Nekromanti Hjältepoäng i nyckelscener

!Paxen

Swashbuckler
Dnalor said:
Vill man alltid att fajternas svårighetsgrad ska öka linjärt genom äventyret, då?
Njae, i princip så behöver det ju inte öka linjärt.

Om man tar ett ex från dataspel, DoW II har ju ett tillägg som heter Last Stand. Där får man vart fjärde våg möta lite svårare fiender.

Last Stand är ju mer ett gladiator inspirerat äventyr, som säkert skulle fungera som rollspel. Men det är väl inte precis vad du har tänkt? Principen går väl att anv'nda iaf

omgbambi

Veteran
Dnalor said:
Njä, tänk mer på dem som XP. Fast XP man får använda medans man slåss mot bossen, och inte bara efteråt.
Men temporära hjältepoäng som ökar dina färdigheter (magi) vid ett specifikt tillfälle (Sting från tolkien som glöder när vättarna är nära?)..

Det låter lite likt saker man kan trycka in under äventyrets gång, för även om hjälte poäng är bra är det ju en resurspool som kommer utanför spelet eller hur? Det är en extern källa fritt från spelets ramar om 'normalt' och har väll ingen annan förklaring än att de är hjältar. Sting däremot är en del av fantasivärlden..

Jag menar bara att om poängen är en temporär ökning av rollpersonens 'farlighet' i vissa situationer känns det som att man kan lösa det på andra, mer trovärdiga sätt utan att göra klara avgränsningar i berättandet.
Hoppas du förstår vad jag menar :gremsmile:

omgbambi

Veteran
Dnalor said:
Men snälla läs vad jag skriver

Dnalor said:
Man använder hjältepoängen genom att lägga dem på egenskaper, som då ökar i värde. Värdeökningen är kvar efter stridens slut.
Ja och det är väll magiska svärd och tuffa rustningar också eller?

// och ja, jag läste fel och permanent blev temporär - jag ser dock ingen större skillnad i utgångspunkten.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
xDanielx said:
Jag menar bara att om poängen är en temporär ökning av rollpersonens 'farlighet' i vissa situationer känns det som att man kan lösa det på andra, mer trovärdiga sätt utan att göra klara avgränsningar i berättandet.
Om nu man tycker att "trovärdigt" i den betydelse du menar är det viktigaste, kanske.
Å andra sidan kan det vara nog så trovärdigt med att "plötsligt" bli bättre på att slåss eller så mitt under en viktig strid om man slutar se det hela som en upplevelse i en "verklig" värld och mer som en berättelse i en fiktiv värld. Det blir alltså inte nödvändigtvis en "avgränsning" i berättandet, snarare tvärtom - det kan vara ett sätt att simulera en viss genreaspekt...

(Newsflash: Alla strävar inte efter "trovärdighet/realism" i betydelsen "de ska va som på riktit" när de rollspelar...)

omgbambi

Veteran
krank said:
xDanielx said:
Om nu man tycker att "trovärdigt" i den betydelse du menar är det viktigaste, kanske.
Å andra sidan kan det vara nog så trovärdigt med att "plötsligt" bli bättre på att slåss eller så mitt under en viktig strid om man slutar se det hela som en upplevelse i en "verklig" värld och mer som en berättelse i en fiktiv värld. Det blir alltså inte nödvändigtvis en "avgränsning" i berättandet, snarare tvärtom - det kan vara ett sätt att simulera en viss genreaspekt...

(Newsflash: Alla strävar inte efter "trovärdighet/realism" i betydelsen "de ska va som på riktit" när de rollspelar...)
Jag påstod inte att det skulle vara verkligt, min poäng var om det inte har framgått redan att verktygen redan existerar och att jag inte ser att dessa poäng skulle utgöra någon större skillnad mot vad som redan är möjligt.

Och tack för att du är min nyhetsmaskin, jag visste inte detta innan.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
xDanielx said:
Jag tycker det låter grymt trovärdigt att man lyckas prestera oväntat bra i stundens hetta: musiker som gör sitt livs konsert, idrottare som gör nytt personbästa på EM, osv. Då låter det tvärtom mer knepigt för mig att man ska spendera en poäng för att råka hitta ett svärd som bara råkar vara bra att ha fem minuter senare.

