Nekromanti [Hjälp!] För ett jämställt och välkomnande WRNU

Status
Not open for further replies.

Harry S

Swordsman
RasmusL;n140395 said:
Det är oss, användarna på wrnu som grupp det är fel på. Inte avsaknaden av ett häst-forum...
Vad är det för fel på oss? Kan du inte så konkret som möjligt säga vad det är för fel på oss?

Arfert

Facit
Det är oss, användarna på wrnu som grupp det är fel på. Inte avsaknaden av ett häst-forum...
Konkretisera gärna, ge exempel. Eller är kanske felet tre-fyra personer som hänger här ibland? Och hästforum har väl ingen sagt? (Eller har jag missat nåt, lång tråd?)

anth

Vetefan
Harry S;n140403 said:
Vad är det för fel på oss? Kan du inte så konkret som möjligt säga vad det är för fel på oss?

Förlåt. Jag kunde inte låta bli.

Harry S

Swordsman
Arfert;n140383 said:
I så fall skulle SagaGames spel (som verkligen inte är regeltunga) sälja massor till tjejer, men det gör de tyvärr inte. Så det tyder att de är genremässigt fel. Och är rollspel.

Så ett genreexperiment kanske vore nåt att prova på.

Det där fattade jag inte, förtydliga gärna. Vad då "vilken typ av litteratur de läser"?
Kort svar till Arfert bara innan jag släpper det här eftersom jag har uppfattat att RasmusL har skrivit att det är offtopic: Kvinnor läser skönlitteratur. Rollspel är som faktalitteratur. Jag misstänker att det är formen snarare än genren som är fel. Punkt.

JJoghans

Regelknackare
Harry S;n140400 said:
Det var någon som skrev att det är den nya forumprogramvaran som är felet. Jag tror det är det närmsta vi har kommit att identifiera ett konkret fel. De andra felen har jag uppfattat vara av lite mer diffus natur. Är det någon som har en annan uppfattning?
Ja. Som tidigare nämnts i den här tråden så har diskussionsklimatet inte varit bra under de gågna månaderna. Jag vet ett par gamers som väljer att hålla sig borta från WRNU p.g.a. "stroppig attityd" och flamewars. Detta är inget diffust problem, och inget som har med forummjukvaran att göra. Den här tråden har på det hela taget varit ett strålande undantag, och jag får känslan av att stora delar medlemskapet har fått sig en tankeställare över sin framtoning. Inklusive undertecknad. Kan vi bara bete oss som folk så tror jag att mycket av problemet skulle försvinna.

Harry S

Swordsman
RasmusL;n140420 said:
Snyggt Arfert, rydligt och snyggt med avataren!

Jag är lite jäktad, därav mina korta svar. Återkommer till frågorna senare och hoppas få se snygga avatarer i dussintal!!!!
Ja den där Arfert fick till det med avataren. Tydlighet är en konst.

Dazumal;n140421 said:
Ja. Som tidigare nämnts i den här tråden så har diskussionsklimatet inte varit bra under de gågna månaderna. Jag vet ett par gamers som väljer att hålla sig borta från WRNU p.g.a. "stroppig attityd" och flamewars. Detta är inget diffust problem, och inget som har med forummjukvaran att göra. Den här tråden har på det hela taget varit ett strålande undantag, och jag får känslan av att stora delar medlemskapet har fått sig en tankeställare över sin framtoning. Inklusive undertecknad. Kan vi bara bete oss som folk så tror jag att mycket av problemet skulle försvinna.
Jag tänkte skriva att forumet kanske upplevs som lite väl mycket kompisklubb ibland, där debatterna styrs av ett fåtal (som tar stor plats). Men det är väl också något som håller folk kvar här.

