Nekromanti Hogshead är tillbaks!

Storuggla

Champion
Haha, ett maffiaspel? Vill de casha in på Sopranos-hypen kanske? ^_-

Storuggla, med hatt och tommygun

Eksem

Champion
Jag fattar fortfarande inte vad som händer med Nobilis. Guardians of Order ska publicera det, men det är fortfarande samma människor som är involverade? Det står ju inget på GoO's hemsida eller nåt... jag vill ha mer Nobilis-prylar...

Nåja, ett D20-spel om korruption låter ju...öh... ja. Jag vet inte vad jag ska tycka. Det borde ju redan finnas? :gremwink:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jo, det här var egentligen...

...inte så mycket att jaga upp sig för. Låter inte så spännande, tyvärr.

Magnus

Storuggla

Champion
Um, Hogshead är inget spel. Det är ett spelbolag som hittills gett ut bra och fina spel. Och nu är de tillbaka. Utan Wallis, men tillbaka. Därav vår glädje.

Storuggla, tjoar

Storuggla

Champion
Warhammer Fantasy Roleplay, Nobilis och Baron Munchausen Roleplaying Game bland annat...
Gedigna grejjor.

Storuggla, hjälpsam

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Trots att jag tror på teorin...

...att det är bättre att gå direkt till källan för information, alltså att gå och läsa vad som står på sidan jag länkade till, ska jag sammanfatta situationen:

0. James Wallis är en av världens bästa speldesigners.
1. Hogshead var ett rollspelsföretag som startades av James Wallis.
2. Hogshead blev känt för att det gav ut Warhammer Fantasy Roleplay på engelska, och blev den så att säga officiella väktaren av detta spel.
3. Detta gjorde att de kunde fortsätta och göra andra spel: Nobilis, Baron Munchhausen och Puppetland, till exempel.
4. Till slut tröttnade Wallis på att göra spel och la ner Hogshead.
5. Nu har nån rik snubbe köpt företaget, och tänker använda det till att ge ut sina egna spel, med d20-koppling.

Och om nån nå efter detta frågar, "Är det ett spel?" så svarar jag inte för konsekvenserna! :gremgrin:

Magnus

Sadaigh

Swordsman
Re: Trots att jag tror på teorin...

ok, haha, jag ska inte fråga om det är ett spel =P

Men.. så den där rika snubben som nu köpt det, han använder bara det kända namnet för att underlätta försäljningen av sina egna spel då? För företaget verkade ju ha bra respekt på marknanden. =)

Balderk

Swashbuckler
Re: Trots att jag tror på teorin...

ja, det kan man väl säga... fast han kände Wallis sedan tidigare och han har kvar "huvuddesignern" eller vad man ska kalla det... Så helt nerkört i skiten är det inte... Dessutom var wallis med och utvecklade idén till ett av deras nya spel som de ska släppa i augusti om man får tro hogsheads hemsida... Som sagt, lättare att kolla länken, mycket lättare.

/Balderk, som är snäll nog att svara ändå :gremwink:

Balderk

Swashbuckler
Re: Jo, det här var egentligen...

Mmm... Jag tycker det verkade rätt så ok faktiskt... Men jag vet inte riktigt. Stod väl snarare att det skulle ha "D20 koppling" om jag förstod det rätt... Vad nu det ska betyda förrutom att det är D20...?

/Balderk, har inte sett något D20 spel om korruption...

Balderk

Swashbuckler
Maffia spel är ju hur coolt som helst! Finns det ens något bra i handeln?

/Balderk, med ciggarr och pianotråd

chrull

Stockholm Kartell
Hm. jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

De kommer ju inte klara sig bara på namnet särskilt länge. Får de igång vidare publicering av sina gamla titlar kommer det säkert att gå.
De kommande titlarna måste imponera minst lika mycket som de hogshead gav ut tidigare för att gå bra. Om de inte är lika spännande så kommer folk bli besvikna och skrika saker som HOGSHEAD IS DEAD! och börja avsky allt den nye ägaren ger ut.

Sen får vi se hur det där med d20 påverkar. Hogshead är ju kända för att ge ut spel som inte är som alla andra. att då lova att alla publikationer ska vara kompatibla (det står cross compatible, vilket borde innebära att det finns två regelvarianter med?) med d20 tror jag är ett steg bakåt.

chrull

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
d20-koppling = dual stat

Alltså, utveckla för ditt eget system, inkludera d20-stats i böckerna.

En bedrövlig strategi tycker jag. Gillar inte dual-stat alls.

M.