Nekromanti Homosexuell kärlek i momolan

Silvervarg

Warrior
(Frågan är väl egentligen till Ymir... eftersom han sköter om västlanden... :p)

Vad anses om homosexuell kärlek i momolan? Man får intrycket av att kärlek mellan kvinnor är mycket finare än mellan män. Är det överhuvudtaget tillåtet (kanske inte straffbart men typ inställningen "homosexuella är knäppa och störda individer")?

Andledningen till att jag frågar om någon undrar, är att jag och en annan gruppen har gjort två momlanska tvillingar till rp (de är kvinnor) och då skämtade vi om att de skulle vara lesbiska (de är ju inte Cirefalier :gremwink:) :gremtongue:

Silvervarg har egentligen bara konstiga sexuella fantasier eller inte, avgör själva :gremwink: :gremtongue:

Pendragon

Swashbuckler
Vad anses om homosexuell kärlek i momolan? Man får intrycket av att kärlek mellan kvinnor är mycket finare än mellan män. Är det överhuvudtaget tillåtet (kanske inte straffbart men typ inställningen "homosexuella är knäppa och störda individer")?
Nja, vad det gäller kvinnlig homosexualitet så tror jag att det inte är en särskilt upppmärksammad grej i Mundana. Jämfört med manlig homosexualitet är den ju inte alls lika... påtaglig, rent fysiskt alltså.

I Momolan kan ju kvinnlig kärlek, även mellan syskon mycket väl ses som fint och högtstående om det passar spelledaren och spelgruppen.

Andledningen till att jag frågar om någon undrar, är att jag och en annan gruppen har gjort två momlanska tvillingar till rp (de är kvinnor) och då skämtade vi om att de skulle vara lesbiska (de är ju inte Cirefalier )

Silvervarg har egentligen bara konstiga sexuella fantasier eller inte, avgör själva
Prova googla "lesbian twins" eller motsvarande. Jag skulle bli förvånad om det visade sig vara en särskilt udda eller unik fetisch...

/Joel - håller sina böjelser för sig själv

Duddmannen

Hero
Mums!

Är det överhuvudtaget tillåtet
Absolut! Jag tycker att det hela låter som en mycket bra idé och inte något som borde vara ett problem alls. Go for it!

Silvervarg har egentligen bara konstiga sexuella fantasier
Men du är inte ensam!

Man får intrycket av att kärlek mellan kvinnor är mycket finare än mellan män.
Det är det nog överallt. I majoriteten av mundanas länder är det män som styr, alltså är det mäns syn på omvärlden som är den rätta och den allmänt accepterade. Att en kvinna kan föredra kvinnor är inget konstigt - män kan lätt förstå att man blir attraherad av kvinnor. Män som föredrar män däremot kräver ofta ett större krumsprång i tanken, vilket långt ifrån alla män är beredda att ta - åtminstone öppet.

En annan viktig aspekt är också följande: En homosexuell dotter går ju inte och blir med barn med sin älskade och förblir därför oskuld (vilket tyder på att fadern är duglig på att hålla koll på sin dotter). Detta kan alltså vara lättare att acceptera än att ens son är homosexuell - vilka ju ofta tilldelas feminina attribut och därför kan reflektera på fadern och hans förmåga att göra en riktig karl av sonen.

G

Guest

Guest
Re: Mums!

Man får intrycket av att kärlek mellan kvinnor är mycket finare än mellan män.
Det är det nog överallt. I majoriteten av mundanas länder är det män som styr, alltså är det mäns syn på omvärlden som är den rätta och den allmänt accepterade. Att en kvinna kan föredra kvinnor är inget konstigt - män kan lätt förstå att man blir attraherad av kvinnor. Män som föredrar män däremot kräver ofta ett större krumsprång i tanken, vilket långt ifrån alla män är beredda att ta - åtminstone öppet.
För att jämföra med Grekland under antiken, män styrde men ändå var det homosexuell kärlek bland män som accepterades då mannen var av det finare könet, kvinnor ansågs endast vara till föratt leverera barn, vilket har fått mig att tro att man inte föds homosexuell (endast) utan att det flesta hade kunnat bli det under andra omständigheter, då homosexualiteten var något högre än 50%.
Men det är bara min syn på det hela och har antagligen ingen motsvarighet i Mundana.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Naug spånar

Det här är ett dödskul ämne :gremsmile: Jag spånar lite.

