Nekromanti hmm...

Zemoch

Veteran
jag skulle vilja ha en blandning av Drakar & Demoner IV och Drakar & Demoner VI. jag tycker det är helt fel att man blir så bra så snabbt i VI:an om inte sl låter det ta längre tid. Om det skulle ta ett år att få ihop alla äp (men det tror jag inte) och sen tar det nån månad att bli mycket bättre än man var tidigare.

//Zemoch

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Det kommer du nog få vänta på i sånna fall. Riotminds har just släppt 6.0:an, och kommer hålla sig till den i något år om inte jag har helt fel.

Men de vore riktigt trevligt som du säger. Bara världen fortfarande är EREB ALTOR

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"

Nexus_UBBT

Veteran
Jag håller inte med om att man snabbare blir bättre i 6:an
än i 4:an. För i fyran kan spelledaren dela ut Hjältepoäng som i stort sätt gör gubben super direkt, det är bara att spela härskar serien så ser man.
Däremot i 6:an så tycker jag att man ska sätta upp en gräns på hur många ÄP man kan få som man sedan inte ska överskrida. Man behöver ju inte heller ge 500 ÄP för varje äventyr.
Men det här är bara vad jag tycker.

"Death is lighter than a
feather, duty heavier
than a mountain."

neuter

Swordsman
Det kan ju ta evigheter att bli bättre i DoD(v6). En av mina spelare tog det 7 äventyr för att gå upp en nivå(!).

I DoD(v4) blir ständigt lite bättre men i 6an faller allt över dig på en hgång.

"Soylent Green is people!"

Hobert

Warrior
"i fyran kan spelledaren dela ut Hjältepoäng som i stort sätt gör gubben super direkt, det är bara att spela härskar serien så ser man."

Det gäller för SL att inte dela ut för många hjältepoäng. Även ett HP är en ganska stor skillnad. I vår grupp har det när jag har varit närvarande delats ut som högst 2-3 HP för ett specifikt tillfälle. Istället för HP kan ju SL dela ut ett par extra EP för "minibravader".

För övrigt tycker jag att härskarserien går har en tendens att spåra ur lite. Rollpersonerna har helt enkelt inte tid nog att bli så bra att de kan klara av allt de förväntas slå sönder under själva äventyren, men jag antar att det är därför som de rekommenderas för rollpersoner med 90-100% i färdighetsvärden (Blir 18-20 med t20-system).

Ximnipot69

Swordsman
äventyr?

då spelade ni bara mesiga äventyr va. ett simpelt rövarpack ger ju 20 äp.

(o0)
/1i\
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan

Tegrevan

Veteran
Hjältepoäng i DoD 4.0

Den stora skillnaden mellan rollpersonerna i 4:an kontra 6:an är väl att de enligt min erfarenhet känns "sämre" i 6:an, då det kan ta mycket lång tid att gå upp ett par yrkesnivåer oavsett hur mycket man använder sina färdigheter och då logiskt sett borde bli bättre i dem som en följd av den träning man fått. v4.0 beskriver därför enligt min åsikt verkligheten bättre, det tar ett tag att bli bra på något men om man flitigt tränar det/använder kunskapen inom ett område när man utövar sitt yrke eller försöker överleva alla grymheter livet slänger på en blir man inte helt plötsligt grymt mycket bättre, det sker med en långsamt men stadigt exponentiellt stigande kurva där kurvans höjd motsvarar skicklighet inom området och längden motsvarar tidsrymden. Till exempel FV = positiva kvadratroten ur 2 * X - 0,023X upphöjt till 2.
Det är en funktion som åtminstone enligt min åsikt stämmer ganska bra överens med verkligheten...
Föredrar faktiskt v 4.0 än så länge, men 6.0 är så pass underhållande att det faktiskt är en reell utmanare till favoritplatsen bland fantasyrollspel vilket är långt över förväntan. Minst sagt nöjd med inköpet.

//Tegrevan