Nekromanti Hjäp Magnus med hans nästa gubbe! 2 frågor

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Vad är det för jävla trams!?

Hur vore det om ni två gav fan i att spy ur er galla över andras förslag. Magnus frågade om hjälp och ni rackar ned på dem som kommer med roliga ideér men något gnälligt trams om att "hedra spelet". Hunk har inte ens brytt sig om att komma med ett eget förslag. Kan ni åtminstone berätta vad det är som är så fel med de andras ideér? Varför ska vi rätta oss efter ert jävla gnäll?

Eller nej förresten. Ni behöver inte berätta, jag är inte säker på att jag vill höra vad ni har att säga. Knip igen istället.

/Vulf

Hunk

Hero
Ursäkta!

Det var ett dåligt skämt om D&D-fundamentalism (och därmed ett helt onödigt inlägg). Trodde inte att någon skulle ta det på allvar. Folk får givetvis köra precis som de vill i sina kampanjer. Tycker inte heller att allt som Gygax skulle tänkas tycka är en evig sanning (i så fall hade jag aldrig spelat 3e). Ställer mig i skamvrån.

Vitulv

Re: Ursäkta!

Om jag hade förstått att det var ett skämt så hade jag säkert skrattat. Använd smileys nästa gång så att vi tröga forumiter slipper bli sura :gremwink:

/Vulf

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Vad JAG tycker skulle vara coolt …

… är en hobgoblin monk.

Visserligen har hobgoblins level adjustment +1, så det blir bara 1 level monk, men det kompenseras av att Hobgoblins har darkvision, +2 i Dex och Con, +4 i Move Silently och att de är coola.

Lawful neutral eller till och med lawful evil skulle passa bra. Stenhård självdisciplin och ett djupt förakt för alla som inte har det.

Feat: Whirling Steel Strike som gör att du kan använda longsword som monk weapon. (Fast du måste välja två flaws för att kunna skaffa Whirling Steel Strike, för den kräver att du har två andra feats.)

Ruskigt cool!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: Vad JAG tycker skulle vara coolt …

Yeah! Det lät ju bra. +1 LA var ju helt OK enligt Magnus själv också. Min personliga favorit bland förslagen hittills. :gremsmile:

Vitulv

Medhåll [ANT]

Tycker jag var en ascool idé, Hobgoblins och Orcher är de coolaste munkklasserna imho.

/Vulf

G

Guest

Guest

Om du måste ha en smiley markerad varje gång du ska förstå ett skämt, kanske du behöver en lite paus från datorn...

Och visst kan man väl få tycka att det är bäst med "ortodoxa" spelstilar utan att be om ursäkt? Jag gör det i varje fall.

Vitulv

Om du måste ha en smiley markerad varje gång du ska förstå ett skämt, kanske du behöver en lite paus från datorn...
Eller så kanske du borde ta och kolla upp det där med basic-riktlinjerna för hur man uttrycker sig i diskusisoner på internet. Ironi är fruktansvärt svårt att förstå när man diskuterar på internet med en person man inte känner. Avsaknaden av kroppspråk, tonläge och minspel blir ibland ett problem. Att du inte känner till det är troligtvis anledningen till att jag avfärdar dina inlägg som skit.

Och visst kan man väl få tycka att det är bäst med "ortodoxa" spelstilar utan att be om ursäkt? Jag gör det i varje fall.
Det är absolut inget fel med ortodoxa spelstilar och du behöver inte be om ursäkt för att du tycker bäst om dem. Men att fara fram som en ångvält och vara rent förolämpande bara för att någon inte vill spela på dina mossiga gamla manér gör att du retar upp folk (läs:mig). Skall man kritisera något så bör man ha mer på fötterna än bara; "Det är dåligt för det är inte som Tolkien".

/Vulf

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Flaws?

Flaws finns i Unearthed Arcana och funkar som anti-feats. På level 1 kan du välja upp till två flaws och får då ta en extra feat per flaw.

Sedan har jag husreglat att varje gång du sedan får en ny feat kan du i stället välja att göra dig av med en flaw.

I senaste Dragon finns dessutom några class-specifika flaws för paladiner och barder.

Troberg

Sinister eater
Lite inspiration

Eftersom det verkar som om gruppen på sin höjd skulle kunna anses god av en kannibal så kanske de snälla munkarna inte kommer på fråga. Några kul verkliga exempel man då kan ta inspiration av är Torquemada och Rasputin. Det var munkar som körde sitt eget race!

