Nekromanti [Hjälp!] För ett jämställt och välkomnande WRNU

Status
Not open for further replies.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Värst vad det blev gemytlig stämning helt plötsligt. Är problemet löst nu eller vad? Att vi lyckas ha en diskussion om ämnet där bara en person blir bannad och tråden undviker att bli låst betyder inte att vi har någon anledning att fira en stor seger. Åsa gjorde ett kort gästspel här och gav många relevanta förklaringar och exempel som genererade en hel del gillande. Samtidigt läser jag personer som menar på att vi egentligen inte fått några ordentliga svar på varför kvinnor inte känner sig välkomna här och passar på att spekulera vidare i enlighet med sina egna favoritteorier. Andra fortsätter att hävda att sådana här diskussioner överhuvudtaget inte hör hemma här. Tror ni att denna tråd har fått Åsa och andra kvinnor som läser den att känna sig välkomna? Kommer hon att återvända hit igen eller är detta det sista som vi ser av henne? Vem minns den här diskussionen om en vecka och hur länge dröjer det innan samma frågor ställs på nytt?

Jag är för en jämställd rollspelshobby, men det finns betydligt effektivare sätt att uppnå detta mål än att stoppa in lite text i sin forumavatar. I mina ögon är detta den slappaste formen av slacktivism och kräver inget djupare engagemang eller större åtagande - särskilt med tanke på hur lite självrannsakan som denna tråd ändå utmynnat i.

Harry S

Swordsman
walium;n140806 said:
Värst vad det blev gemytlig stämning helt plötsligt. Är problemet löst nu eller vad? Att vi lyckas ha en diskussion om ämnet där bara en person blir bannad och tråden undviker att bli låst betyder inte att vi har någon anledning att fira en stor seger. Åsa gjorde ett kort gästspel här och gav många relevanta förklaringar och exempel som genererade en hel del gillande. Samtidigt läser jag personer som menar på att vi egentligen inte fått några ordentliga svar på varför kvinnor inte känner sig välkomna här och passar på att spekulera vidare i enlighet med sina egna favoritteorier. Andra fortsätter att hävda att sådana här diskussioner överhuvudtaget inte hör hemma här. Tror ni att denna tråd har fått Åsa och andra kvinnor som läser den att känna sig välkomna? Kommer hon att återvända hit igen eller är detta det sista som vi ser av henne? Vem minns den här diskussionen om en vecka och hur länge dröjer det innan samma frågor ställs på nytt?

Jag är för en jämställd rollspelshobby, men det finns betydligt effektivare sätt att uppnå detta mål än att stoppa in lite text i sin forumavatar. I mina ögon är detta den slappaste formen av slacktivism och kräver inget djupare engagemang eller större åtagande - särskilt med tanke på hur lite självrannsakan som denna tråd ändå utmynnat i.
Vad är din egen lösning?

Jag gillar RasmusL avatarkampanj eftersom den är pragmatisk. Jag tror ärligt talat att RasmusL avatarkampanj har större förutsättningar att få kvinnor att känna sig välkomna på forumet än vad 10 trådar genusteorier har tillsammans.

"Mycket snack och liten verkstad", kanske det, men om man inte börjar med verkstaden har man bara snacket kvar. När avatarbytandet kom igång, kände jag mig trött (på mig själv) när 'varför det' kom före 'varför inte'. Jag är väldigt dålig på att driva saker, men jag kan stötta dem som gör något.

walium

Ganska töntig, faktiskt
RasmusL;n140825 said:
Det betyder inte att det är dåligt. Att du inte gör något riktigt storartat är ingen ursäkt för att inte göra något småskaligt. Jag har inga större förhoppningar om annat än att lyfta frågan, kanske sprida lite kunskap och möjligen få oss och mig att prestera någon liten faktisk handling (typ profilbild). Ingen har sagt att det här är en lösning så plocka ner halmgubbarna. Om jag vore du skulle jag även tänka efteg vad du uppnår genom att negga en sådan här grej? Du kan få skriva svaret på den frågan här tycker jag.

walium, Zoth-Ya och Gurgeh, vad vill ni uppnå genom att negga den här grejen?
Såhär uppfattar jag denna (och andra trådar om samma frågor):

Man 1: Jag har upptäckt ett stort problem! Kvinnor behandlas illa och känner sig ovälkomna här.

