Hej.
Jag behöver en kort färdighetslista till ett hobbyprojekt jag startat. Det är ett anime(bleach)-inspirerat rollspel. Systemet är inte speciellt krångligt men kräver massor av meck med rollformuläret vid strider. Jag gillar sånt, nämligen. Ett mål var att göra rollformuläret interaktivt med spelandet.
Så nu när jag sammanställt själva stridsdelen till stor del så behöver jag en lista på färdigheter. Inte så många men några stycken i alla fall. Som jag ser det nu så kommer färdigheterna vara en sorts "feats" eller "merits" som man köper nivå ett till tre av på bekostnad av erfarenhetspoäng eller motsvarande. Jag tänker mig att det inte direkt ska vara något rullande utan att det finns inskrivet i färdigheten ungefär vad man kan göra med den. På så vis blir det inte ett minisystem i systemet eftersom jag fokuserar på stridssystemet iom att det är bleach-inspirerat.
Systemet speglar triggers som bestäms av skada man äter i strid. Typ, du tar 200 i skada. Det triggar en specialattack och skadan försvinner men på bekostnad av en investering i specialattacken. Har du 200 i styrka så investerar du den styrkan i din specialattack som nu räknas som en passiv förmåga, en uppgradering av din karaktär. Skadan har försvunnit upp till 200gränsen men tog du 279 i skada ligger 79 kvar som en konstant påminnelse.
Så så länge man kan investera sina grundegenskaper i förmågor knutna till stridstekniker kan man köpa bort skada man tagit. Det blir som sagt jävligt meckigt men jag hoppas att det blir roligt oxo.
Tycker ni att jag ska göra så att skadan avrundas till närmsta tio, femtio eller hundratal för att förenkla matten?
Och så behöver jag en simpel färdighetslista alltså. Jag tänker mig ungefär så här:
Styrka – X färdigheter
Snabbhet – X färdigheter
Precision – X färdigheter
Tålighet – X färdigheter
Vilja - X färdigheter
Disciplin – X färdigheter
Karisma – X färdigheter
Intelligens – X färdigheter
Ambition – X färdigheter
Det är grundegenskaperna. dårå. De kommer ligga på mellan 50 och 200 från början. Rps får typ 1000 poäng att sätta ut från början. De sätter ut dem och så får de lika mycket poäng som de satt i sina stats på att köpa stridstekniker och färdigheter inom dem.
Färdigheterna ska vara rätt så breda men jag tänker mig att jag vill ha kanske 20 stycken om jag kan få till det. Färdigheterna bör spegla en värld som är fantasy-steampunkig. Dvs, lite teknologi är helt okay. Jag slår jättegärna ihop färdigheten teknologi med mekanik.
Det kommer också finnas nån sorts magi som ligger under Karisma, intelligens och ambition i allmänhet. Jag tänker mig att dessa aspekter som jag valt att kalla det hela kommer investeras främst ur dessa grundegenskaper och även vilja till viss del.
Så här funkar det alltså, exempel:
Nina, min exempelkaraktär har jämna 100 i alla sina stats. Hon kan lite magi. En elak paladin anfaller henne (varför paladinen är elak vet vi inte). Paladinen anfaller och gör 100+50 (för svärdet) +1t100 i skada på Nina. Hon antecknar det men skadan överstiger 200 vilket innebär att hon kan aktivera en teknik som kostar 200. 200 av skadan hon tagit försvinner omedelbart. Det finns en rest på kanske 45 som Ninas spelare antecknar. Nina vill aktivera sin rustningskraft som heter nåt i stil med earth armor (det är alltså inte en magi förutom till namnet - eller iofs kan det vara en magi om spelaren tycker att det passar karaktären). Den kostar 200 och kräver en investering av 100 tålighet och 100 vilja säger vi och ger Nina 200+1t100 extra i hitpoints. Awesome. Nu är den aktiverad och det kostar henne en del handlingspoäng. Då agerar Paladinen igen. Den här gången gör han 230 i skada. Nina inser att hon kan aktivera sin nivå 1 magi: Fire mayhem. Hehe. Så hon gör det, det kostar 100 intelligens och är inte en investering av intelligens eftersom det är en one-time active skill. Hon gör 100+1t100 i skada på paladinen.
Ja, ni ser... Systemet är fucking meckigt, men jag gillar det. Betänk att jag gör detta på kul nu, jag ser oxo mastodontfajter framför mig som tar flera sessioner att avgöra, men det rör mig inte just nu. Jag leker med systemet bara. Jag tycker det speglar typ bleach där de hela tiden tar dödliga skador och sedan aktiverar sina megakrafter och får nyfunna krafter efteråt.
