Nekromanti Hjälp till initiativsystem

Kaigon

Helmgast
Uhm.. Till detta behöver du ju ingen klocka, utan bara en rak linje.. Det smarta (enligt mig) med stridsklockan är ju att man inte behöver slå om initiativet och därmed tar bort det här med rundor helt..
Måste erkänna att jag känner mig lite dum nu faktiskt... :gremcrazy:

Man kanske kunde sköta modifierade attacker något så här:
-1 steg -2 CL
-2 steg -4 CL
-3 steg -7 CL
-4 steg -11 CL
-5 steg -16 CL

motsatt håll kanske bara ska ge +2 i CL per steg

Rickard

Urverk speldesign
Re: Efter tes-stridit

"Jag tycker inte du ska tillåta sänkning av passiva handlingar till lägre än 1, kanske inte ens lägre än 2. Vid en extrem situation märker man att en väldigt skicklig person kan hålla bort hur många motståndare som helst, och dessutom få attackera, om hans pareringar inte kostar något."
Jag tycker inte att det gör något.. En person som har 25 i FV tycker jag kan jämföras med hjältarna man ser i wuxiafilmer som Hero och Crouching Tiger Hidden Dragon.. Jag vet att jag antagligen har rätt konstigt sett att se på färdigheter.. Jag kör med att FV 17 kännetecknar en mästare och FV 12-13 så är man rutinerad.. Om man har 20 och över så tillkommer nästan magiska förmågor i sitt utövande (en med Djurträning 20 kan exempelvis kommunicera med djur i viss utsträckning).. Någon med 25 i FV ska kunna hålla borta fem personer med FV runt 10-11 och vinna över dem.. Jag tycker det passar in i en heroisk fantasyvärld (för över 20 i FV har, i min värld, bara hjältar)..

Om det är två personer som har FV 25 och möter varandra så blir det tradiga strider medhålles, men det är där jag har min regel för finta.. Lika mycket som man drar av på sitt egna FV vid anfall dras av på försvararens FV.. Så om någon drar av 10 på sitt anfall får motståndaren också -10 på sitt FV.. Det ordnar sig med andra ord.. :gremsmile:

"Skulle däremot en med FV 30 möta någon med FV 15 behöver man inte minska något om man inte vill. Den förstnämnde är omänskligt bra medan den andre är en god krigare med mänskliga mått så i vilket fall har den sistnämnde inte någon reell chans."
Exakt min tanke också.. Egentligen: Om det bara är "menlösa" motståndare, alltså sådana som man bara satt ett stridsvärde på, så tycker jag man egentligen kan klumpa ihop alla färdighetsvärden till ett.. Man skulle kunna tänka sig (en idé jag snott från Rising) att en "slutstridsskurk" exempelvis skulle kunna få hjälp av sina "onda" hantlangare i slutstriden, genom att hantlangarna ger en marginellt modifikation på skurkens FV istället för att attackera själv.. Jag funderar på BC-värdet för Vapenfärdigheten.. Lite som reglerna i Stjärnornas Krig fungerar, där man kan göra en gemensam handling.. Givetvis borde rollpersonerna kunna göra exakt samma sak..

"/Evil Peter som just slogs av tanken att motståndstabellen kanske inte är så dum att använda i strid ändå."
Jag har tänkt på en variant där man använder motståndsslag för att spela en strid generellt och inte runda för runda.. Fast mina motståndsslag är ju lite annorlunda..

"Risken för att de små ska sno fokus tror jag inte är så stor om man placerar dem rätt. Jag skulle sätta små siffror utanför rutorna och sedan ha de stora siffrorna kvar i. Då tror jag inte det är någon risk för att någon tänker på de små under stridens gång."
Åh.. Jag tänkte faktiskt inte på att man kunde sätta dem utanför.. :gremsmile: Jag slänger upp min senaste version (65 kb - låg kvalitet).. Jag ändrade hur man flyttar markörerna.. Nu flyttar man motsols istället vid varje handling (och medsols när man stegar vid stridens början).. Det kändes mer naturligt när jag teststred att göra på det sättet..