Man 2: Det ligger nog någonting i det du säger. Om vi ändå visste hur dessa kvinnor tänker och tycker.

Man 3: Alltså kvinnor är helt annorlunda än oss. De gillar relationer och kramar. Mens har de också. Deras hjärnor är helt annorlunda.

Man 4: Måste vi prata politik hela tiden!? Jag vill att detta ska vara ett rollspelsforum och inget annat!

Kvinna 1: Egentligen har jag inte tid, men om ni verkligen vill veta [lång utläggning med massor av referenser följer]

Man 3: Hästar gillar de också! Och kärlek. Vi kanske skulle göra ett rollspel som handlar om hästar som blir förälskade i varandra?

Man 5: Jag ser inte problemet. Dessutom är det inget som vi kan göra något åt. Ansvaret ligger framförallt hos någon annan.

Kvinna 2: Jag tänker såhär [lång utläggning följer]

Man 2: Om vi ändå visste vad kvinnor faktiskt vill. Ett av historiens största mysterier.

Man 6: Ingen fattar någonting! Alla är idioter! Raaaaah! [blir bannad]

Man 7: Kvinnor röstar annorlunda än män. Antagligen är det forumets politiska inriktning som är felet.

Man 4: Nu pratar ni politik igen! Politik suger! Rollspel är det som gäller! ROLLSPEL!

Man 8: Vi kan väl vara snälla mot varandra och försöka lyssna?

Kvinna 3: Jag har lite annorlunda erfarenheter än Kvinna 1 och 2, även om jag känner igen mig [lång utläggning följer]

Man 1: Vad duktiga ni är som har tagit ämnet på allvar. Kakor åt alla!

Man 3: Ja! Kakor gillar kvinnor att baka. Och män att äta. Kanske kan vi öppna ett särskilt kakforum där alla kan få plats?

Man 9: Ja, själv gillar jag kvinnor och är alltid snäll mot dem. Mina observationer tyder på att de är ganska lika oss. Ville bara att ni skulle veta detta.

Man 1: Nu har vi verkligen kommit någonstans. Detta är en bra början grabbar!

Lätt raljant och förenklat förstås.

Om jag nu ska ge råd och tips i den här frågan är mitt råd detta:

- Prata med de kvinnor i din närhet som undviker forumet och fråga dem vad som skulle krävas för att de skulle känna sig välkomna och bli aktiva här.

- Läs vad Åsa skriver. Om du fortfarande har frågor efter detta ställ dem till henne.

- Sammanställ informationen och för den vidare till redaktionen.

RasmusL

Champion
"Det här är inte mycket nog så jag tänker påstå att alla som gör det är korkade och själv göra ingenting istället!"

Snyggt, verkligen...

Mundo

Myrmidon
walium;n140841 said:
Man 3: Alltså kvinnor är helt annorlunda än oss. De gillar relationer och kramar. Mens har de också. Deras hjärnor är helt annorlunda.

Man 3: Hästar gillar de också! Och kärlek. Vi kanske skulle göra ett rollspel som handlar om hästar som blir förälskade i varandra?

Man 3: Ja! Kakor gillar kvinnor att baka. Och män att äta. Kanske kan vi öppna ett särskilt kakforum där alla kan få plats?
Jag identifierar mig med man 3.

Krille

Super Moderator
RasmusL;n140846 said:
Det är väl INGEN som sagt något annat? Varför gör "slacktivism"-neggen? Oförståeligt...
Jag ska inte uttala mig för andra, men jag brukar faktiskt ta illa upp av slacktivism-grejer när de handlar om mig.

