Hoppande dvärgar får normalt sett spö.
Man kan göra vilken undanmanöver som helst flera gånger i rad utan ökad svårighet, om jag minns det rätt.
Det är inte säkert att motståndarna till dvärgen anfaller genom att hugga lågt. De kan lika gärna hugga högt. Gör de det så ligger ju dvärgen illa till, mycket illa till. Svårigheten för att undvika ett högt hugg med ett hopp är ob5t6. Dessutom så kommer dvärgen i exemplet att få ytterligare två tärningar svårighet på grund av att han delar upp i anfall också. ob7t6 undvikande... Inte så kul kanske. Då kanske motargumentet är att han kanske inte undviker alla genom att hoppa, då får han extra svårighet för att han byter manöver. Dessutom förutsätter vi i exemplet att alla krigarna hugger likadant, det är ju osannolikt i en strid. Han vinner inte initiativ, eller nåja. Det är inte sannolikt. Ett krell-spaz har si 1/1 i närstrid. Har motståndarna då stridssvärd si 3/3 så får samtliga av dvärgens motståndare ob1t6 lättare initiativ. Dessutom så får svärgen ob1t6 svårare för att de är fler än han, och de får det också lättare av samma anledning. Så Dvärgen får slå ob4t6 initiativ, motståndarna högst ob2t6. Antagligen vinner motståndarna.
Vi antar att de allihopa hugger normal höjd, och normal kraft. Dvärgen försöker undvika alla tre. Sedan skulle han skjuta två av dem. Vi förutsätter att han gör en upprepad försvarsmanöver och att den i sig har ob3t6 i grundsvårighet. Dessutom förutsätter vi att allihopa är inom kort räckvidd för dvärgen, har de till exempel ett spjut, en pik, eller liknande kan de mycket väl befinna sig på normalt avstånd. Svårigheten totalt:
Hopp 1: ob5t6
Hopp 2: ob5t6
Hopp 3: ob5t6
Skott 1: ob4t6
Skott 2: ob4t6
Anledningen till detta är att man visserligen inte får en ökad svårighet för samma undvikande, men det spelar ingen roll. För att han måste ändå anfalla två gånger, för det första kan han egentligen inte göra det med ett krell-spaz (något som jag motsätter mig rent realistiskt)... Men även om han skulle kunna det så räknas anfallens ökade svårighetsgrad in i undvikandena. Man räknar ut svårigheten innan man slår alla slag, inte under tiden man slår dem.
Alla handlingar utöver den första får man svårighet för. Med andra ord så får han garanterat +ob2t6 i alla svårigheter han gör i den rundan. Dessutom, i exemplet så hugger allihopa en gång, vilken krigare gör det? Flera hugg är alltid att föredra. Säg att bara en av dem gör ett extra hugg så blir det oerhört svårt att undvika. Tänk då om alla tre gör det. Dessutom förutsätts i exemplet att alla krell-spaz-skotten dödar. Sannolikt har väl krigarna rustning.
"Folk som tar mig på allvar borde spärras in."