Jag slängde även dit ett område för varvräknare, alltså där man ska sätta en tärning som markerar hur många varv det tagit, för de tillfällen man vill köra med utmattningsregeln.. Området är inte jättesnygg dock, men får duga..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tog det sista citatet från ett annat inlägg i denna tråd, eftersom han inte orkade skriva två inlägg

<FONT SIZE=1>[edit] Lade till filen, vilket jag tydligen hade glömt</FONT>[color:"green"]

Evil Peter

Hero

"Jag tycker inte att det gör något.. En person som har 25 i FV tycker jag kan jämföras med hjältarna man ser i wuxiafilmer som Hero och Crouching Tiger Hidden Dragon.. Jag vet att jag antagligen har rätt konstigt sett att se på färdigheter.. Jag kör med att FV 17 kännetecknar en mästare och FV 12-13 så är man rutinerad.. Om man har 20 och över så tillkommer nästan magiska förmågor i sitt utövande (en med Djurträning 20 kan exempelvis kommunicera med djur i viss utsträckning).. Någon med 25 i FV ska kunna hålla borta fem personer med FV runt 10-11 och vinna över dem.. Jag tycker det passar in i en heroisk fantasyvärld (för över 20 i FV har, i min värld, bara hjältar).."

När jag tänker efter är det väl kanske inte så långt från hur vi har det i vår spelargrupp heller. Enda gången i modern tid som rollpersoner haft 25+ i vapenfärdigheter var efter en utökad Nidland-kampanj och då var de ju ganska stora hjältar efteråt minst sagt. :gremsmile: Däremot går jag själv efter B-FV-systemet för att avgöra hur bra någon är så 20+ är en "fulländad" mästare (fulländad blir man ju aldrig egentligen). Anledningen till att jag tänkte som jag gjorde är nog att vi i den nuvarande kampanjen inte har en så stridsduglig grupp och därför känns strid riktigt farligt, speciellt som min karaktär är riktigt klen. :gremsmile:

"Man skulle kunna tänka sig (en idé jag snott från Rising) att en "slutstridsskurk" exempelvis skulle kunna få hjälp av sina "onda" hantlangare i slutstriden, genom att hantlangarna ger en marginellt modifikation på skurkens FV istället för att attackera själv.. Jag funderar på BC-värdet för Vapenfärdigheten.. Lite som reglerna i Stjärnornas Krig fungerar, där man kan göra en gemensam handling.. Givetvis borde rollpersonerna kunna göra exakt samma sak.."

Själv ser jag just en slutstrid som något som gärna får ha hög detaljnivå så jag förespråkar nog att varje skurk slåss för sig själv.

"Jag har tänkt på en variant där man använder motståndsslag för att spela en strid generellt och inte runda för runda.. Fast mina motståndsslag är ju lite annorlunda.."

Jag håller för tillfället på att läsa igenom äventyret Enhörningshornet igen för att spelleda det och på ett gladiatorspel där rollpersonerna kan både delta och titta på avgörs striderna genom att sätta sina värden mot varandra på motståndstabellen. För varje rond slår båda som aktiva och beroende på kombination av lyckat och misslyckat händer olika saker. Det är ju väldigt simpelt men det känns som något man skulle kunna bygga vidare på, åtminstone som duellstrid.

"Åh.. Jag tänkte faktiskt inte på att man kunde sätta dem utanför.. Jag slänger upp min senaste version (65 kb - låg kvalitet).. Jag ändrade hur man flyttar markörerna.. Nu flyttar man motsols istället vid varje handling (och medsols när man stegar vid stridens början).. Det kändes mer naturligt när jag teststred att göra på det sättet.."

Ja, det blir nog mer naturligt eftersom jag först undrade över din konstiga ordning av numren på den förra varianten varpå jag insåg att jag gick åt fel håll. Om du bara flyttar ut den lilla numreringen utanför rutorna tycker jag det verkar bra. :gremsmile:

/C - som i sin ovana att härma Han med signatur skrev fel användarnamn förra gången. :gremblush:

Rickard

Urverk speldesign

"presosnen som hamanar i en sån situation komer skjutas runt brädet i en Jävlig fart, blir inte tiden lite konstig då?"
Nja.. Jo.. Men man går knappast emot tre personer med draget vapen om man inte är skicklig.. Det är det reglerna vill visa.. Du måste ju veta att du är duktig med vapnet, för annars är du ju köttmos om du inte kan spendera FV på att sänka stegkostnaden.. Du vinner knappast en strid genom att bara parera, eller hur?

