Robert
Warrior
Om inte annat så har vi avgjort vem som har tolkningsföreträde . Jag kanske har varit otydlig men min poäng har alltid handlat om forumet även om resten av samhället var en faktor gällande vilka strukturer som manifesteras på forumet. Fast det var vi ju överens om.Sapient;n139750 said:Mmm, jo - det är precis det du _haft_. Jag har citerat det flera gånger och frågat dig vad det då skulle innebära. Men eftersom jag tyckte den argumentationen var lite världsfrånvänd (så länge det saknades konkreta förslag om hur det skulle kunna ske), så släpper jag iofs gärna det ämnet.
Jag tycker din "formel" är otydlig och förstår inte vad du menar. Sedan tycker jag du har en överlägsen ton och det uppskattar jag inte. Jag försöker lite taffligt att vara ödmjuk medan bara du förutsätter att du har rätt. Trist. Återkommer det i nästa inlägg blir det inget svar. Överlägsen får du vara med någon annan.Sapient;n139750 said:Vad _menar_ du när du skriver så?
Eftersom du ovan frånkänt dig alla "större perspektiv", och jag utgår från att du inte säger emot dig själv i samma inlägg, så måste jag dra slutsatsen att du helt enkelt inte ser att "rådande strukturer" = större än rollspel.nu = "större perspektiv".
Inte tvätta bort men helt klart anser jag att det lättare att förändra något på det här forumet än att förändra resten av samhället, även om vårt kulturella bagage kommer från samhället.Sapient;n139750 said:Det ifrågasätter jag starkt. I så fall, menar du kanske att en individ (eller mindre grupp av) på något sätt sas kan "tvätta bort" allt kulturellt och socialt inlärt som grundlägger de mönster och strukturer som skapar tex ojämställda miljöer.
Överens, ambitionen är att ändra forumet. Samhället är en för stor bit att svälja för en så liten grupp.Sapient;n139750 said:Det tror jag är mest en teoretisk möjlighet, i så motto att det tar stor tid och kraft att ändra på dem. (De inlärda mönstren alltså.) Det _är_ möjligt, ety annars skulle vi ju aldrig ha avancerat ett jota socialt. Men likaväl som historien lär oss att det är fullt möjligt, så lär den oss att det är svårt, tar tid och möter motstånd.
Och det är därför jag skrev i mitt första bemötande av detta, att vi nog får vara något mer begränsade i vår ambition. Vi kan, kanske, förändra hur vårt forum framstår och vilka normer som gäller inom gruppen - men kan vi påverka samhället? Påverka (och ytterst) upphäva de strukturer du talar om?
Här håller jag inte med alls. Det som "verkar intressera kvinnor" oavsett ämne, ofta ligger i linje med gällande strukturer och därför inom den kvinnliga domänen dvs underordnat det manliga. Bara att du använder dig av den formuleringen kan upplevas som förtryckande. Både män och kvinnor upprätthåller nämligen de här strukturerna. Jag tror att vi, som medlemmar, både inom forumet och hur vi agerar utanför i andra rollspelsrelaterade sammanhang måste var beredda att släppa in tjejer med inställningen att vi skiter i att de är tjejer. I varje fall göra något mer än att bara nöja oss med att "vi vill gärna ha med tjejer". Att verka inom rådande strukturer är att legitimera dem och då kan vi lika gärna skita i det.Sapient;n139750 said:Om inte, så har vi ju liksom inget jäkla val. Vi _måste_ verka iaf till dels "inom rådande strukturer".
Tex, konkret, välja mellan att försöka påverka det omgivande samhället att se "tradspel" - vad i dem som nu är mer lockande för killar i vårt nuvarande samhälle, vilket vi inte ens riktigt vet - som en mer okej aktivitet för kvinnor. Eller vi kan välja att försöka skapa mer utrymme för det som verkar intressera kvinnor inom rollspel mer, och den vägen iaf försöka åstadkomma ett bredare, mer heterogent forum med utrymme och välkomnande attityder för fler.
Jag ser det redan där som ett ganska lätt val, eftersom jag ser det ena som möjligt för oss och det andra som orealistiskt. Och så länge det senare även saknar antydan till en gångbar, praktisk strategi - ja, då är det ju liksom inte ens ett val...
Poängen är alltså fortfarande att förändringen skall ske inom ramen för det här forumet.