Om man väljer att lösa det med häftiga prylar får man tillslut samma problem som nyare Dungeons & Dragons kan dras med: julgranseffekten, det vill säga att varje äventyrare är översållad med magiska prylar för att kunna ta sig an fräsigare monster.

omgbambi

Veteran
DeBracy said:
Jag tycker det låter grymt trovärdigt att man lyckas prestera oväntat bra i stundens hetta: musiker som gör sitt livs konsert, idrottare som gör nytt personbästa på EM, osv. Då låter det tvärtom mer knepigt för mig att man ska spendera en poäng för att råka hitta ett svärd som bara råkar vara bra att ha fem minuter senare.
Problemet här blir ju dock att effekterna är permanenta, det är de ju inte för artisten på scenen.
Så om man ser poäng som adrenalin.. visst.. men, om man nu vill hålla sig till verklighetens ramar (som visserligen inte alla vill, tydligen...........=)
så blir ju effekten temporär.

Sen menade jag inte att man spenderar poäng på grejer utan hittar dom som loot eller köper dom.. Men visst, du har en poäng med julgranseffekten. Men, för stats-tokar (som traddar som mig) kanske det blir så att man springer igenom de 'oviktiga' scenerna i jakt på 'hjälte scener' för att öka karaktärens färdigheter.

Men då kanske systemet inte är till för sådana mig o andra sidan iofs :gremsmile:

krank

xDanielx said:
Jag påstod inte att det skulle vara verkligt, min poäng var om det inte har framgått redan att verktygen redan existerar och att jag inte ser att dessa poäng skulle utgöra någon större skillnad mot vad som redan är möjligt.
SKillnaden är väl just att hjältarna kommer att kunna uträtta även utrustningsoberoende storverk; det skapas så att säga en större bredd i handlingsutrymmet för heroiska dåd.

Man Mountainman

Storsvagåret
Fair enough. Men poängen är inte, som du menar

en temporär ökning av rollpersonens 'farlighet' i vissa situationer
Poängen är att knyta denna ökning av rollpersonens farlighet till hans utveckling som karaktär, de utmaningar han tvingas möta och handskas med, och det övergripande narrativet.

Och vad "mer trovärdiga" skulle innebära i den här kontexten vet jag inte. Trovärdiga för vem? Vad är det man ska tro?

Du skriver också att verktygen "redan existerar". Existerar var? I något redan befintligt rollspel? Må vara hänt, men du befinner dig på rollspelsmakarforumet. Varför skulle jag behöva kompromissa med det redan befintliga? Nu när jag hittat på den här idén, så existerar även den. Vi är inte kringskurna av någon nyskapelsens ekonomi som tvingar oss att ständigt rannsaka det vi redan har innan vi kan fatta beslutet att skapa något nytt.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
xDanielx said:
Problemet här blir ju dock att effekterna är permanenta, det är de ju inte för artisten på scenen.
Så om man ser poäng som adrenalin.. visst.. men, om man nu vill hålla sig till verklighetens ramar (som visserligen inte alla vill, tydligen...........=)
så blir ju effekten temporär.
Eller så förlöser det en helt ny period i karriären och det kreativa livet. Idrottaren kanske sätter rekord i VM nästa gång? I verkligheten har vi ingen aning om det är temporärt eller permanent, för färdigheter funkar inte likadant i spelet »IRL«.

Sen menade jag inte att man spenderar poäng på grejer utan hittar dom som loot eller köper dom..
Jaha, men … då har det ju inget att göra med Dnalor system alls. Då är det ju bara som D&D, eller DoD, eller Eon, eller … ja.

omgbambi

Veteran
Dnalor said:
Fair enough. Men poängen är inte, som du menar

en temporär ökning av rollpersonens 'farlighet' i vissa situationer
Poängen är att knyta denna ökning av rollpersonens farlighet till hans utveckling som karaktär, de utmaningar han tvingas möta och handskas med, och det övergripande narrativet.

Och vad "mer trovärdiga" skulle innebära i den här kontexten vet jag inte. Trovärdiga för vem? Vad är det man ska tro?

Du skriver också att verktygen "redan existerar". Existerar var? I något redan befintligt rollspel? Må vara hänt, men du befinner dig på rollspelsmakarforumet. Varför skulle jag behöva kompromissa med det redan befintliga? Nu när jag hittat på den här idén, så existerar även den. Vi är inte kringskurna av någon nyskapelsens ekonomi som tvingar oss att ständigt rannsaka det vi redan har innan vi kan fatta beslutet att skapa något nytt.

De verktyg jag menar, anser jag existerar i formen av kreativt berättande som väll oftast sker runt bordet.

