Nekromanti Hommlet revisited

MattiasLejbrink

Swordsman
Jag författar ett litet samhälle som ska fungera som utgångspunkt för nybörjaräventyrare. Nu undrar jag vad just du tycker ska finnas i ett sådant samhälle? Hur stort ska det vara? Jag själv spelar B/X eller Labyrinth Lord, men strunt i det, utgå från ditt favoritsystem.

Jag börjar med några saker:
- Det ska vara hyggligt säkert från yttre hot så att skadade rollpersoner kan vila upp sig
- Det ska finnas en plats att köpa viss utrustning och en plats (eventuellt samma) att sälja saker man funnit
- Rollpersonerna ska kunna få uppslag till nya äventyr. Via rykten, hooks, skattkartor whatever.

Fotnot: Hommlet är en klassisk "startstad" till Dungeons and Dragons copyright 1979. Den som till äventyrs vill veta mer googlar med fördel "the village of hommlet".

da_bohz

Swordsman
-En mur/palissad/vallgrav/sjö/naturligt hinder kring sig - eller en rejäl och väldisciplinerad vaktstyrka - eller någon form av magiskt skydd som gör att det inte går för sig att vara våldsam där (och därmed gör det till en populär viloplats).
?-Någon som "styr" eller åtminstone har lite mer makt och inflytande än alla andra.
?-Om rollpersonerna inte själva kommer från samhället är det bra med åtminstone en person som rollpersonerna känner ganska/väldigt väl och kan prata med om själva samhället. Hen kan då berätta om andra personer, platser, hus, historia etc. Eventuellt är det en person som "säljer" denna typ av uppgifter för några kopparmynt.
?-Tillgång till hjälpredor (gärna i form av personliga kontakter) som de kan utnyttja... Ehum... eller ja, dra nytta av, i olika situationer.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
- Ett värdshus
- En taverna
- Ett tempel, generisk god gud
- Ett annat tempel, generisk neutral gud
- Ett fyllo, som verkar veta mer än hen borde
- En profet, som vet mycket mindre än hen själv tror
- En stöddig bonde, lv 6 krigare som inte tål tjafs från nybörjaräventyrare
- En skrytsam brottare, lv 0, STR 18
- En arg hund, går att värva
- En dold kult, typ grodguden
- Ett hyrstall
- En affär med orimligt brett utbud av äventyrarutrustning
- En mystisk begravningsplats
- En likätare
- En mystisk 1000-årsek
- En rik "samlare" (=trollkarl)
- En brunn, där den smarte äventyraren kan lyssna på skvaller från när och fjärran

MattiasLejbrink

Swordsman
Skarpskytten;n217122 said:
- En stöddig bonde, lv 6 krigare som inte tål tjafs från nybörjaräventyrare
Detta! Tänker Viggo Mortensen i A History of Violence. "Lyssna nu, du verkar vara en bra krigare och jag behöver inte mer trubbel i mitt liv, men ni behöver lämna min åker. Nu."

osrick

Veteran
I min kampanj har jag använt Dagger Rock som mitt 'Hommlet': en lite mindre men liknande by som äventyret 'Trouble at Grog's' i Dungeon Magazine 4 är centrerat kring. Dagger Rock har bra infrastruktur, supplies, intressanta och utvecklingsbara NPCs, lokala småäventyr och massor med spinoffpotential åt olika håll. Den var precis lagom 'myllrig' för min värld - fast jag moddade den lite med en svajig falskmyntarekonomi, alvförföljelser och bråkiga halv-orch-gäng som hängde i gathörnen.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
MattiasLejbrink;n217127 said:
Detta! Tänker Viggo Mortensen i A History of Violence. "Lyssna nu, du verkar vara en bra krigare och jag behöver inte mer trubbel i mitt liv, men ni behöver lämna min åker. Nu."
Absolut. Och glöm inte hans Sword +1, +3 vs pesky low-level PC:s. Att han plockar svamp i Vilda skogen bevisar inte att rykten om skogens farlighet är falska. Det är bara det att monsterna går rundor runt honom.

När det gäller storlek, så tänker jag att orten är så stor som den behöver vara. Det finns ingen anledning att sträva efter realism a la Hârnmaster. Jag hade kört med en byn, så stor att jag orkar sätta nummer på och beskriva alla husen (förutsatt att "allt" som måste vara med är med, vilket jag tänker är utrustning, helande och en uppköpare av skatter).