Nekromanti Hobbyprojekt rollspel

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Hej.

Jag behöver en kort färdighetslista till ett hobbyprojekt jag startat. Det är ett anime(bleach)-inspirerat rollspel. Systemet är inte speciellt krångligt men kräver massor av meck med rollformuläret vid strider. Jag gillar sånt, nämligen. Ett mål var att göra rollformuläret interaktivt med spelandet. :gremsmile:

Så nu när jag sammanställt själva stridsdelen till stor del så behöver jag en lista på färdigheter. Inte så många men några stycken i alla fall. Som jag ser det nu så kommer färdigheterna vara en sorts "feats" eller "merits" som man köper nivå ett till tre av på bekostnad av erfarenhetspoäng eller motsvarande. Jag tänker mig att det inte direkt ska vara något rullande utan att det finns inskrivet i färdigheten ungefär vad man kan göra med den. På så vis blir det inte ett minisystem i systemet eftersom jag fokuserar på stridssystemet iom att det är bleach-inspirerat.

Systemet speglar triggers som bestäms av skada man äter i strid. Typ, du tar 200 i skada. Det triggar en specialattack och skadan försvinner men på bekostnad av en investering i specialattacken. Har du 200 i styrka så investerar du den styrkan i din specialattack som nu räknas som en passiv förmåga, en uppgradering av din karaktär. Skadan har försvunnit upp till 200gränsen men tog du 279 i skada ligger 79 kvar som en konstant påminnelse.

Så så länge man kan investera sina grundegenskaper i förmågor knutna till stridstekniker kan man köpa bort skada man tagit. Det blir som sagt jävligt meckigt men jag hoppas att det blir roligt oxo. :gremsmile:

Tycker ni att jag ska göra så att skadan avrundas till närmsta tio, femtio eller hundratal för att förenkla matten?

Och så behöver jag en simpel färdighetslista alltså. Jag tänker mig ungefär så här:

Styrka – X färdigheter
Snabbhet – X färdigheter
Precision – X färdigheter

Tålighet – X färdigheter
Vilja - X färdigheter
Disciplin – X färdigheter

Karisma – X färdigheter
Intelligens – X färdigheter
Ambition – X färdigheter

Det är grundegenskaperna. dårå. De kommer ligga på mellan 50 och 200 från början. Rps får typ 1000 poäng att sätta ut från början. De sätter ut dem och så får de lika mycket poäng som de satt i sina stats på att köpa stridstekniker och färdigheter inom dem.

Färdigheterna ska vara rätt så breda men jag tänker mig att jag vill ha kanske 20 stycken om jag kan få till det. Färdigheterna bör spegla en värld som är fantasy-steampunkig. Dvs, lite teknologi är helt okay. Jag slår jättegärna ihop färdigheten teknologi med mekanik.

Det kommer också finnas nån sorts magi som ligger under Karisma, intelligens och ambition i allmänhet. Jag tänker mig att dessa aspekter som jag valt att kalla det hela kommer investeras främst ur dessa grundegenskaper och även vilja till viss del.

Så här funkar det alltså, exempel:

Nina, min exempelkaraktär har jämna 100 i alla sina stats. Hon kan lite magi. En elak paladin anfaller henne (varför paladinen är elak vet vi inte). Paladinen anfaller och gör 100+50 (för svärdet) +1t100 i skada på Nina. Hon antecknar det men skadan överstiger 200 vilket innebär att hon kan aktivera en teknik som kostar 200. 200 av skadan hon tagit försvinner omedelbart. Det finns en rest på kanske 45 som Ninas spelare antecknar. Nina vill aktivera sin rustningskraft som heter nåt i stil med earth armor (det är alltså inte en magi förutom till namnet - eller iofs kan det vara en magi om spelaren tycker att det passar karaktären). Den kostar 200 och kräver en investering av 100 tålighet och 100 vilja säger vi och ger Nina 200+1t100 extra i hitpoints. Awesome. Nu är den aktiverad och det kostar henne en del handlingspoäng. Då agerar Paladinen igen. Den här gången gör han 230 i skada. Nina inser att hon kan aktivera sin nivå 1 magi: Fire mayhem. Hehe. Så hon gör det, det kostar 100 intelligens och är inte en investering av intelligens eftersom det är en one-time active skill. Hon gör 100+1t100 i skada på paladinen.