Så det skulle kanske vara en bra idé att fråga dem som slacktivism-grejen handlar om huruvida de skulle ta illa upp eller till och med om det ens skulle hjälpa.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Problemet med avataren är att den är till intet förpliktigande. Bevisligen betyder den inte att den som bär den faktiskt är speciellt intresserad av jämlikhet så som jag definierar den till exempel. Den riskerar att bli ett alibi - "jag har visserligen jävligt sunkiga åsikter och har spenderat hela tråden med att generalisera kring kvinnor och tycker att forumet pratar för mycket jämställdhet och har ignorerat PRECIS ALLT forumets faktiska kvinnor skrivit i tråden, men jag har en snygg badge så allt är lugnt!"

Med andra ord, exakt som alla såna badges på facebook funkar; det dövar samvetet och befriar en från att behöva göra något faktiskt arbete. Forumet kan börja signalera att det arbetar för jämställdhet genom att inte ha trådar där sexister får stå oemotsagda och där vi kanske till exempel FAKTISKT FUCKING LYSSNAR när de få kvinnor vi har faktiskt skriver något.

Waliums sammanfattning av tråden var spot on, för övrigt.

krank

RasmusL;n140848 said:
"Det här är inte mycket nog så jag tänker påstå att alla som gör det är korkade och själv göra ingenting istället!"
Eh... Tänk dig för riktigt noga nu. Menar du på riktigt att du vet att t.ex. jag och walium inte gör någonting? Hur vet du det? Varför tolkar du kritik mot ett specifikt initiativ som att man inte vill göra något?

walium

Ganska töntig, faktiskt
RasmusL;n140848 said:

Snyggt, verkligen...

Att skaffa en badge eller text till sin profilbild motsvarar i princip noll engagemang och kan - som krank påpekar - mycket väl kombineras med att man beter sig precis lika exkluderande som tidigare. Väldigt många kan skriva under på att de förespråkar en jämställd rollspelshobby - eller ett jämställt samhälle för den delen - och samtidigt vara helt oförstående inför hur deras eget beteende förhindrar att detta mål uppnås. Dessutom har vi väldigt olika definition av vad jämställdhet är och vad som krävs för att den ska uppnås.Man är inte förmer än andra eller en bättre förkämpe för ett inkluderande forumsklimat för att man som enda handling ändrar sin forumsbild.

Jag kan inte hindra dig från att spekulera kring vad jag gör och inte gör, men det är inte en diskussion som jag själv tänker ge mig in i.

Å andra sidan, har man ändrat sin avatar borde man väl beredd att ta kritik om man sedan skriver sunkiga åsikter? Vi får väl vara lite måltavlor då, med all rätta. Vad som kommer ut av den här tråden beror ju ändå på oss själva.

Cissi

Up to no good.
Walium är spot on. Jag gillar verkligen inte badge-kampanjen. I skenet av hur forumet bara de senaste dagarna har totalt skitit i vad Åsa sa, vad jag sa och vad Gizmo sa och tidigare också skitit i Redioaktiv, Recca, w176 och alla andra kvinnor som hänger och har hängt här sagt så är det precis som Krank säger så legitimerar den att man har kvinnofientliga åsikter men ändå får något att gömma sig bakom.
Vi fick en länk till en gammal tråd som handlar om precis samma sak i IRC-kanalen i går kväll. En tio år gammal diskussion där w176 gör ett storartat jobb med att försöka förklara hur kvinnor spelar rollspel. Tio år sedan. Inget har hänt.

I min närhet har jag tre forumkvinnor som är medlemmar men har slutat hänga här. Inte så mycket för att de inte vill utan för att de inte orkar ta kampen. Och jag förstår dem. Så länge vi diskuterar relger, kampanjer och rollspelsmekanik så är vi betydelsefulla, som fellow gamers, men så fort det kommer till att handla om hur man skulle kunna göra sagda regler, kampanjer och rollspelsmekanik mindre sexsistik och exkluderande så är det som om forumets alla grabbar gemensamt sätter oss kvinnor på mute.

Jag börjar allravligt talat känna att det inte är värt det.

