekanismen eller något annat system som gör duellerna lite matigare och adderar lite personlighet åt de olika kombatanterna...
/Riz