" Att en kvinna kan föredra kvinnor är inget konstigt - män kan lätt förstå att man blir attraherad av kvinnor. Män som föredrar män däremot kräver ofta ett större krumsprång i tanken, vilket långt ifrån alla män är beredda att ta - åtminstone öppet."

Det där låter som en åsikt som är väldigt influerad av det rådande euroamerikanska skönhetsidealet. Det vill säga. "Kvinnor är vackra ting, medan män inte är mycket att hänga i julgranen". Vilket inte bara (I min ödmjuka åsikt :gremwink: ) är ett korkat ideal, utan även tämligen nytt. När man kommer ner till kritan så är det faktiskt mindre vanligt med kvinnlig homosexualitet än med den manliga (ca 5% av männen är homo medan endast 3% av kvinnorna är det. Enligt NE).

Snarare så skulle jag nog vända på det och säga att momolanerna tenderar att sexualisera sina män, och tilldela dom alla attraktiva egenskaper. För som vi vet så attraktion högst subjektivt och kulturellt betingat. Det har alltid varit av intresse att förminska kvinnan till en varelse vars värde ligger i att dom är sexuella, och inte på några andra plan. Med andra ord, tanken att kvinnor är till för mäns njutning. Det är intressant för männen att göra detta, då kvinnorna får fullt upp med att leva upp till dom kraven som ställs på dom (att vara fin, söt, ordentlig och sexig). Vilket är klokt, för detta hindrar dom från att göra manliga saker, som att typ... ta makt i samhället. Det stjäl helt enkelt deras tid och uppmärksamhet.

Jag tror personligen att det i stort sett skulle vändas i det momolanska samhället. Att männen sexualiseras och kvinnorna är fullt upptagna med att styra. Däremot så ska man inte maskulanisera de momolanska kvinnorna och tro att landet blir någon slags spegelbild av ett vanligt mansdominerat samhälle. Andra egenskaper kommer säkerligen att betonas som viktiga.

Män kommer troligtvis att rackas ned på med argumenten att "Dom är slarviga, oaktsamma och allmänt oeftertänksamma. Handla först och tänka sen. De är till naturen aggressiva och lite mer djuriska än oss kvinnor, och hyser inte samma upphöjda förmåga till rationellt tänkande som vi." Argumenten har lite granna samma mål som antika/medeltida/renässans-lärda hade gentemot kvinnor (att befästa tanken att dom är dumma i huvudet), men ett annat sätt att komma dit (Istället för att använda sig av kvinnliga negativa egenskaper så tar man hänsyn till "typiskt" manliga negativa egenskaper och betonar istället dom egenskaperna för att argumentera sin sak).

Män skulle troligtvis tilldelas hårt, fysiskt arbete då naturen "uppenbarligen" gjort dom överlägsna i detta område med sin imponerande fysik och spännande muskler. Kvinnor tilldelas istället de intellektuella och politiska sysslorna då naturen gjort dom lugnare och klokare och på så vis mer lämpliga för sådana sysslor.

/Naug, försöker att hålla sig till rent akademisk sexism, men misslyckas troligtvis på flera olika plan :gremsmile:

Duddmannen

Hero
Re: Naug spånar

Det här är ett dödskul ämne
Håller med! :gremgrin:

Män skulle troligtvis tilldelas hårt, fysiskt arbete då naturen "uppenbarligen" gjort dom överlägsna i detta område med sin imponerande fysik och spännande muskler. Kvinnor tilldelas istället de intellektuella och politiska sysslorna då naturen gjort dom lugnare och klokare och på så vis mer lämpliga för sådana sysslor.
Skulle det då inte vara troligt att i så fall att kvinnorna i momolan uppfyller en sorts bi-sexualitet - män som partner för hård och fysisk sex/omedelbar tillfredställelse, kvinnor som partner för intellektuellt stimulerande kärlek och livskamratskap, samt äkta och klarsynt älskog med djupt ömsesidigt utbyte? :gremlaugh:

Det där låter som en åsikt som är väldigt influerad av det rådande euroamerikanska skönhetsidealet.
No shit, Sherlock! :gremlaugh: Duddmannen är ju själva SYMBOLEN för den Euro-Amerikanska mannen i hela sin egocentrerade härlighet. :gremsmile:

När man kommer ner till kritan så är det faktiskt mindre vanligt med kvinnlig homosexualitet än med den manliga
Det DÄR tror jag däremot inte på. Det är en ganska stor skillnad på hur män och kvinnor uppfattar sin egen sexualitet, vilket i sin tur medför att det är svårt att sätta ett reellt mätvärde på vad homosexualitet är från individ till individ. Eftersom sådana studier nästan uteslutande bara kan genomföras korrekt i västvärlden - är det västvärldens mått som får råda. Här är det oftare så att man vågar uttrycka sin sexualitet öppet. Men det är samtidigt ett starkt mansdominerat samhälle. Detta betyder i sin tur att män har lättare att ta plats, syns mer och har det lättare att uttrycka sina eventuellt avvikande åsikter.