Ja, ni ser... Systemet är fucking meckigt, men jag gillar det. Betänk att jag gör detta på kul nu, jag ser oxo mastodontfajter framför mig som tar flera sessioner att avgöra, men det rör mig inte just nu. Jag leker med systemet bara. Jag tycker det speglar typ bleach där de hela tiden tar dödliga skador och sedan aktiverar sina megakrafter och får nyfunna krafter efteråt.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Lite rörigt svar, återkommer nog lite senare:

Osäker på om du behöver så mycket färdigheter.

Kommer att tänka på ett gammalt DBZ-rollspel som hade horder med tärningar (och var helt ospelbart) - och BESM, vilket hade totalt onödig skill list.

Skade-trigger är trevligt, även om jag tycker man borde kunna ha andra varianter (kompis tar skada, pumpa in energi eller nåt i moves, etc).

Funderade också på Red Dragon Replay, och hur man kan göra sånt (t ex göra massiv mängd skada mot att förinta sin utrustning).

Om du kör med datortärningar fungerar din idé, förstås, fast det kanske blir lite tråkigt...

Som sagt, tror jag återkommer.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Det ser väldigt meckigt ut men det var ju också poängen. :gremsmile:

Jag gillar att man kan aktivera sina krafter för att neutralisera skador. Det jag funderade på där var bara lite hur man ska undvika att någon fäller någon annan med en massiv attack direkt innan de hinner hela sig.

Dina nummer är väldigt höga och min första tanke var att bara ta bort en nolla, göra att man har 100 poäng och man gör 20 skada istället för 200. Det gör egentligen ingen skillnad men det ser mindre hotfullt ut för oss som är rädda för matte :gremwink:

Jag tänker pusha lite för minimalism när det kommer till förmågorna också, disciplin skulle tex kunna gå under vilja utan att jag tror du förlorar någonting.

Men förutom mitt småpetande ser det ut som början på ett meckigt och köttigt fighting spel. Antagligen för meckigt för min smak men sedan är jag ju också en mes när det kommer till matte :gremwink:
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
553
Location
Mörkmården (småland)
Oj. Förr hade jag med M2/DoDE i bakhuvudet sagt "bara 20 färdigheter?!" men numera är jag mycket mer påverkad av halvindie som Fate. Så jag tänker föreslå något drastiskt: skippa färdigheterna och gör som i Fate Accelerated där du har sätt du utför dina handlingar istället. Kopplade till en grundegenskap ger de vissa sätt att göra saker. Så man kan slåss med intelligens eller styrka eller precision, medan ambition eller karisma inte kan användas i strid. Smyga kan man göra snabbt eller med precision. Osv. Osv.

Men det kanske inte ens är i närheten av vad du hade tänkt dig.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
ninjamupp said:
Oj. Förr hade jag med M2/DoDE i bakhuvudet sagt "bara 20 färdigheter?!" men numera är jag mycket mer påverkad av halvindie som Fate. Så jag tänker föreslå något drastiskt: skippa färdigheterna och gör som i Fate Accelerated där du har sätt du utför dina handlingar istället. Kopplade till en grundegenskap ger de vissa sätt att göra saker. Så man kan slåss med intelligens eller styrka eller precision, medan ambition eller karisma inte kan användas i strid. Smyga kan man göra snabbt eller med precision. Osv. Osv.

Men det kanske inte ens är i närheten av vad du hade tänkt dig.
Not really, no. Vet inte varför men det känns inte riktigt bra.

Jag tänkte köra med handlingspoäng typ snabbhet = 100 du har 100 handlingspoäng. Anfall kostar 50. Den med mest går först. Går alltid att ducka och sånt också förstås och det kostar i regel färre hp att göra det.

Angående färdigheterna så tänkte jag köra bakgrunder. Min lista består nu av

Mekaniker
Köpman
Vildmarksspecialist
Tjuv
Infiltratör
Social kameleont
Hantverkare
Byråkrat
Soldat
Ädling

Fast det är bara exempel och kommer man på nåt eget så kör på det.
 
Top