Mundo

Myrmidon
Cissi;n140873 said:
Walium är spot on. Jag gillar verkligen inte badge-kampanjen. I skenet av hur forumet bara de senaste dagarna har totalt skitit i vad Åsa sa, vad jag sa och vad Gizmo sa och tidigare också skitit i Redioaktiv, Recca, w176 och alla andra kvinnor som hänger och har hängt här sagt så är det precis som Krank säger så legitimerar den att man har kvinnofientliga åsikter men ändå får något att gömma sig bakom.
Nädå. Ingen skiter i vad de sa. Vi gav en MASSA gilla knappar-tryck (eftersom det var flickor som skrev, och det är ju alltid trevligt), och SEN sket vi i vad de skrev. Det är en väsentlig skillnad Cissi.
(För övrigt blir jag kallsvettig varje gång jag ser dig i senaste inlägg i en tråd där jag skrivit i. Pavlovs hundar much?)

Doomhamster

Swordsman
MAP slacktivism: i de flesta fall är det ett ord som jag ogillar, helt enkelt därför att opinionsbildande kan vara den enda möjlighet någon har att bidra. Inte alla har ekonomisk möjlighet att stödja en politisk sak med pengar, eller tid/ork/social kompetens att ge sig ut och agitera. (Jag själv t ex har ganska begränsat med teskedar en genomsnittlig dag, så om jag skulle ordna politiska manifestationer skulle den energin få tas från mina möjligheter att behålla mitt jobb, hålla någorlunda rent i mitt hem etc.)

I det här fallet måste jag dock ställa mig bakom walium och krank, för här handlar det inte om att nån kräver att folk ska ge pengar eller investera en massa tid och jobb. Det handlar om att folk behöver LYSSNA PÅ KVINNOR. Det är inte en så jävla stor uppoffring, faktiskt - och det är inte nåt som kan ersättas av att man har en klatschig liten textremsa på sin avatar.

Och nej, jag tror inte att den här avatargrejen gör "mer än 10 genustrådar". För världen har ingen brist på killar som SÄGER att de är för jämställdhet eller att de behandlar tjejer helt jämlikt, och jag tror inte att jag är den enda kvinnan i världen som har blivit lite cynisk när det gäller sånt.

krank

.113;n140869 said:
Kom med något bättre förslag istället då
Walium skrev bättre förslag.

Här är några av mina:
- Låt inte sexism stå oemotsagd. När någon uttrycker sig sexistiskt på forumet, säg emot. Bry dig inte om de som påstår att den sortens diskussioner "inte hör till rollspel" eller liknande. Anmäl sexistiska inlägg som är det allra minsta över gränsen. Kritisera spelskapare som tror att man kan klumpa ihop gruppen "kvinnor" och tro att den är homogen. Kritisera sexistiska bildval i rollspel som produceras.
- Lyssna på de kvinnor vi har när de berättar om sina erfarenheter. I den här tråden har t.ex. Åsa Roos gått in och beskrivit problem som finns på forumet. Efter att hon fått ett antal likes återgick diskussionen till att bekräfta hennes beskrivning genom att göra precis det hon beskrev som problematiskt. Och nu har ett gäng av de som aktivt fortsatt på de sexistiska/tokenistiska spåren satt på sig en badge som mest känns som ett hån i och med att det inte efterföljs av någon förändring av beteendet.
- Var medveten när du skapar saker och lyssna på kritik. Jag försöker vara aktivt inkluderande i mitt rollspelsskapande eftersom jag inte lider av några vanföreställningar om "kreativitetens helighet"; det finns INGEN anledning att inte kvotera bland SLP:er till exempel. Om min originaltanke var sexistisk eller rasistisk så behöver den ändras innan den trycks. Om jag utan att reflektera över det gjorde en majoritet av mina spelledarpersoner till vita män så kan det ändras i efterhand. När jag beställer illustrationer kan jag vara tydlig med att jag inte vill ha sexualisering eller objektifiering av kvinnor, till exempel. Och minst lika viktigt: när något jag skapat eller skrivit kritiseras för att det har sexistiska, rasistiska eller transfobiska eller whatever strukturer i sig, så bör min första reaktion inte vara taggarna ut utan att tacka för feedbacken och fundera på saken ett tag. Man behöver faktiskt inte gå i svarsmål.

