Re: Samväldet
Följande är från Cirefalier (sid 43):
Bordellverksamhet förekommer i de flesta städerna. Kulturen dikterar inget om den här typen av sexuella aktiviteter, dock med reservationen att det är strikt uppdelat mellan de bordeller som är för cirefalier och för allt annat pack. Tanken att dela partners med icke-cirefalier är otänkbart. Det är lika vanligt att båda könen finns representerade, och jämställdheten här är viktig. Många gifta individer har överenskommelser så att de båda två går samtidigt till bordellen, och efter aktiviteternas avslutande också går hem tillsammans. Av kulturella skäl är det också viktigt att kvinnorna som arbetar med detta, och som nyttjar tjänsten, ser till att få rätta örter för att förhindra pinsamma och socialt farliga situationer som oäkta barn medför.
Det står inte klart och tydligt, men kontakterna här kan vara av alla de slag. Dessutom är det något man betalar för - vilket är av godo. När jag skrev texten såg jag framför mig sexuella relationer av homo-, bi-, och heterosexuell art, ibland tillsammans med sin partner (tex gruppsex om tre eller fler inblandade). Cirefalierna ser det som ett nöje de gärna betalar för. De som arbetar på dessa bordeller har en förhållandevis hög status (på samma sätt som duktiga sagoberättare eller barder), och de jobbar också utifrån den sedvanliga cirefaliska mentaliteten - att de skall bli så bra som möjligt inom sitt gebit.
Tanken var att den här typen av verksamheter stävjer mycket (men inte all) av "vanlig otrohet". För den typen av aktiviteter ses på med mycket hårdare ögon. Att gå på bordell, vilket par ofta gör tillsammans, är något som är accepterat och inget som någon höjer ögonbrynet för. Men att ha andra utomäktenskapliga relationer är förkastligt, då det är negativt för handeln och produktiviteten, och det får individen att svsäa bort från flit och effektivitet.
Just homosexualitet i formen av kärlek är oftast inte heller accepterat, då det inte medför ökad produktion (inga barn kommer). Det finns fall då homosexuella par får ta hand om barn, och då fungerar det bättre, ur ett samhällskulturellt perspektiv. Men homosexuella sexkontakter på en bordell (om man så önskar), det är något helt annat - det är underhållning och avslappning.