Det är också det här som gör att jag är lite tveksam till att sätta en fast tidsangivelse per varv..

"antag att vi har en demon med förmågan snabbhet vilket ger dubbla handlingar. Jag skulle ha löst det genom att helt enkelt halver antalet steg. Men: poner nu att demonen dessutom vill sänka sitt CL för att få snabbare handlingar du blir slut kostnade för försvar 1 (np) och för attack 2,5....jag hatar av rundningar......fast det göt väl ann. man kan ju"
Snabbhet och övriga förmågor som gör liknande saker måste konverteras.. Den förmågan (vars namn även borde bytas) borde ju bara sänka kostnaden för manövrarna.. Dock så borde förmågor räknas in i hur mycket man kan sänka den aktiva kostnaden med..

"Även svärdet Blåbite, ett vapen från Femte konfluxen, som ligger mig varmt om hjärtat orsakar ett liknande problem"
Äh.. Men jag har ju inte läst de böckerna, bara den första delen Svavelvinter.. Jag bläddrade igenom böckerna men fann ingen Blåbite? Dock så känner jag vagt igen namnet.. Säker på att det är Femte Konfluxen?

"Molerisk undanmanöverm en vaåen teknik dom gör ut på att man udeviker en attack och sedan gugger motståndar i samma handling (tror den heter kanes manöver i äldre versione). visserligen har den grund kostnad 3 samt får bara göras en gång per sr."
Jag har hört talas om den manövern men aldrig direkt sett den i någon regelbok.. Är det Chronopia? Kanes manöver gjorde att man fick agera först i stridsrundan om man drog sitt vapen.. Själv tycker jag den moleriska undanmanövern låter som en typisk ogenomtänkt, fånig stridsteknik som brukar förekomma i DoD:s böcker ibland.. Tja, om man utgår från mitt initiativsystem.. Det är ju en utveckling av den passiva handlingen, så jag antar att den bara kostar 4.. Har man liksom spenderat en hel färdighet på en sådan förmåga så borde man få använda den också, vid varje försvar (i mitt handlingssystem, inte i Krigarens Handboks system där man har ett visst antal handlingar per SR).. Jag har själv en teknik i mina regler som heter "Motanfall", men mina stridskonstregler (22 kb) är lite annorlunda..

"Jsg ber om ursäkt för at jag alltid snokar rätt på sånna saker men jag e tränad att hitta eventualteter."
Äh.. Jag uppskattar vad du gör.. Då får jag chansen att tänka igenom förklaringar på hur det ska fungera utifrån olika vinklar..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker "Hellre nu, än medan jag spelleder"

Ceetan

Warrior

Men man går knappast emot tre personer med draget vapen om man inte är skicklig.. Det är det reglerna vill visa.. Du måste ju veta att du är duktig med vapnet, för annars är du ju köttmos om du inte kan spendera FV på att sänka stegkostnaden.. Du vinner knappast en strid genom att bara parera, eller hur?

har inget emot detta alls

Det är också det här som gör att jag är lite tveksam till att sätta en fast tidsangivelse per varv..

ok...jo jag förstår...men jag hävdar ändå att man behöver nått slags tidmått....frågan är bara vad

Äh.. Men jag har ju inte läst de böckerna, bara den första delen Svavelvinter.. Jag bläddrade igenom böckerna men fann ingen Blåbite? Dock så känner jag vagt igen namnet.. Säker på att det är Femte Konfluxen?

Ja, helt och hållet.......fast det står i spelledarhäftet
Den faktika formuleringen kring blåbite är "spwltwkniskt sätt inebar detta att bäraren för göra en attack och en parering på den tid det skulle ta att utföra en av dessa handlingar". Blabite är Kmeards panhorn.

