Re: Jag klurar lite oxå:
Det var häftiga stridsattityder det där. Dock tycker jag själva stridens omständigheter borde vara väldigt viktiga också. Styrka är effektivt mot någon som skyddar sig bakom en helrustning och sköld, medan Finess är lämpligare mot någon som skyddar sig bakom räckvidden som hans spjut erbjuder. Fula knep är nog helt meningslösa i en strid mot en odöd fiende och Brottning bör vara vanskligt mot en brinnande demon, även om demonen i sig inte är någon hejare på att just brottas.
Jo, det känns ju rimligt att situationen kan sätta upp ramar för vad man kan försöka sig på. Kanske kan man lämna detta till spelledarens sunda förnuft om man ger litet riktlinjer. Det är ju faktiskt en fin Feature eftersom en del av stridens taktik då kan gå ut på att välja sina omständigheter. Skurken som vet att han skall slåss mot den stora sensein vars ledstjärna är Lugn kan ju inleda med att slakta en oskyldig unge eller något för att spräcka lärarens behärskning
Jag vet inte vad jag vill ha sagt med detta, ville bara poängtera att det inte bara är ens egna attribut som bestämmar vilken attityd som är lämpligast, utan även ens motståndares.
Mjo, det har dykt upp även i mitt huvud. Jag föreställer mig att striden själv har någon slags stil som i någon mening är en kompromiss av de deltagandes attityder och hur bra det gått för dem. Det är där man tvingar motståndaren till sin egen typ av strid. Om trollet utnyttjar sin Styrka och Vrede bra så är det svårt för Alven att behålla Finess och Lugn. Han måste ju försvara sig. Ännu mer tydligt är det på Avstånd/Brottning för det är ju svårt att brottas med någon som lyckas behålla avståndet.
Hmm... Det börjar bli många variabler här: Attityder för deltagare, Ideal för kulturer, Förutsättningar för strider, Resulterande stridsläge... Kanske borde man ha rustningars och vapens lämplighet för de olika axlarna också...
måste fundera mer, speciellt på vad som händer om man slänger in många stridande i en delstrid...