Jag behöver en kort färdighetslista till ett hobbyprojekt jag startat. Det är ett anime(bleach)-inspirerat rollspel. Systemet är inte speciellt krångligt men kräver massor av meck med rollformuläret vid strider. Jag gillar sånt, nämligen. Ett mål var att göra rollformuläret interaktivt med spelandet.
Så nu när jag sammanställt själva stridsdelen till stor del så behöver jag en lista på färdigheter. Inte så många men några stycken i alla fall. Som jag ser det nu så kommer färdigheterna vara en sorts "feats" eller "merits" som man köper nivå ett till tre av på bekostnad av erfarenhetspoäng eller motsvarande. Jag tänker mig att det inte direkt ska vara något rullande utan att det finns inskrivet i färdigheten ungefär vad man kan göra med den. På så vis blir det inte ett minisystem i systemet eftersom jag fokuserar på stridssystemet iom att det är bleach-inspirerat.
Systemet speglar triggers som bestäms av skada man äter i strid. Typ, du tar 200 i skada. Det triggar en specialattack och skadan försvinner men på bekostnad av en investering i specialattacken. Har du 200 i styrka så investerar du den styrkan i din specialattack som nu räknas som en passiv förmåga, en uppgradering av din karaktär. Skadan har försvunnit upp till 200gränsen men tog du 279 i skada ligger 79 kvar som en konstant påminnelse.
Så så länge man kan investera sina grundegenskaper i förmågor knutna till stridstekniker kan man köpa bort skada man tagit. Det blir som sagt jävligt meckigt men jag hoppas att det blir roligt oxo.
Tycker ni att jag ska göra så att skadan avrundas till närmsta tio, femtio eller hundratal för att förenkla matten?
Och så behöver jag en simpel färdighetslista alltså. Jag tänker mig ungefär så här:
Styrka – X färdigheter
Snabbhet – X färdigheter
Precision – X färdigheter
Tålighet – X färdigheter
Vilja - X färdigheter
Disciplin – X färdigheter
Karisma – X färdigheter
Intelligens – X färdigheter
Ambition – X färdigheter
Det är grundegenskaperna. dårå. De kommer ligga på mellan 50 och 200 från början. Rps får typ 1000 poäng att sätta ut från början. De sätter ut dem och så får de lika mycket poäng som de satt i sina stats på att köpa stridstekniker och färdigheter inom dem.
Färdigheterna ska vara rätt så breda men jag tänker mig att jag vill ha kanske 20 stycken om jag kan få till det. Färdigheterna bör spegla en värld som är fantasy-steampunkig. Dvs, lite teknologi är helt okay. Jag slår jättegärna ihop färdigheten teknologi med mekanik.
Det kommer också finnas nån sorts magi som ligger under Karisma, intelligens och ambition i allmänhet. Jag tänker mig att dessa aspekter som jag valt att kalla det hela kommer investeras främst ur dessa grundegenskaper och även vilja till viss del.
Så här funkar det alltså, exempel:
Nina, min exempelkaraktär har jämna 100 i alla sina stats. Hon kan lite magi. En elak paladin anfaller henne (varför paladinen är elak vet vi inte). Paladinen anfaller och gör 100+50 (för svärdet) +1t100 i skada på Nina. Hon antecknar det men skadan överstiger 200 vilket innebär att hon kan aktivera en teknik som kostar 200. 200 av skadan hon tagit försvinner omedelbart. Det finns en rest på kanske 45 som Ninas spelare antecknar. Nina vill aktivera sin rustningskraft som heter nåt i stil med earth armor (det är alltså inte en magi förutom till namnet - eller iofs kan det vara en magi om spelaren tycker att det passar karaktären). Den kostar 200 och kräver en investering av 100 tålighet och 100 vilja säger vi och ger Nina 200+1t100 extra i hitpoints. Awesome. Nu är den aktiverad och det kostar henne en del handlingspoäng. Då agerar Paladinen igen. Den här gången gör han 230 i skada. Nina inser att hon kan aktivera sin nivå 1 magi: Fire mayhem. Hehe. Så hon gör det, det kostar 100 intelligens och är inte en investering av intelligens eftersom det är en one-time active skill. Hon gör 100+1t100 i skada på paladinen.
Ja, ni ser... Systemet är fucking meckigt, men jag gillar det. Betänk att jag gör detta på kul nu, jag ser oxo mastodontfajter framför mig som tar flera sessioner att avgöra, men det rör mig inte just nu. Jag leker med systemet bara. Jag tycker det speglar typ bleach där de hela tiden tar dödliga skador och sedan aktiverar sina megakrafter och får nyfunna krafter efteråt.