Jag tror personligen att om man sätter ett mått på vad som räknas som homosexualitet så borde både män och kvinnor uppfylla kravet i lika hög utsträckning. Lika många av båda könen, alltså.

Och då har vi inte ens kommit in på hur kulturell och samhällelig utveckling förändrar synen på vad som är måttet på homosexualitet.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Homosexuell kärlek i Västlanden

Som idéerna går just nu är homosexualitet ganska accepterat i Västlanden, åtminstone jämfört med merparten av Mundanas kulturer. Tanken bakom det är att få fram lite toleranta/sekulariserade drag som kontrasterar mot det rabiat fundamentalistiska samhälle Mûhad hittils antytts vara. (Glöm den stereotypen nu).

Jag kan tänka mig att homosexualitet i Momolan är mer 'öppen' än den är i Mûhad. Mûhad är dekadent på sina sätt, men samtidigt en på många sätt pryd kultur - merparten av perversioner och sexuella utsvävningar sker väldigt privat. I Momolan är dekadensen större, liksom den sexuella öppenheten, och man har inte den dubbelmoral angående utsvävningar som finns i Mûhad (Mhîm påbjuder trots allt viss askes). Snarare kan man stundtals se några av Mundanas värsta orgier i Momolans furstinnehov.

Detta påverkar synen på homosexualitet i de båda kulturerna I Momolan handlar det mer om rena köttsliga lustar och fria kvinnors rätt att minsann vänslas med vem de vill - det finns inga religiösa eller kulturella reservationer mot kvinnlig homosexualitet. (Hur man ser på manlig är en helt annan sak dock). I Mûhad är homosexualitet däremot lite hyschhysch, kanske rentav förbjudet i teorin. Det förekommer inte helt öppet, samtidigt som det finns en lång tradition av homoerotik och romantisering av homosexuella förhållanden - mellan män då. Vad kvinnorna sysslar med lär man inte tänka så mycket på, men om man ska tro diverse misstänkt gubbsjuka islamologer borde väl mûhadinska rikemäns seraljer vara fulla av sexuellt frustrerade flicksnärtor som kan tänkas börja snegla på varandra rätt fort. Speciellt om deras herre är upptagen med sin manlige älskare för jämnan, då...

Så, era momolanska tvillingar torde definitivt kunna ha ett incestuöst lesbiskt förhållande. En del hade säkert höjt på ögonbrynen också i hemlandet, men de flesta hade snarare sett det som en fullt fräsch och tämligen oskyldig liten perversion.

- Ymir, spekulerar och spånar

GrottrolletNaug

Swashbuckler

"Skulle det då inte vara troligt att i så fall att kvinnorna i momolan uppfyller en sorts bi-sexualitet - män som partner för hård och fysisk sex/omedelbar tillfredställelse, kvinnor som partner för intellektuellt stimulerande kärlek och livskamratskap, samt äkta och klarsynt älskog med djupt ömsesidigt utbyte? "

Det där låter väldigt "grekiskt". I det förrommerska, förhellenistiska Grekland så var plejset uppdelat i en kasse stadsstater. I framförallt Aten och Sparta så var det som ett lite halvstyggt mode bland de intellektuella män att förmedla sin kärlek till gossar istället för till kvinnor. Mentaliteten "Kvinnor är för avel och den lägre kärleken, gossar är för den sanna och den goda kärleken" rådde. Låter som du tänker i någon liknande bana. Eller är det bara den lilla manschauvinisten i oss alla som vill se mörkhyade exotiska kvinnor sexa loss på varandra? :gremgrin:

"Det DÄR tror jag däremot inte på. Det är en ganska stor skillnad på hur män och kvinnor uppfattar sin egen sexualitet, vilket i sin tur medför att det är svårt att sätta ett reellt mätvärde på vad homosexualitet är från individ till individ. Eftersom sådana studier nästan uteslutande bara kan genomföras korrekt i västvärlden - är det västvärldens mått som får råda. Här är det oftare så att man vågar uttrycka sin sexualitet öppet. Men det är samtidigt ett starkt mansdominerat samhälle. Detta betyder i sin tur att män har lättare att ta plats, syns mer och har det lättare att uttrycka sina eventuellt avvikande åsikter."