Men okej nu tror jag att jag förstår lite bättre vad du menar (och Krank). Menar du att, i 'hjältescenen' så kanaliseras all den träning och äventyrande man gjort fram tills dess och man ställs till sin spets, till sin ultimata förmåga av vad man kan.. lixom.. ett elddop?

peta

Warrior
Förstår inte riktigt meningen.
Hjältepoäng får enbart användas i vissa scener. I dessa scener måste man använda hjältepoäng för att klara sig.
Att hjältepoängen begränsas till vissa scener, där om jag förstått rätt är nästan krav på att använda dem om du inte vill åka på stryk gör ju att resurshanteringen av hjältepoäng blir ganska tråkig. Låter som man som spelare inte har valet hmm ska jag använda det nu eller senare undra vilket som är bäst. Och hjältepoäng bara för att man ska slå högre på tärningaslaget gör ju inte att man känner sig hjältemodigare direkt.

En fundering på annan mekanik. Kan man ha några sorts poäng som rollpersonerna får när de medvetet gör något på ett svårare sätt än möjligt eller ställer till det för sig. Dessa poäng kan de sedan använda i slutstriden för att biffa sig.

krank

peta said:
Att hjältepoängen begränsas till vissa scener, där om jag förstått rätt är nästan krav på att använda dem om du inte vill åka på stryk gör ju att resurshanteringen av hjältepoäng blir ganska tråkig.
fast sån resurshantering är ju tämligen värdelös ändå, och uppmuntrar spelare att aldrig någonsin använda poängen. Det kan ju alltid komma nåt viktigare längre fram. Enda effekten jag sett av vanliga ödes/hjältepoäng; spelarna vägrar använda dem. Om målet är att få spelarna att göra balla grejer med sina rollpersoner kan det balla inte vara en resurs man uppmuntras att hushålla med.

!Paxen

Swashbuckler
krank said:
peta said:
Att hjältepoängen begränsas till vissa scener, där om jag förstått rätt är nästan krav på att använda dem om du inte vill åka på stryk gör ju att resurshanteringen av hjältepoäng blir ganska tråkig.
fast sån resurshantering är ju tämligen värdelös ändå, och uppmuntrar spelare att aldrig någonsin använda poängen. Det kan ju alltid komma nåt viktigare längre fram. Enda effekten jag sett av vanliga ödes/hjältepoäng; spelarna vägrar använda dem. Om målet är att få spelarna att göra balla grejer med sina rollpersoner kan det balla inte vara en resurs man uppmuntras att hushålla med.
Just det är ju fördelen med Cortex-systemet där man kan samla på sig Plot Points för att sen använda dom.

I just det här fallet så skulle jag väl fortsätta med samma tanke som jag hade från början, att det är några steg man har, med tillägget att man samlar på sig hjältepoäng för att sen i det sista steget använda upp dom.

Möller

Hubert Hortlax
peta said:
Hjältepoäng får enbart användas i vissa scener. I dessa scener måste man använda hjältepoäng för att klara sig.
Jag håller med. »Ah, okej, en hjätescen. Då är den svår, så vi blir bättre.«

Som krank påpekar är resurshantering inte alltid så jättelyckat. Men tänk på action pointsen i D&D. Du kan inte ha mer än ett (väl?). Får du en refill när du redan har ett, så försvinner får du inget. Du måste hålla dina poäng rullande.

Conspiracy of Shadows har ett liknande system. Du har ett ödespoäng, som används för att få spelarmakt. Du får efter varje spelmöte om du hållit dig till din rollfigurs Drift. Har du inte spenderat, kan du inte få något nytt. Ergo, din rollperson får (minst) ett tillfälle att glänsa varje spelmöte om du spelar bra.

Det är intressant resurshantering.

Dnalors hjältepoäng, tycker jag, är inget annat än en signal om en »level upp« inför en svår utmaning.

Genesis

Ni dés ni maître
peta said:
En fundering på annan mekanik. Kan man ha några sorts poäng som rollpersonerna får när de medvetet gör något på ett svårare sätt än möjligt eller ställer till det för sig. Dessa poäng kan de sedan använda i slutstriden för att biffa sig.
För några år sedan var det jätteinne att behandla nackdelar på det viset. Alla snackade om det. Supergänget baserar sin grundmekanik på det.

Man måste såklart ha ett sätt att ta hand om mjölkningsproblemet, där folk gör menlösa saker som har konsekvenslösa misslyckanden bara för att få använda sina nackdelar. Så det funkar bäst i konfliktresolution, sämre i handlingsresolution.

EDIT: I Supeergänget tas problemet hand om genom att det enda man kan göra med reglerna är att slåss, så det finns inga konsekvenslösa misslyckanden.

krank

Möller said:
Du kan inte ha mer än ett (väl?).
Såvitt jag vet kan man ha fler än ett, men de resettas till ett vid en extended rest... så har du inte bränt dina action points innan gruppen måste ta en längre vila så försvinner eventuella extra action points då.

Om jag tolkat reglerna rätt.