Nekromanti Hobbyspelsmagasin...?

tdh

Swordsman
Har tråkigt just nu vilket ofta innebär att en mer eller mindre idiotisk fundering kommer flygande när jag egentligen borde jobba, skriva texter till ett visst kommande skräckrollspel eller kanske rentav ta igen mig efter kaoset före stormen. *hrm*

Rent hypotetiskt, finns det intresse för ett lite mer professionellt hobbyspelsmagasin? Alltså ingen kråmad blaska a.la. Codex eller föreningsinfekterad tidning i stil med Sverox (inget ont om någondera menat) utan lite fetare, lite mer och framförallt lite speligare. *hrm igen*

100-150 sidor rollspel, brädspel, kanske rentav kortspel och strategispel, inklusive nödvändiga annonser. Bra papperskvalitet, bra limbindning men svartvit inlaga? Finns intresset? Finns tankarna? Och var finns den ekonomiska gränsen om någondera av de båda tidigare frågorna returnerar ett positivt svar?

Så går det när man har tråkigt. /images/icons/clown.gif

Sodivra

Champion
Ja, fan va kul det skulle va..

Skulle jag köpa på stuns!
(Om man lyckades fylla den med någonting)
Fast Sverox och Codex är väl inte såååå hemska?
(Visserligen prenumererar jag inte på dom, men ändå..)

tdh

Swordsman
Re: Ja, fan va kul det skulle va..

Skulle jag köpa på stuns!

För hur många kulor?

Fast Sverox och Codex är väl inte såååå hemska?

Nej, inte alls! Läser dem båda, åtminstone den förra med stor behållning. Däremot så sitter de på sin kant. Codex är rejält insnöad på dator- och tv-spel vilket jag inte tycker är helt lyckat med tanke på att det finns blaskor som täcker upp den fronten mycket bättre, för att inte tala om webbsajter *host* TVspel.nu *host*. Sverox är mer hobbyinriktad vilket är kul, men samtidigt nedlusad med Sverok-propaganda, för att använda ett starkt ord. Hellre annonser tycker jag, men så skall tidningen förstås fylla sin funktion som förbundsblaska också.

Johan K

Gammal & dryg
Vore superbra !

Ja, det skulle avra skitbra om det skulle kunna komma en sådan tidning !

Gabriel_UBBT

Warrior
Pris och respons!

Jag skulle vara villig att lägga femtio bagis per nummer på den om den främst inriktades på rollspel (Bordsrollspel)....

Sen måste jag ju säga att det vore griskul om du drog igång nåt... Framförallt äventyrsförslag tycker jag om att hitta... Om man kunde samla reklamen/annonserna typ på fyra sidor i mitten eller i slutet vore också jävligt bra tycker jag... Kanske inte annonsörerna tycker iuförsej /images/icons/wink.gif

Men kör hårt säger jag... Vad ska den heta då... Kådis (Ironi) kanske... Eller jag vet inte... Rollspel Für alles kanske...

tinwe

Veteran
Intresset är det nog inget fel på

Intresse för att arbeta med en liknande tidning finns det nog alltid. Tom jag skulle mer än gärna kunna tänka mig att hjälpa till med allehanda alster (artiklar, recensioner, intervjuer, foton, oljemålningar osv)

Men de ständigt återkommande problemen är dock alltid att frambringa resurser nog för att stödja en sådan tidning tills dess att den kan gå runt av egen kraft.
För även om alla underground-fanzin-skrifter har liten publik så tror jag allt att det finns ett större behov, bara tidningen självt också uppvisar professionell kvalité och att den finns tillgänglig på tex alla pressbyråer och inte bara i undergroundkretsar.

tdh

Swordsman
Re: Pris och respons!

I ärlighetens namn skall det väl erkännas att jag har en hög offerter på bordet och funderar seriöst på det. Det känns som om Sverige inte skulle dö av ett rollspelsmagasin direkt... Distributionen är klart alltid ett problem, Tidsam är inte direkt billiga att åka snålskjuts (heh, allt annat än passande uttryck) på om man säger så. Att nå Interpress-butikerna som någon nämnde torde däremot inte vara alltför omöjligt, lite beroende på antalet prenumeranter.