Jag tror jag löser blåbite och sanbhet genom att hel enkelt avrunda uppåt. funkar nog bäst för mig

sen e det faktisk så att dessa förmågor bara uppkommer hos demoner, ergo, inte mänskliga varelser. Tycker gott man kan låta bli att rkna med det i sänkning max och låta det vara som det är....demoner skall vara bra.

Varför tjatar jag om blåbite? Jo därför att jag snart skal SL:a svavelvinter och serriöst inte orkar med det gamla handlingssystemet längre. nämnas bör att jag med nuvarande status har 100% consesus för införande här när det är klart.

angånde molerisk undan manöver så är den nästan identisk med ditt "motanfall" för utom att det första är en undvikning och inte en parad...ja det är chronopia

så som jag ser det fattas bara ett tidsmått...men det skall vi väl kunna lösa?

förutom det......tänkte du prova systemet på lincon?

föreste så komer det snart mer golems :gremlaugh:.....mer om det i ett pm....tro nämligen du är rätt man att hjälpa mig med en sak där :gremwink:

Utmattnings regel ja....hur funkar den just nu?

Rickard

Urverk speldesign

"så som jag ser det fattas bara ett tidsmått...men det skall vi väl kunna lösa?"
Allvarligt talat så känns det som jag låter spelledaren få välja det men tills vidare säger jag "välj ett värde mellan 5-15 sekunder"..

"förutom det......tänkte du prova systemet på lincon?"
Jag får se.. Kanske.. Ska spela en massa annat också.. Jag vill helst spelleda ett äventyr, för de gånger jag kört teststrider med spelarna har det alltid känns konstlat..

"föreste så komer det snart mer golems :gremlaugh:.....mer om det i ett pm....tro nämligen du är rätt man att hjälpa mig med en sak där :gremwink:"
Roligt, men kan du inte ta det i en tråd istället? Då slipper jag känna mig stressad till att svara.. Å andra sidan kanske frågan är så liten att det inte räcker till för en egen tråd?

"Utmattnings regel ja....hur funkar den just nu?"
Den är inte så genomtänkt men lyder som följande: För varje varv som går så får alla -1 på alla sina handlingar (även icke-stridshandlingar).. Dessa negativa poäng försvinner i stort sett när striden är klar.. Alla får ignorera de [BC för FYS] första poängen.. Jag tänkte att spelarna kunde vara ärliga nog och ta hänsyn till och dra bort från FV själva.. Risken finns att denna regel glöms bort och det enda jag kan komma på för att hjälpa spelarna att komma ihåg är att ha en tärning som varvräknare i mitten.. För varje varv som går så "tickar" tärningen upp med 1..

Jag har lite problem med den regeln.. Hur ska jag hantera när någon vilar eller om någon kommer in senare i striden? Fast just "vila" är jag lite tveksam till.. Jag har aldrig stött på att någon backat undan och vilat i en strid, inte ens i Eon (fast där är det så kasst att vila)..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som känner att det mesta börjar klarna över hur det ska fungera och tackar så mycket för hjälpen och ska nu försöka att gå vidare till att ge sig på hur han ska hantera hur rustningar skyddar samt mickla lite till med karaktärskaparsystemet då erfarenhetssystemet kommer att ändra rätt mycket på hur man köper färdigheter

Ceetan

Warrior

Allvarligt talat så känns det som jag låter spelledaren få välja det men tills vidare säger jag "välj ett värde mellan 5-15 sekunder"..

det är väl egentligen inte kvantitente av tid som är problemet utan att alla rps rör dsig olika fort över brädet.Samma sak e väl i viss mån ett problem för utmattnings regeln. så vems varvning kan man räkna? en tanke var att man sätter en markör som alltid flyttar sig ett visst antal steg när den får agera.......när den korsar *1
har det gått en "stridsrunda"....vad tror du om det.?

