Hans E Magnusson
CAPS LOCK
Hober i någon form är ju standard i fantasy rpg men förutom Tolkien's böcker vilka andra skönlitterära finns det? Gissar att de kanske dyker upp i någon warhammer/old world, men mer då?
Men finns det några romaner/noveller som dom spelar någon större roll i? Alver och dvärgar dyker ju upp i var och varannan fantasybok.
I Eon-böckerna (romanerna av Dan Hörning) har du ju Misslor (som egentligen kommer från rollspelet Trollvinter, men även återfinns i Hjältarnas Tid).
Annars i filmen The Dark Crystal finns ju Gelflings.
Det där funderade jag på också, men är det samma sak om man bygger romaner på rollspelsvärldar? Känns inte riktigt rätt.Har för mig att det finns åtminstone en i R.A. Salvatores The Icewind Dale.
Det lär du inte göra heller, för det tror jag Tolkien Estate hade haft åsikter om =DJag kan banne mig inte komma på någon fantasyroman som innehåller specifikt hober
Jag undrar om Amager Bryghus lagt upp sig själva för juridiska problem?Nick Perumov har ju skrivit en inofficiell uppföljare på Tolkiens verk så där förekommer det hobbitar. Men i och med att de böckerna i princip är fanfiction räknas de inte tycker jag.
Jag tror att Tolkien Enterprises äger rättigheterna till just "Hobbits" och att man kan komma att få juridiska problem om man använder dem i en bok bara sådär. "Halflings" borde man dock kunna använda.
EDIT: Sorry, skrev samtidigt som @Rymdhamster
Min poäng var att det är fusk att anföra hober/kender i WFRP och Dragonlance romaner eftersom dessa i grund är rollspelshober.Japp, rollspel har hober/halvlängdsmän, det vet vi. Men finns det några romaner/noveller som dom spelar någon större roll i? Alver och dvärgar dyker ju upp i var och varannan fantasybok.
Här kan man ju för övrigt se den etymologiska roten - Hop - > Hobbit på engelska och Humle - Hompen på svenska.Jag undrar om Amager Bryghus lagt upp sig själva för juridiska problem?