Nekromanti Hjälp med wlan?

Troberg

Sinister eater
Re: Wlan guru

Jag jobbar med Wlan.
Känner du dig sysslolös och har vägarna förbi någon gång så får du gärna se vad jag gör för fel. Om inte annat så är det bra "bragging rights" att ha slagit mig på fingrarna i en datorfråga...

Om du skulle misslyckas så är det helt OK om du demonstrerar ett svärd på de där accesspunkterna (jag har två, ingen funkar)...

Zire

Swashbuckler
Problemet är väl när det inte bara fungerar. Jag får ibland (i supporten på en ISP) in kunder som har skaffat sig en Airport och inte får den att fungera, och som av någon anledning har hänvisats till oss från Apple. Så länge det fungerar då de har routern bortkopplad har inte vi mycket att hjälpa dem med...

Hur fungerar det med säkerhet på den btw? D-Link routern som jag kör med fungerade direkt vid inkoppling, men den hade ingen säkerhet inställd öht som standard.

krank

Går ondskans ärenden
Re: Läser jag postens tabbel rätt...

Så vill de ha 130kr.
Oki. Just nu är min plånbok lite tom tyvärr, lade just ut 590 spänn på en WRT54G, så... =(

Troberg

Sinister eater
Re: Wlan guru

Troligen rullar jag till Sälen på torsdag. Så jag passerar säker förbi Borlänge på vägen neråt, vid 18.00 snåret.
OK, ska försöka vara hemma då, men vi har något slags trivselaktivitet på jobbet, men den borde vara slut tills dess.

Hoppas du inte är rädd för köttätande vilddjur, jag är hundvakt den dagen: http://rpglab.net/troberg/gallery/view.php?gid=100&phid=5 (i detta fall är köttet en baconskiva).

Vad är det för model?
En D-Link (kommer inte ihåg modellnummer) och en Linksys WRT54G. Ingen funkar som de ska.

P.s mot trilskades routrar rekommenderas.
Nog bäst att du tar med den stora...

krank

Går ondskans ärenden
Update: Hurra det funkar!

Mjo, med den nya WRT54G:en jag köpte för 590 spänn (en hundring dyrare än Dustin, men nu slapp jag frakt och fick ordentlig garanti, samt kan gå direkt till den lokala säljaren och gnälla).

Allt funkar. På riktigt. Alla datorer kommer åt varandra, min PSP kan surfa, och (nästan) allt är frid und fröjd.

Nästan?
Jo, jag köpte ju en WRT54G bland annat för att jag gillade att man kunde köra Linux på skiten, något som var en stark "selling point" för mig. Standardfirmwaren har inte stöd för Static DHCP, något jag behöver i och med att jag har en server som alltid måste få ett visst IP för att port forwarding ska funka. Min gamla, kassa, Netgearbrandvägg hade static DHCP. En av de få sakerna som faktiskt funkade bra på skiten.

Så, glad i hågen kommer jag hem och kollar... och det visar sig när jag brutit plasten och öppnat alltihop och kopplat in den, att jag har fått en WRT54G version 7. Borde vara no big deal, right?

Mjo, det visar sig att WRT54G version 7 är den enda versionen som inte kan flashas. Varför? Jo, för att de använt ett helt annat chipset och OS. Vafan!? Får det gå till såhär? Man tycker ju att om det är SAMMA MODELL så borde det också vara SAMMA GREJ. Men neeeeejdå, den här chipsettillverkaren har inte gjort någonting alls Open Source, vilket gör att det inte finns ett smack jag kan göra. ALLA andra versioner av WRT54G och GS och GL och allt vad de heter använder liknande chipsets och funkar utmärkt.

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Known_incompatible_devices

Som ni ser - version 7 är inkompatibel.

Skit.

Nåja, det lär väl komma nåt geni som knäcker detta också - men va' FAN håller de på med. Enligt uppgift tjänar de in på att routern behövde mindre RAM, men borde de inte kallat apparaten för NÅGONTING ANNAT nu när det faktiskt är EN ANNAN APPARAT!?