Rising

Vila i frid
Ang. moderering:

Du skulle inte kunnat ha tagit bort innehållet helt och hållet (vilket jag gissar är praxis när någon brutit hårt mot forumsreglerna (såsom att posta länkar till porr eller reklam)), brutit ut deltråden och låst den (vilket jag gissar är praxis när en tråd skenat iväg lite lagom (vilket vi sett ofta på forumet), eller helt enkelt bara be oss att sluta (vilket jag gissar är praxis när man som moderator bara vill sätta ner foten (såsom när det pratas om keso och liknande)?

Även om jag tycker att det här var ett fall av onödig moderering så har jag inget problem att acceptera att det ändå är moderatorernas val att avgöra detta och inte mitt, men den här modereringen framstår som sällsynt godtycklig eftersom den inte har genomförts på det sätt som är tidigare varit brukligt.

På Sverok har vi fastställda regler och riktlinjer för hur vi moderatorer skall agera, just för att undvika att modereringen skall framstå som nyckfull och grundlös. Så av ren nyfikenhet undrar jag om ni inte har några sådana här på wrnu? Jag rekommenderar i annat fall att sådana införs omgående. Ett litet tips från en moderator till en annan, i all välmening.

/Rising
som dels inte vill att någon skall tro att han brutit lika mycket mot reglerna som de som vanligtvis får sina inlägg raderade, och så vill han förstås inte hitta en massa bullshitkommentarer när han genomför sökningar bland de egna inläggen i framtiden.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Och...

...du hade mycket väl kunnat meddela detta via ett PM eller lägga upp det på wrnu-forumet?

Passa på att skicka ett PM till redaktionen, eller ställ en fråga på wrnu om moderering, då detta inte känns som att de ska diskuteras just på detta forum.

Tack för din medverkan.

Magnus

Rickard

Urverk speldesign
Ok, nu vet jag inget om DnD men om du vill spela en munk (och/eller) en ras som står ut sig från andra så välj ett yrke och lägg på en munkfernissa över det.. Likaså med rasen.. Beskriv rollpersonen utifrån en helt annan ras men modifiera detta för att passa den rasen som rollpersonen är.. Jag har lekt lite med idéer om att ha insektioder som alver.. De har helt enkelt ersatt alvernas plats i världen och spetsöronen har aldrig funnits..

Så vad kan man utgå från för yrken när man gör sin munk? Tja, krigarmunkar och lönnmördarmunkar brukar ju vara standard (och därför i min mening rätt klichéartade och tråkiga) förutom då den klassiska stereotypmunken.. Vad finns det mer för yrken man kan kombinera med munken? Tja, jag kommer å tänka på prästen (ok, inte munk - men religiöst som religiöst) från O brother, where art thou?.. En ytterst skön (och förvisso svårspelat - jag skulle aldrig klara av det) karaktär som är ett tydligt exempel på att någon har baserat honom på en bedragare men lagt på fernissan "munk" ovanför honom..

Vid första anblicken så är han en präst.. Vid andra blicken en skojare och när man slutligen lär känna honom så är han en präst, om än en rätt ovanligt sådan.. Vill du ha mysticism (eller något liknande) så rekommenderar jag att du gör rollpersonen så att de andra spelarna aldrig vet var du står.. Säg som, tja, lite Gandalfisk.. Alla visste att han var magiker men ingen visste vad tusan han höll på med.. Den gamle gubben hade ju tendensen att kunna smyga runt och ha för sig en massa fuffens vid sidan om..

Vapen?
Tja, om du kör en klassisk munk med kåpa och rep som livrem så rekommenderar jag vapnen nät och bola.. Kåpan kan du använda som nät för att snärja in folk i och livremmen kan ha en kula i vardera änden som du kan använda som bola eller som änterhake om du nu har en tillräckligt lång (och stark) lina.. Äh, jag kommer ju bara på ninjavapen.. Höll på att föreslå ett skärp med en losstagningbar kaststjärna som smycke.. Har du en klädsel som består av flera tygstycken så kan du lossa ett av tygstyckena och använda som (snärjbara) ickeskadliga vapen..

