Hjälp med taklampor

Ymir

Nybliven Stockholmshipster
Jadå. Det är inget finlir du ska göra. Läs manualen noga bara. Vid en snabb titt så borde inställningen du ska använda vara första snäppet till höger om OFF-läget. ~-tecknet indikerar växelspänning, Normalt sett är siffran maxgränsen för det du ska mäta. Dvs upp till 500 volt i det här fallet.
Och sedan, när jag stängt av huvudströmbrytaren i lägenheten, nuddar jag försiktigt metallen i kablarna från taket med metallen längst ut på multimeters kablar? Men använder jag den röda eller svarta kabeln?

zo0ok

Rollspelsamatör
Jag har en liknande situation på ett ställe i min bostadsrätt.

Jag köpte en batteridriven lampa med fjärrkontroll och rörelsedetektor på Temu för 200kr.
Finns även en del på Amazon.

Den drivs av 6x AAA-batterier, så nu har jag 12x uppladdningsbara AAA-batterier och en batteriladdare.
(det är inte gratis, men IKEA är rätt bra)

På själva lampan limmade (med epoxy) jag en upp-och-ner-på-vänd whiskykork.
Och sedan satte jag en vanlig krok i korken.

Så nu hänger taklampan, i kroken, i kabeleländet på bilden, och döljer väsentligen kabeleländet.

Med fjärrkontrollen har jag både dimmer, olika varma/kalla lägen, och olika lägen för rörelsedetektor.

Som permanent huvudbelysning i ett stort rum duger det inte. Men i en hall eller annat utrymme går det utmärkt.

zo0ok

Rollspelsamatör
Tyvärr består uttagen för taklampor i min nya lägenhet av intet mer än fem krokar och fem hål som det sticker ut tre sladdar vardera ur.
[..]
- Vilken jävla tidigare hyresgäst lämnade saker i det här skicket? (retorisk fråga).
Civilingenjör här. Om det hade stuckit ut exakt 2 eller 3 sladdar ur hålet, med exakt de färgerna som jag förväntat mig, så hade jag övervägt att köpa sådana här och koppla in.

Om du skruvar fast sockerbitar så är du inte mycket bättre än den jävla hyresgästen som lämnade saker i detta skick.

Jag är van att pyssla med sånt här - på ett arbetsbord! Men det där jobbet är 240cm upp. Att stå på en stege/pall och jobba med de korta kablarna, med verktyg, prylar och ett moment som du inte är van att göra... det kommer göra ont, du kommer svära, och du kommer inte känna dig övertygad om att det blev helt bra till slut, och i värsta fall slår du dig. Och då ska du dessutom känna dig trygg med att du inte kan få en stöt (vilket du såklart inte får om du stängt av huvudströmbrytaren, men det är ändå bara en strömbrytare mellan dig och döden). Dessutom har du inte optimal belysning med huvudströmmen avstängd och det är ett ganska pilligt jobb.

Jag skulle absolut leva med golvlampor och/eller batteridrivna LED-lampor tills du har råd att anlita en elektriker.

Last edited:

SaaJeflaLess

Veteran
Och sedan, när jag stängt av huvudströmbrytaren i lägenheten, nuddar jag försiktigt metallen i kablarna från taket med metallen längst ut på multimeters kablar? Men använder jag den röda eller svarta kabeln?
Försiktig ska du vara men se till att du får ordentlig kontakt. Du ska använda bägge samtidigt. En mot brun, en mot blå. Teoretiskt spelar det ingen roll men kör svart mot blå, röd mot brun.

SaaJeflaLess

Veteran
Försiktig ska du vara men se till att du får ordentlig kontakt. Du ska använda bägge samtidigt. En mot brun, en mot blå. Teoretiskt spelar det ingen roll men kör svart mot blå, röd mot brun.
Så nackdelen med den där att du ska ha koll att mätproberna sitter där dom ska och se vad displayen visar samtidigt. Det finns såklart bättre varianter

Den här kan vara ett alternativ. Mindre grejer att hålla koll på. Inga reglage eller lösa sladdar som ska kopplas
I olika hål. Dessutom har du displayen i handen medan du mäter.

Ymir

Civilingenjör här. Om det hade stuckit ut exakt 2 eller 3 sladdar ur hålet, med exakt de färgerna som jag förväntat mig, så hade jag övervägt att köpa sådana här och koppla in.

Om du skruvar fast sockerbitar så är du inte mycket bättre än den jävla hyresgästen som lämnade saker i detta skick.
Så jag köper sådana och skruvar fast i sladdarna i taket (hur sätter man sladdarna i dem?), och sedan sätter jag ihop lampans sladdar med en lamppropp (hane) som matchar honan jag fäst i sladdarna? En enda av mina taklampor hade följande underbara setup, men jag vet inte hur jag kan få till det med de andra tyvärr:

Attachments

SaaJeflaLess

Veteran
Så jag köper sådana och skruvar fast i sladdarna i taket (hur sätter man sladdarna i dem?), och sedan sätter jag ihop lampans sladdar med en lamppropp (hane) som matchar honan jag fäst i sladdarna? En enda av mina taklampor hade följande underbara setup, men jag vet inte hur jag kan få till det med de andra tyvärr:
Då är du inne på att byta doslocket.

zo0ok

Rollspelsamatör
Då är du inne på att byta doslocket.
Och det är väl ungefär var gränsen går för vad man FÅR gör som lekman enligt lag?

Ymir, jag har inga bra nyheter, och det är alltid lätt att ge råd till andra, men eftersom din hyresvärd inte vill ta ansvar så har du har bara två alternativ:

1) Ät havregrynsgröt en månad och ta en en elektriker och låt göra jobbet riktigt. Om du mot all förmodan lyckas koppla in dina lampor med sockerbitar, så har du ju en ny mardröm när du eventuellt ska flytta.