Om man nu skall göra det på det sättet. Kanske är det så att man skall göra en mer "modullik" historia ett par gånger varje år istället? Ta lite mer betalt men göra den desto fetare och mer tidstålig med ordentlig limbindning, fint papper och bra omslag (men ändå svartvit inlaga). Kanske nå 100 sidor eller så och inte ha en enda sida reklam? Då lär den å andra sidan kosta betydligt mer.

Släng gärna ur er gegga eller ännu bättre, synpunkter och idéer. Gärna i högre takt än vad som stundtals är praxis för det här forumet...! /images/icons/hairy.gif

tdh

Swordsman
...vilket osökt för oss in på klövern

Det egentliga problemet är förstås, som du säger, perioden innan tidningen står av sig själv. Det kostar en spänn eller två att smälla upp en tillräcklig upplaga men å andra sidan så kanske det inte är helt omöjligt att lösa om man gnuggar geniknölarna en aning. Här måste man även ta beslutet om man skall lägga den ekonomiska bärkraften på läsarna eller annonsörerna. Inte helt lätt när man ser siffrorna...

Frågan är hur stor målgruppen egentligen är? Att intresset finns här på Zinescene-forumet är väl knappast oväntat men vad tycker de mindre aktiva men ändock spelande rollspelarna? Köper de en blaska och vad betalar de? Har Sverok en roll i det här? Finns det mumsiga wienerbröd i svalen? Frågorna är många.

Om du/ni/de/staten inte gjort det redan så glutta på mitt svar här nedan till snubben jag glömt namnet på. Ehrm. Nåja, lätt att hitta i alla fall. /images/icons/grin.gif

Gabriel_UBBT

Warrior
jaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!

Låter så jävla bra... En krona sidan då kanske... eller blir det dyrare?! I övrigt tycker jag helt klart att du ska satsa på det här... Du gör iallafall mig glad...

tdh

Swordsman
Re: jaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!

Tack för din uppmuntran! En krona sidan känns äckligt dyrt tycker jag, men jag kanske har fel? Vad säger ni övriga?

DanielSchenström

Swashbuckler

Beror på hur det blir med innehållet. Kolla på prissättningen på andra rollspelsprodukter. Jag håller ju själv på med ett fansin just nu och det lutar åt ca150 kr för 200 sidor till kund utan någon reklam.

tinwe

Veteran
Mission Quite Impossible!

Dessvärre tror jag faktiskt inte att det finns den blekaste möjlighet att driva igenom en större rollspelstidning i Sverige så som situationen ser ut i dagsläget.

Detta inte minst pga att Sverox och Codex redan nu slukar en stor del av marknaden och sätter en olönsamt låg nivå på intäkterna eftersom Sverox är gratis till samtliga Sverokmedlemmar i Sverige, och Codex även den kommer ut gratis tillsammans med Sverox till alla föreningar och förbundsaktiva.

Så -OM-, läs OM ni planerar på en ny, "riktig" tidning - Dvs större format, 4-färg och professionellt innehåll som kanske tom når ut till pressbyråer, så måste ni göra den minst dubbelt så bra, om inte mer. Dessutom skulle en större reklamkampanj för tindingens existens krävas i ett inledande skede.

Vad det gäller annonsörer, så gör ni bäst i att inte ha för höga förhoppningar eftersom Sverox per tradition utlovat stora annonsintäkter, fast de med de förra chefredaktörerna producerat en näst intill inexisterande annonsbudget som resultat vid årens slut.
Den nuvarande Sveroxledningen har dock, vad jag uppfattat det som, fått tyglar på sig från förbundsstyrelsen att inte släppa igenom annonsörer för lättvindligt.

Det hela är inte omöjligt, men jag skulle nog inte vilja sätta mina surt förvärvade slantar på att konceptet faller igenom.
Däremot hjälper jag som sagt mer än gärna till med material.

tinwe

Veteran
MMmm. mmm.....

Kan inte annat än hålla med.
En hobbytidning om rollspel skulle sitta mycket gott just nu.

Dock så föreslår jag som sagt att inte slå på för stort från första början, såvida ni inte skaffat finansiärer ni kan slösa pengar från :)

Lite mer sällan återkommande, men i gengäld desto mer kvalitativt låter som en god idé. Kanske i samma stil och format som Fëa, fast om rollspel?

Gabriel_UBBT

Warrior

Ja men självklart får det vara billigare... Det klagar man ju aldrig på.