Tills vidare får jag försöka lösa detta på annat sätt...

*grmljävlafittor*

krank

Går ondskans ärenden

Så vill de ha 130kr.
Av ren nyfikenhet - vad är det för prylar?

Och om du skulle råka ha något PC-card-WLAN-kort liggandes så är jag intresserad om du vill sälja till rimligt pris...

(Upptäckte just att min gamla 350mhz:are totalvägrade att erkänna existensen av mitt PCI-WLAN-kort. Helvete. Måste alltså använda USB-stickan till en stationär...)

Arfert

Facit
Det är ju bara att välja säkerhetsnivå.. vill man köra skyddat så är det ju bara att göra det (som jag gör). Den tiden ingick i de 3 minuter det tog mig från att jag öppnade paketet tills jag hade ett skyddat hemmanätverk.

Arfert

Facit
Re: Hjälp med wlan? lite mer...

...ibland tror jag att folk inte VILL att det ska vara enkelt... eller vägrar tro en om man säger att det inte behöver vara svårt. :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Det är ju bara att välja säkerhetsnivå.. vill man köra skyddat så är det ju bara att göra det (som jag gör). Den tiden ingick i de 3 minuter det tog mig från att jag öppnade paketet tills jag hade ett skyddat hemmanätverk.
på pappret så ska det vara så lätt med alla lösningar. Bara välja en krypteringsmetod, ange nyckel och sedan så funkar allt. Tills man startar om något...

Arfert

Facit
Har ALDRIG haft sådana problem hos mig.. och jag har kört trådlöst sedan första airporten kom för drygt fem år sen... Och jag har en uppsjö av datorer, med OSX, XP och Linux (freespire/ubuntu), handdatorer... och olika slags nätverkskort, inklusive USB-pluggar och lösa kort för bärbara...

Den enda gången nätverket gått ner har det berott på att jag vart tvungen att starta om COMHEM-modemet... inte airporten.

Troberg

Sinister eater

...ibland tror jag att folk inte VILL att det ska vara enkelt... eller vägrar tro en om man säger att det inte behöver vara svårt.
Tja, jag vet flera stora organisationer med mycket hög IT-mognad och väl tilltagna resurser som försökt och gett upp, och istället återgått till kabel.

Tekniken är helt enkelt inte riktigt mogen än (och det gäller BlueTooth också!).

krank

Går ondskans ärenden

Oj, nu funkade PCI-kortet helt plötsligt. Var bara tvungen att rycka ur ett gammalt defekt ljudkort, så funkade allt fläckfritt... =)

Men om Herr Nils PM:ar mig ett kontonummer så sätter jag in den erforderliga summan och meddelar min adress.

Arfert

Facit

Antar att de inte kör macs Airport med andra ord... utan valt nåt sämre/krångligare för att deras så kallade IT-avdelning ska ha nåt att göra. :gremgrin:

De får gärna höra av sig tillundertecknad så ska jag hjälpa dom.. mot en mindre kostnad, så klart.. ;-)

ripperdoc

Myrmidon

Det har att göra med att stora organisationer med väl tilltagna resurser är oerhört bra på att göra usla system, inte få igenom saker i tid och vara allmänt ofattbart ineffektiva. Anekdotiska bevis my ass, så är det. Dessutom har WLAN-tekniken potentiella säkerhetsproblem (jag jobbar inom en högsäkerhetsavdelning där de inte får finnas), och nyckelhanteringen kan blir ett problem (det finns dock vettiga lösningar där med).

Troberg

Sinister eater

Det har att göra med att stora organisationer med väl tilltagna resurser är oerhört bra på att göra usla system, inte få igenom saker i tid och vara allmänt ofattbart ineffektiva.
Nja, i åtminstone det ena fallet är det en organisation med en väldigt kompetent IT-avdelning och väldigt långt driven och väl fungerande datormiljö på alla sätt och vis, utom just WLAN.