Det är mer ok för män att bejaka sin sexualitet, ja. Den kontroversiella frågan man nu dock får ställa sig är "Är homosexualitet miljö eller arv?". Det PKiga svaret är att det är arv, även fast inget är bevisat. Personligen har jag väldigt svårt att tro att den kan vara endast arv. I sådana fall så skulle det ju finnas familjer och blodslinjer där homosexualitet är extra vanligt. Miljö torde också kunna spela in. Man -kan- faktiskt lära sig att tycka om och ogilla saker och ting. Ens gillande av pojkar eller flickor bör man kunna göra detsamma med (om än inte i lika hög grad). Jag ligger någonstans i tron att homosexualitet utvecklas antingen som en kombination av miljö och arv, med emfas på miljön. Eller att miljön är allenarådande, jag har inte riktigt bestämt för vilket än.

Hur som haver... Någon slags poäng var det ja...
Om homosexulitet har en komponent av miljö i sig så är det troligt att kvinnor, som är kulturellt betingade att inte bejakar sin sexualitet i samma utrsträckning som män (då kvinnliga sexualitet fortfarande ses som smulan ful. Jävla viktorianer...). Därför så är det min tro att inte lika stor mängd potentiella homosexuella som blommar ut är färre hos kvinnorna. Som sagt, det här är bara min tes. Men detta är ett så kontroversiellt ämne att inga forskare knappt ens velat ta i det med tång :gremwink:

Med den tesen som förklaringsmodell till skillnaden mellan mängden manliga och kvinnliga homosexuella så får vi fråga oss hur det ser ut i Momolan. Att den kvinnliga sexualiteten har en historia av att betraktas som "ful" är helt enkelt inte troligt i ett matriarkalt land som Momolan. I alla fall inte på samma sätt som i det postviktorianska Europa.

Nu börjar min spelledare peta på mig och säga åt mig att spela, så jag får återkomma :gremsmile:

/Naug, springer för att spela

Duddmannen

Hero
Nu är i alla fall JAG övertygad - du har rätt.

Eller är det bara den lilla manschauvinisten i oss alla som vill se mörkhyade exotiska kvinnor sexa loss på varandra?
Mmm ... *drool*.... :gremtongue:

Eh.. jaha ja! Nu har du i alla fall övertygat mig att du har rätt. Din linje låter troligast som förklaring. :gremsmile:

Vilket skoj ämne BTW! Eon-forumet har börjat bli riktigt bra - först Lamia/Lisch/Ultor-action och nu Momolansk soft-core.

Jag anar ett nytt supplement i antågande...

Duddmannen

Hero
Just nu är Eon VÄRLDENS bästa spel! [ANT]

Så, era momolanska tvillingar torde definitivt kunna ha ett incestuöst lesbiskt förhållande. En del hade säkert höjt på ögonbrynen också i hemlandet, men de flesta hade snarare sett det som en fullt fräsch och tämligen oskyldig liten perversion.
NU blev Duddmannen glad! VÄLDIGT glad!

Pendragon

Swashbuckler

Den kontroversiella frågan man nu dock får ställa sig är "Är homosexualitet miljö eller arv?". Det PKiga svaret är att det är arv, även fast inget är bevisat. Personligen har jag väldigt svårt att tro att den kan vara endast arv. I sådana fall så skulle det ju finnas familjer och blodslinjer där homosexualitet är extra vanligt. Miljö torde också kunna spela in. Man -kan- faktiskt lära sig att tycka om och ogilla saker och ting. Ens gillande av pojkar eller flickor bör man kunna göra detsamma med (om än inte i lika hög grad). Jag ligger någonstans i tron att homosexualitet utvecklas antingen som en kombination av miljö och arv, med emfas på miljön. Eller att miljön är allenarådande, jag har inte riktigt bestämt för vilket än.
Bör det inte egentligen gå att jämföra med musiksmak? Liksom, föds man hiphopare/hårdrockare/syntare eller blir man det med tiden? Ett som är säkert är att man kan experimentera mer öppet med det under sin ungdom... :gremwink:

/Joel