Religion/världsbild
Tja, det här tycker jag alltid är den tråkiga biten med rollspel då religionerna påminner så starkt om vår världs religioner i uppbyggnad.. Tja, du kan ju vara en blomprofet.. Värna om blommorna och så.. Det skulle vara en kul grej om du tillbad någon sorts kaosgud.. Anledningen till detta kan man skylla på något typo.. Säg att det stod i Den Heliga Skriften "...and so He spread pestilence and chaos to the world and He told Jophes ' This is my world and you should do everything to maintain it's flavor" men någon råkade kopiera Skriften fel och skrev "flower" istället.. Ok, fånigt exempel men vad fan.. Lite roligt skulle det vara att se kaostillbedjare stå och lukta på blommorna..

Nu vet jag inte hur kraftfulla ens feat är men jag kan väl föreslå följande (några som jag som SL skulle ha svårt att svälja):
× Kommunicera med råttor.
× Vet instinktivt om senaste staden som någon har besökt.
× Kan sammanfoga tygstycken.
× Bonus på att snärja in föremål med sin bola.
× Vet namnet på en person instinktivt.
× Frätande blod.
× Du har en förmåga att kunna fånga andras uppmärksamhet.
× Blir osynlig när du sover i mörker och vaknar direkt så fort någon kommer med en ljuskälla i närheten av dig.
× Får vissna blommor att bli som nya igen.
× Ditt utseende säger inget om dina egenskaper.. Trots att du är jättestark så är du spinkig, trots att du är ung ser du åldrad ut, trots att du... Ja, hitt' på något.

Äh, vad svårt att föreslå.. Jag vet ju inte hur rollpersonens personlighet, färdigheter eller hur dennes religion är..

Flaws då:
× Något med ögonen.. Jag vet inte. Hade tänkt att de byter färg beroende på vilken feat du använder.
× Hobgoblin föreslog någon som ras? Rollpersonens hud kan skimra svagt grönt (eller vilken hudfärg nu hobgobbos har) i mörker.
× Sjukdom så att personen tappar stora hårstycken på huvudet.
× Du har en förmåga att kunna oavsiktligt fånga andras uppmärksamhet.
× Du har lätt att fånga kvinnors uppmärksamhet.
× [djurras] skyr dig som pesten.
× Du påverkar något i din omkrets, typ det är alltid mulet där du går, lågor brinner med blå låga, ljuskällor sprider inte sitt ljus lika mycket som normalt, den som svär råkar ut för ett smärre missöde eller att barn är rädda i din närvaro..
× Du kan inte se skillnad på individer från [en ras].
× Du kan inte komma ihåg namn.
× Du har social fobi.
× Du är androgyn.
× Spetälsk.
× Halt.
× ...

Äh, det här inlägget blev inte alls som jag hade tänkt mig från början..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker det är roligare att hitta på nackdelar

Archer

Swashbuckler
Jag får be om ursäkt

Jag får be om ursäkt, jag skulle svara på inlägget med min tillsägelse, inte radera inlägget. Det var mitt fel, och inte alls min avsikt att ta bort det. Det var ett misstag :\

G

Guest

Guest
Oavsett vad man tycker om dina förslag så ska du ha en eloge för att du tar dig tid med en så detaljerad beskrivning för ett spel du inte känner till.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Vad sägs om en riktigt vansinnig asket och (tills nyligen) eremit, avmagrad som ett skelett med väldigt skägg och fanatisk blick. Fram tills nyligen har han levt i en håla i öknen eller liknande, men av någon anledning (hans hallucinationer sa åt honom?) har han nu lämnat denna tillvaro. Den lämpligaste rasen är nog människa, men jag kan även tänka mig en tiefling som försöker provocera fram hallucinationer kraftiga nog att sätta honom i kontakt med hans utomdimensionella ursprung. Rent utseendemässigt ser jag nu framför mig fakiren i "Faraos cigarrer" eller något i den stilen.

Troberg

Sinister eater
Vad sägs om en riktigt vansinnig asket och (tills nyligen) eremit, avmagrad som ett skelett med väldigt skägg och fanatisk blick. Fram tills nyligen har han levt i en håla i öknen eller liknande, men av någon anledning (hans hallucinationer sa åt honom?) har han nu lämnat denna tillvaro. Den lämpligaste rasen är nog människa, men jag kan även tänka mig en tiefling som försöker provocera fram hallucinationer kraftiga nog att sätta honom i kontakt med hans utomdimensionella ursprung. Rent utseendemässigt ser jag nu framför mig fakiren i "Faraos cigarrer" eller något i den stilen.
Lite som tystnadslöfteseremiten i Life of Brian?