JJoghans

Regelknackare
Voldstagg13;n140514 said:
Jag tänkte skriva att forumet kanske upplevs som lite väl mycket kompisklubb ibland, där debatterna styrs av ett fåtal (som tar stor plats). Men det är väl också något som håller folk kvar här också.
Jo, det är ett tveeggat svärd. Jag upplevde vibbarna av "kompisklubb" ganska starkt när jag joinade, och det kan säkert vara en anledning till att vissa medlemmar inte deltar så mycket, eller försöker "tuffa till sig" i diskussionerna.

.113

Swashbuckler
Voldstagg13;n140514 said:
Jag tänkte skriva att forumet kanske upplevs som lite väl mycket kompisklubb ibland, där debatterna styrs av ett fåtal (som tar stor plats). Men det är väl också något som håller folk kvar här.
Det här tror jag kan vara ett "problem" för många nya, men inget som man kan eller bör göra något åt. Det finns många som verkar känna varandra "fysiskt" (alltså har träffat varandra på riktigt osv) och de diskuterar dessutom ganska mycket, ofta. Beroende på ens personlighet kan det nog kännas ganska jobbigt.

Men det är ju lika viktigt att påpeka att många av de här som postar ofta och nytt faktiskt också ser till att forumet är levande.

På sikt tycker jag ändå att det känns "tryggt" på något sätt, man lär också känna de här personligheterna lite mer än om det alltid var nya som postade. Man vet när man ska ta något med en smula humor, när det är lite seriösare, vilka trådar man inte pallar med osv.. ;p
Man vet att när någon skriver något om vissa saker så är denne sjukt påläst i det hela, och lite annat sådant. Och allt detta är ju förutom just att nya trådar håller forumet levande, så, även om det kan kännas lite som att man kommer in i något stort där alla känner varandra, så är det en bra sak i längden.
Dessutom så är det ju faktiskt så på de flesta forum, det finns ju nästan alltid lite old-timers som har lite tyngd bakom sig.

I övrigt tycker jag att alla borde spela varulvsspel, efter det är man vänner för livet! Det borde nästan vara ett registreringskrav. (jag skojar lite.. eller?)

Minimoni

Homelander
Att forumet är en kompisklubb är väl delvis sant? Jag har inte träffat några av er vad jag vet irl, men jag har varit med sedan 2001 eller 2002, det var i alla fall innan jag flyttade till Japan. Min högst personliga upplevelse är dock att jag känner många av er så mycket man kan göra via ett fora på internet. Även om wrnu är en kompisklubb så kan det vara en inbjudande sådan där det alltid finns plats för fler kompisar.

Måste säga att årtalen gör att jag känner mig väldigt gammal. :-(

RasmusL;n140549 said:
Dazumal och Voldstagg, vag sägs om att haka på tåget och snygga upp avatarerna med lite härlig text? :)
Jag ska försöka, mina datakunskaper är lite knackiga så det kan ta ett tag.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
.113;n140553 said:
Det här tror jag kan vara ett "problem" för många nya, men inget som man kan eller bör göra något åt. Det finns många som verkar känna varandra "fysiskt" (alltså har träffat varandra på riktigt osv) och de diskuterar dessutom ganska mycket, ofta. Beroende på ens personlighet kan det nog kännas ganska jobbigt.
Det är nog lite olika för olika personer, men även fast jag känner åtskilliga personer på det här forumet IRL också, och i alla fall fram tills jag flyttade från Stockholm umgicks jag också med flera av dem regelbundet. Men varenda en av de personerna har jag träffat och börjat umgås med _via_ forumet. Jag hänger inte här för att jag känner dem, jag känner dem för att jag hänger här.

Även om det som sagt kanske är annorlunda för andra så tycker jag det är en viktig poäng att hålla visst vid när man börjar prata om wrnu som kompisklubb.

Cissi

Up to no good.
Jag skulle vilja säga att min upplevelse är samma som Rymdhamsters. Jag kände en person IRL som var medlem på forumet när jag blev medlem. Nu är jag nog en av dem som har träffat flest forumiter IRL. DanCon, Repetikon, forumsöl, LinCon, SävCon, arrat eget miniCon här hemma och hittar nya spelgrupper genom forumet samt hälsat på en del enbart för att umgås och spela, från Umeå i norr till Kalmar i söder.