.113;n140869 said:
jag ska fortsätta behandla kvinnor, och män, precis som jag alltid gjort
Om den här tråden resulterar i att forumets män fortsätter behandla kvinnor och män precis som de alltid gjort så har den inte uppnått ett skit. För om man bara gör en så enkel sak som att kolla på hur kvinnor behandlats i den här tråden så finner vi djupt problematiska beteenden, kanske framför allt härskartekniken som kallas Osynliggörande.

.113;n140869 said:
Det här är väl första gången ungefär som en sån här tråd inte resulterat i krig, det är väl om inte annat rätt fint.
Alltså, jag är helt för att se relativa förbättringar som meningsfulla, men det där är väl ändå en jävligt låg ribba?

.113;n140869 said:
Att ni sen tycker den är skit kan ni väl säga någon annanstans då?
Varför det? Varför är det så viktigt att det här slaget i luften inte kritiseras?

Jag tycker inte att HELA tråden är skit, men jag tycker att man inte bör övervärdera dess betydelse.

.113;n140869 said:
Vill du se det som ett alibi, gör det då, men jag tror inte moderatorerna och övriga på forumet ser det här:

Man X: "Kvinnor är så jävla dumma i huvudet"

Moderator: "Vänta lite sådär får man inte säga, nu blir du bannad..."

Man X: "Men jag har jämlikhetstexten på bilden!"

Moderator: "Ok, såg inte det, sorry, du slipper banning!"
Alibi inför sig själv framför allt, att slippa förändras.

Och på vissa blir det bara rent hån, när de som varit allra värst i den här tråden, de som ligger allra längst från allt jag kan gå med på att räkna som jämställdhet, just nu nästan tycks vara i majoritet bland de som tagit på sig en badge...

.113;n140869 said:
Va snälla. Mot alla.
Jag kan säga något snällt här: Jag tror att RasmusL ville väl, även om tråden blivit det starkaste beviset just nu för att patriarkatet lever, har hälsan och inte har några planer på att förändra sig på forumet.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mundo;n140877 said:
Vi gav en MASSA gilla knappar-tryck (eftersom det var flickor som skrev, och det är ju alltid trevligt), och SEN sket vi i vad de skrev. Det är en väsentlig skillnad Cissi.
Somliga av oss gillade och tog till oss.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
En intressant grej vore om alla som deltar i avatarkampanjen också accepterar att dömmas enligt mycket hårdare riktlinjer från moderaternas håll.

krank

Rymdhamster;n140885 said:
En intressant grej vore om alla som deltar i avatarkampanjen också accepterar att dömmas enligt mycket hårdare riktlinjer från moderaternas håll.

Mer jobb för moderatorerna, men då vore avatarkampanjen åtminstone något som förpliktigade. Om man i och med avatarbytet accepterade att andra dömde en hårdare, både moderatorer och andra. Om vi alla var helt överens om att den som bär texten också accepterar att kritiseras hård om man skriver något exkluderande och att man inte heller går i direkt svarsmål när man får sådan kritik. Om badgen betydde "jag bryr mig om jämställdhet och inklusion i rollspel och kommer att lägga mig platt när jag får kritik som rör sådant och istället reflektera för mig själv huruvida det ligger något åt kritiken". Då hade den faktiskt inneburit en positiv förändring av folks beteenden. Kanske.

Harry S

Swordsman
walium;n140841 said:
Såhär uppfattar jag denna (och andra trådar om samma frågor):
Träffande och roligt. Men det här stämmer inte:

Man 1: Vad duktiga ni är som har tagit ämnet på allvar. Kakor åt alla!
Det brukar inte alls se ut så i diskussioner om genusfrågan här på forumet. Den raden ska bytas ut mot en moderering som består av två avstängningar och låst tråd.

Status
Not open for further replies.