2) Lev med golvlampor och häng upp dekorationer i taket.

Detta är ett lätt jobb för en elektriker som har erfarenhet och rätt verktyg.
Men för dig som inte har någon erfarenhet av något av de ingående momenten, så är det ett jättejobb.
Och om du gör fel kan det bli farligt.

Anchorman

Swashbuckler
Och här är kontakterna till två lampor jag har som jag vill installera:

View attachment 22349
Så du kan antingen ta bort den vita proppen i lampan och stoppa in sladdarna från taket rätt in isbiten men se till att eltejpa jorden.

Eller köpa en "hona" till taket. Och stoppa in den här proppen där.
Det är inte särskilt svårt se bara till att skruva åt allt ordentligt och se till att strömmen är helt av innan du börjar

SaaJeflaLess

Veteran
Och det är väl ungefär var gränsen går för vad man FÅR gör som lekman enligt lag?

Ymir, jag har inga bra nyheter, och det är alltid lätt att ge råd till andra, men eftersom din hyresvärd inte vill ta ansvar så har du har bara två alternativ:

1) Ät havregrynsgröt en månad och ta en en elektriker och låt göra jobbet riktigt. Om du mot all förmodan lyckas koppla in dina lampor med sockerbitar, så har du ju en ny mardröm när du eventuellt ska flytta.

2) Lev med golvlampor och häng upp dekorationer i taket.

Detta är ett lätt jobb för en elektriker som har erfarenhet och rätt verktyg.
Men för dig som inte har någon erfarenhet av något av de ingående momenten, så är det ett jättejobb.
Och om du gör fel kan det bli farligt.
Japp. Här är vad elsäkerhetsverket säger.

Man får göra en hel del grejer men det kräver att du har kunskapen.

Ymir

Hmm, jag skruvade nyss in sladdar från en lamppropp i en sockerbit i en lös lampa jag hade, bara för att testa. Det kändes inte svårt, men att göra det medan jag står på en stege och ska nå sladdar i taket, det är givetvis en helt annan femma.

En av mina fem oinstallerade taklampor är helt överflödig, men de andra fyra behöver jag verkligen. Jag kan be om en offert för "byte av lamputtag där el redan finns framdragen" för 4600, men är det situationen med mina uttag? de verkar inte ha några moderna skruvar i sig, det ser ut som att man basically hade behövt slita ut dem och på något vis ersätta med nya för att kunna installera en hon-lamppropp a'la den första bilden jag postade (vilket är vad jag hade velat ha).

zonk

muterad
Kolla med fler lokala bolag? Hade hemma elektriker som fixade ett par uttag o lite annat bös (bland annat just uttag till en taklampa), o det gick på 1300, år 2023 och i Lund, ska iofs sägas. Men 4600 låter ändå väldigt saftigt, även med Stockholms-påslag? (Inte för att det alltid är dyrt i Stockholm, hade Dieseltrim i Bromma som bilmekaniker o de var pålitliga, duktiga, och billiga - har inte hittat den kombon sen jag flyttade ner)

zo0ok

Rollspelsamatör
Hmm, jag skruvade nyss in sladdar från en lamppropp i en sockerbit i en lös lampa jag hade, bara för att testa. Det kändes inte svårt, men att göra det medan jag står på en stege och ska nå sladdar i taket, det är givetvis en helt annan femma.
Det är rätt jobbigt att arbeta högt upp, med korta kablar.

Det enda du behöver göra / låta elektriker göra, i din bostad är att sätta fast en sådan här i ändarna på de lösa kablarna som kommer ut ur taket.

(den andra bilden på Clas hemsida är bättre än den första)

Sedan ser du till att alla lampor du ska installera har
1) krok
2) motsvarande lamp-hane (som man ser på din bild från kl 13:12)

Så hänger du bara lampan på kroken och kopplar ihop lampkontakterna som två helt vanliga stickkontakter.
Om dina lampor saknar lamp-hane så är det - som du noterat - ganska enkelt att skruva dit själv.

Det enda som är svårt är
1) att jobba högt upp med korta sladdar och göra ett bra jobb
2) att vara helt säker på att man kopplar in rätt kablar som kommer ut ur taket på rätt ställe i kontakterna

Om det bara kommer två kablar ur taket, och du har en kontak/lampa med bara två kablar/kontakter så kan du inte göra fel (jag är inte elektriker!).
Men så fort du har fler än två kablar eller kontakter så är det livsviktigt att det inte blir fel.

zo0ok

Rollspelsamatör
installera en hon-lamppropp a'la den första bilden jag postade (vilket är vad jag hade velat ha).
Tänker på din bild från 12:58.
Det är ju mer elegant än att bara koppla in en hona i de lösa kablarna. Så det blir säkert dyrare och mer jobb.

Jag har ingen bra elektriker i Stockholmsområdet att rekommendera.
hemfixarna.se är jag sugen på att prova själv nästa gång jag behöver.
De skriver att hjälp med lampor kostar från 1999kr.

Conan

انتفاضة
Kan man inte höra av sig till hyresgästföreningen och höra om värden verkligen kan lämna en sticket (no pund intended) sådär?

zo0ok

Rollspelsamatör
Kan man inte höra av sig till hyresgästföreningen och höra om värden verkligen kan lämna en sticket (no pund intended) sådär?
Man kan ju undra om tidigare hyresgäst tagit med sig alla stickkontakterna.
Svårt att tro att det såg ut så där när huset var nybyggt.