Vad jag menar är att om det är en snyggt layoutad produkt med (hårdpärm?) limning och så för ökad livslängd och bra material så kan det ju vara värt en krona sidan för att slippa få allt förstört med en massa reklam....

tdh

Swordsman
Reklamen

Hårdpärm är dyrt men möjligheten finns kanske. Jag valde mellan hård- och mjukpärm till trycket av Splatter men föll för mjukpärmen med limning dels på grund av oslagbar kvalitet (man kan börja den hur f-n man vill, blev positivt överraskad när jag fick en tom provbok) samt dels för att det blev betydligt billigare. Priset spelar in.

För att komma till ämnet då, inte vidare osökt, nämligen reklamen. Gabriel menar på att det är värt en spänn per sida om man slipper reklam. Hur irriterande är den? Kanske är det mer lockande att köpa ett mer modullikt magasin utan reklam och betala lite mer än att har några sidor reklam i produkten? Ju mer jag tänker på det så känns reklam ganska fel i en sådan historia som jag har i åtanke - i och med utformningen så skall den helst vara tidsoberoende (nej, blir inga nyheter direkt... :gremwink: och värd att spara. Vad tycker ni om reklamen? Den tillför knappast vidare mycket, i synnerhet inte när annonsmarknaden är nere i botten men knappast heller vid högkonjunktur så ett aningen högre pris täcker nog upp den förlorade intäkten om man säger så.

Hrm. Tyck till.

Sodivra

Champion
Re: Reklamen

Reklam är väl okej. Så länge inte tidningen består av 1/3 reklam eller så.. /images/icons/sick.gif
Då drar det bort uppmärksamhet från innehållet.

tdh

Swordsman
Re: Mission Quite Impossible!

Håller med dig till stor del. I synnerhet Sverox är en bov i dramat, gratis som den är och faktiskt rätt imponerande innehållsmässigt. Samtidigt så dräller den med Sverok-blaj som jag betvivlar särskilt många läser (lägg på avskilda sidor istället, Sverox-red!) samt att känns lite som skrapet på ytan. Artikelföljetonger, lite snopet korta reportage och allmän utrymmesbrist dominerar stundtals anser jag, självfallet av naturliga skäl. Utan ett stort förbund eller andra krav på sig kan man ägna 30 sidor åt en artikel/kampanjmiljö/äventyr/annat utan att behöva fundera mer på det. Man kan tänka sig ett djup i materialet som inte fås i tidningar, ens i gamla Dragon som tillhörde mina favoriter på 80- och 90-talet (innan Wizards of the Coast gjorde mysko blask av den i hipp Marvel-look).

Codex känns ärligt talat inte riktigt som något man behöver ta in nämnvärt i beräkningarna. Materialmässigt är den så inriktad på datorspel att den mängd material som faktiskt är rollspel är så försvinnande liten att en rollspelare knappast känner sig nöjd. Tidningen har självfallet andra kvaiteter men med tanke på att jag inte har några planer på dator- eller tv-spel så skall tidningen stympas rejält innan man kan jämföra. Och då är den 19, 29 spänn eller vad de nu kostar rätt mycket för rollspelssidorna, faktiskt. Gratis är dock alltid gott, förstås.

Såvida rollspelare inte har ändrat sig under de senaste åren så är de en köpglad massa. Ny modul till favoritspelet - inhandla! Om man gör magasinet med ett fetare, mer modullikt upplägg, nästan som en storpocket eller liknande, så tror jag att möjligheten kan finnas att få rollspelarna att handla. Finns den dessutom i hobbyspelsbutiker, att beställa på internet, kanske för prenumeration samt i långa loppet tillsammans med de fetare magasinen hos Interpress så kanske det faktiskt kan bli en bredd... Kanske. Konceptet måste klart stämma varför denna tråd finns! /images/icons/smile.gif

Beträffande annonser så är det möjligen något man skall slopa helt och hållet (skicka med kataloger och lösblad istället?) med tanke på marknaden. Se svar på Gabriels inlägg nedan för mer om det.

Som jag förstått Sverox så tar de inte in annonser alls?

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Reklamen

Håller du på att sno min ide? :)

Få se nu, reklamfri, tjockare tidning, tidsoberoende, inga nyheter...

Om du ska ha kvartalsvis utgivning och kalla dig Project Breaker så får jag väl stämma dig eller nåt. :)

Nejdå, kul att fler tänker i samma banor, PB är ju ett begränsat projekt, bara 4 nummer planerade. Du ska väl hålla på längre antar jag.