PoketehRoke said:
Tjena, jag är helt ny på forumet och har rollspelat sen jag var 12. Nu under min tid som arbetslös har jag suttit och skrivit mycket på olika rollspels idéer, både världar och regler och jag har kommit fram till att jag skulle vilja börja jobba med min hobby.
Har ni några förslag till hur jag går till vägs för detta?
Nu kanske det här låter elakt och hårt, men i praktiken finns det inte marknad nog i Sverige för att man ska kunna jobba med att producera rollspel. De företag som idag släpper rollspel består av folk som mest gör det på fritiden, vid sidan av andra jobb.
Lite hobbyräkning: Ett rollspel som säljer hiskeligt bra kanske säljer i 3-500 exemplar. Om vi då räknar med att spelet kostar 300 spänn, varav 150 går till butiken och kanske 30-50 till trycket, så har du kanske en hundring kvar.
Den lägsta lön jag någonsin fått var på 11300:- i månaden. Innan skatt. Det var lite knackigt att leva på det, men det gick.
11300:- delat på 100:- som du kan få per bok innebär att du måste sälja 113 exemplar per månad, eller lite drygt tre ex om dagen. Och du måste kunna släppa och hitta publik till ett nytt rollspel kanske var 4-5:e månad.
Och då har jag inte räknat alls med den byråkrati som gäller egenföretagande, utgifter för illustrationer etc etc. Jag har räknat extremt snällt.