Nekromanti Hjortstek?

Snow

Swashbuckler
Jag har en hjortstek i kylen som långsamt håller på att tina. Den ska ätas imorgon kväll.

Någon som har recepttips?

Annars har jag tänkt att göra "som vanligt" med stor bit kött. Dvs helsteka i ugn. Men jag har aldrig gjort hjort innan (höhö). Till kommer en potatisgratäng, portvinssås och rostade grönsaker.

Arfert

Facit
Jag skulle göra som du.. se till att inte laga till den för länge, och på för hög värme, så den blir torr. Jag har en sån där handbrännare jag fuskar med först för att ge den extra skorpa, utan att den blir grå i mitten.

Lägg sen till en schysst rönnbärs-gelé eller liknade (en lite syrligare gelé) så är du hemma. Fast jag skulle nog ha vanlig kokt potatis faktiskt, gratäng blir lite overkill, tillbehören tar över rätten.

Att bryna den i lite smör innan man sedan sätter den i ugnen fungerar också om man inte fuskar à la Arfert. Vill du inte helsteka den kan du också buljongkoka den med rotfrukter, purjolök och servera med Aioli.

Jag håller med om att både potatisgratäng och rostade grönsaker samtidigt blir lite väl mycket. Portvinssås låter lite för sött för att passa med viltsmaken, men jag kan ha fel; tycker mer vanligt rödvin skulle passa. En marinad på rödvin och istället för att rosta grönsakerna, låt dem koka med i marinaden, kanske.

Kräkla

Veteran
Rosta grönsakerna, skit i potatisen.

Dessutom så håller jag med om brynandet, sen vill man ju laga den så långsamt som möjligt ändå på låg värme så om man ska ha lite yta gäller det att lägga på den där. Riktigt smör!

Till sås föreslår jag svampstuvning med kinesisk soja i.

Snow

Swashbuckler
Tack för alla tipsen. Det blir kokt potatis och rönnbärsgele (plus rostade grönsaker som färgklick). När jag stressat klart ska jag förhöra er noggrannare och berätta hur det gick. Vinmarinering låter klart intressant.

Portvinssåsen är ganska syrlig så jag tror det funkar. :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
Jag skulle nog ta en gjutjärnsgryta & stoppa den däri, tillsammans med nån sås a´la rödvin + lite grönsaker, lagerblad & sådant. Låt den bubbla där tills den är klar.
Till det ta skulle jag nog servera dem med de grönsaker som den bubblade tillsammans med i grytan, tillsammans med gele & pressad potatis.
Nedskölj det hela med nån ale.

// Johan K, som gärna vill höra hur det avlöpte!