Jag upplevde dock precis som en del av er beskriver att det kändes som att alla kände alla när jag blev medlem. Jag upplevde det dock inte som något besvärligt att bli insläppt i gemenskapen och det som lockade mig mest med forumet var just att medlemmarna inte var vrålande 19-åringar utan vuxna individer på trettio och uppåt som det faktiskt gick att prata med.

Så jag har alltid känt mig välkommen.

.113

Swashbuckler
Rymdhamster;n140563 said:
Det är nog lite olika för olika personer, men även fast jag känner åtskilliga personer på det här forumet IRL också, och i alla fall fram tills jag flyttade från Stockholm umgicks jag också med flera av dem regelbundet. Men varenda en av de personerna har jag träffat och börjat umgås med _via_ forumet. Jag hänger inte här för att jag känner dem, jag känner dem för att jag hänger här.

Även om det som sagt kanske är annorlunda för andra så tycker jag det är en viktig poäng att hålla visst vid när man börjar prata om wrnu som kompisklubb.

Jo, det var lite så jag menade, det är inget man bör ändra på men det kan nog upplevas som ett problem just när man kommer hit. När man väl varit här ett tag inser man att det är välkomnande osv.

Sen det här med forum-öl och så, det är ju samma sak där, det blir ju enbart de som bor där som kan haka på, så det blir ju en "fördel" för de som bor i närheten så klart, men det är inget jag tycker är dåligt för det, utan snarare ett riktigt kul initiativ! Bara synd jag inte kan haka på själv :) Men det är just en sån där sak som inte ens gått vid ett internationellt forum t.ex. eller åtminstone varit betydligt svårare att styra upp ;)

Minimoni

Homelander
För mig hade det blivit en forum-cola då öl smakar skit :p men just nu bor jag i Värmland och att åka till sthlm för forum-cola är lite långt. Men någon gång skall jag försöka att vara med så jag får se hur många av er ser ut i verkligheten :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
.113;n140583 said:
Jo, det var lite så jag menade, det är inget man bör ändra på men det kan nog upplevas som ett problem just när man kommer hit. När man väl varit här ett tag inser man att det är välkomnande osv.

Sen det här med forum-öl och så, det är ju samma sak där, det blir ju enbart de som bor där som kan haka på, så det blir ju en "fördel" för de som bor i närheten så klart, men det är inget jag tycker är dåligt för det, utan snarare ett riktigt kul initiativ! Bara synd jag inte kan haka på själv :) Men det är just en sån där sak som inte ens gått vid ett internationellt forum t.ex. eller åtminstone varit betydligt svårare att styra upp ;)

Det kan ju tyvärr vara så att just IRL-träffarna som forumsöl är en del av problemet. För mig var det enda problemet min allmänna folkskygghet och introvertism att överkomma.

Men att som kvinna ge sig ut och träffa en bunt främmande personer IRL för första gången när merparten av dem, om inte till och med alla, är just främmande män. På en krog dessutom. Och temat är en rätt specifik hobby, så man kanske känner att man inte direkt kan släppa med sig ett par av sina "vanliga" kompisar för att ha som backupp.

Dancon tycker jag försöker göra det rätt bra genom att lyfta fram de kvinnor som kommer. Det tror jag kan vara en bidragande trygghet. Men en sak att jobba på kanske kan vara arrangemang enbart för kvinnor, eller om man kan hitta en miljö och en aktivitet (inte dricka öl på krogen) som kanske upplevs lite mer kontrollerad och säker?

.113

Swashbuckler
Jag brukar i normala fall inte orka hålla på med bilder å sånt på varken forum eller fb eller annat ;) men det här kan jag ställa upp på..

För övrigt är bilden ok men rutan när man väljer den är lite mindre (så håret försvinner lite) men man kan dra ut rutan lite så blir det såhär!

Status
Not open for further replies.