Hjältepoäng i DoD 4.0
Den stora skillnaden mellan rollpersonerna i 4:an kontra 6:an är väl att de enligt min erfarenhet känns "sämre" i 6:an, då det kan ta mycket lång tid att gå upp ett par yrkesnivåer oavsett hur mycket man använder sina färdigheter och då logiskt sett borde bli bättre i dem som en följd av den träning man fått. v4.0 beskriver därför enligt min åsikt verkligheten bättre, det tar ett tag att bli bra på något men om man flitigt tränar det/använder kunskapen inom ett område när man utövar sitt yrke eller försöker överleva alla grymheter livet slänger på en blir man inte helt plötsligt grymt mycket bättre, det sker med en långsamt men stadigt exponentiellt stigande kurva där kurvans höjd motsvarar skicklighet inom området och längden motsvarar tidsrymden. Till exempel FV = positiva kvadratroten ur 2 * X - 0,023X upphöjt till 2.
Det är en funktion som åtminstone enligt min åsikt stämmer ganska bra överens med verkligheten...
Föredrar faktiskt v 4.0 än så länge, men 6.0 är så pass underhållande att det faktiskt är en reell utmanare till favoritplatsen bland fantasyrollspel vilket är långt över förväntan. Minst sagt nöjd med inköpet.
//Tegrevan