Rickard

Urverk speldesign

Jaha.. Det var så du menade.. Tja.. Det är ju inte precis någon som sticker iväg.. Om du tittar på mitt exempel som jag skrev tidigt i tråden så ser du att alla markörerna är rätt samlade (visserligen med gamla stegkostnaderna på 5).. Det är ju trots allt bara en skillnad på 6 steg mellan en anfallande och en försvarande.. Det är väl inte jätteexakt vem det är man ska räkna på men för enkelhetens skull så säg att när alla är över så räknas det som ett varv..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte tycker man behöver konvertera allting rakt av

Dimfrost

Special Circumstances
Blåbite (Femte Konfluxen spoiler)

Det är ju så att Blåbite förlorar egenskaper om det dröjer lite innan äventyrarna drar ut svärdet ur Kmeard, alltså om de dräper besten utan att dra ut hornet först. I sådana fall kan du ju bestämma att snabbhetsegenskapen är den som förloras först. :gremsmile: (Mina spelare som jag hade en gång i tiden hade aldrig kommit på att dra ut hornet spontant.

/Dimfrost.

Ceetan

Warrior
Re: Blåbite (Femte Konfluxen spoiler)

det lär inte hända att han dör....han e näligen osår bar (dvs kan ändas skadas med magi och det enda magika de har är ett vapen med E4
(4-4=0) så de kan inte döda honom på det sättet...men det ordnar sig

Ceetan

Warrior

jo,,,det får väl vara så...lär ju fonka....fast jag tror att skilnaderna blir lite större medde nya steg mängderna...men det gör det samma.

MVH Ceetan
PS jag kom förövrigt på att man formulering om att " Blåbite ligger mig varmt om hjärtat" var ganska dum :gremsmile:. DS

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Blåbite (Femte Konfluxen spoiler)

Att anfallsmagi minskar med 4 effektgrader skulle inte jag tolka som att magiska vapen minskar med lika mycket, utan bara när någon försöker lägga till exempel ELD på isapan. Åtta poängs naturligt skydd räcker rätt långt mot magiska svärd också.

/Dimfrost

Rickard

Urverk speldesign
Så.. Hur gick det?

Jag spelledde aldrig DoD med mina spelare på LinCon.. De var för många och jag var för trött för att orka med ett improvisationsäventyr.. Dock så testspelade jag några strider med en spelare.. Allting funkade väl bra.. Spelaren insåg hur systemet fungerade snabbt och vi satte igång och rullade tärningar..

Det enda som inte fungerade var utmattningssystemet.. Man gjorde ett varv på allt för kort tid och utmattningen (som gav minus till FV efter ett tag) gjorde att striderna blev utdragna.. Jag tar bort utmattningssystemet men man skulle kunna tänka sig att använda under vissa förhållanden, som när det är extremt varmt ute eller när man har helrustning på sig under normalvarma dagar.. Själv är jag lite tveksam.. Det blir bara en detaljnivå som egentligen inte fyller något syfte än att skapa längre strider, då alla parter får lika mycket minus ändå..

Vi båda (jag och spelaren) hade markörer på samma initiativbräde.. Det gjorde att det blev lite mer taktiskt spelande, vilket gjorde det hela lite roligare (enligt mig, givetvis).. Vi spelade med att man kunde göra långsammare attacker (mer i stegkostnad) och få +1 på FV för varje extra steg man tog.. Faktiskt så fungerade det rätt bra också.. Jag tänker dock inte köra med den regeln.. Den fungerar bra om det är två som möter varandra, men om det någon gång skulle dyka upp en strid där det är 4 mot 2 och den ene hela tiden lägger tilll 5 mer i stegkostnad när denne vill försvara sig mot sina två motståndare så kommer denne åka med en väldans fart runt brädet i jämförelse med sin kamrat..

En annan sak jag märkte var att rutorna var kanske lite för små, när jag skrev ut den på ett A4-papper.. Ska göra ett nytt bräde med större rutor..

En annan sak jag ändrade på var kostnaden för försvar till fem steg per handling.. Huvudanledningen till varför jag gjorde så kommer jag dock inte ihåg :gremtongue: men en sekundär anledning var att det var enklare att flytta på brädet.. Då behövde man bara flytta till följande siffra som man redan stod på, istället för att behöva "stega" (räkna) de fyra stegen..

Spelaren tyckte initiativsystemet var ballt men helhetsintrycket av stridandet var sådär.. Fast det mest för att jag samtidigt testade mitt skadesystem som har många felaktigheter i sig.. Jag får spåna vidare på den punkten..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som någon gång kanske kommer tillbaka med en riktig speltest från en spelomgång