Hot Springs Island

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Det är också mer än dubbelt mot Pantheon, och en bra bit större även än Hagia Sophia, som behövde repareras på grund av olika kollapser rätt ofta (minst ett par gånger per århundrade).

Dessutom: Är inte den där jäkla ön vulkanisk? Jordbävningar är vad så stora byggnader gillar allra minst, även om de skulle hålla ihop i normalfallet.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Fasaden är iaf av lapis lazuli. I imponerande mängd.
Plundra det och åk hem sedan? :)

(Påminner mig om när vi var i en dvärgdungeon i D&D med magiska lyktor för belysningen var tionde meter, och vi snabbt räknade ut att dessa var värda långt mer än någon möjlig skatt. SL fick fega ut och mumla något om att de inte funkar längre när man tar bort dem från fästena.)
 
Last edited:

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
124
Location
Fisksätra
Under gårdagens sittning utforskade sällskapet fem av lapisbyggnadens sex våningar. Det mest intressanta resultatet var nog att de befriade en havsnymf som suttit inlåst i en halvpornografisk väggmålning i flera tusen år. Hon hade förstås ingen aktuell information om något som pågår nu på De Heta Källornas Ö. Men hon kunde förklara att byggnaden på sin tid varit ett lyxhotell för knarkande alver. Hon hade jobbat som dansös där men hamnat i väggmålningen som straff för att hon dränkt en gäst som tafsade. Hon menade att de ungefär mansstora oranga shoggothar som krälar runt i ruinen och säger ”glörf prutt” måste vara förvandlade knarkaralver från forntiden.

Sällskapet noterade också att flera av de tjänstegolemer som fortfarande irrar omkring i hotellet och försöker jobba har ett plåtbleck sittande i en öppning på bröstet, på vilket de spelar med fingrarna för att få fram plingande läten. Det visade sig att plåtbitarna är akustiska nycklar till låsta delar av byggnaden.

Inför nästa sittning är huvudfrågorna vad som finns på byggnadens övervåning, och vart sällskapets åttonde medlem, jägaren Halman, har tagit vägen. Överlevde han skeppsbrottet?
 
Last edited:

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
124
Location
Fisksätra
Idag var vi sju kring rollspelsbordet i Hökarängen.

Gruppen avverkade övervåningen på lapisbyggnaden och fann där fyra magiska föremål: två urgamla alviska dolkar, en uppdragbar silverfågel som flyger runt och får folk att somna, och en liten kristallkub som levererar magisk kraft för besvärjelser men orsakar extrema känslor av skam och självvämjelse.

Därifrån ner till en lagun vid stranden där man samlade vrakgods. Här fick sällskapet en oväntad känsla av att hela hexagon nr 14 bara finns för att den flummige spelkonstruktören skrivit en lång tråkig saga om en kvinna som förvandlas till en krabba, och ville få med den i boken trots att det inte finns något sätt för rollpersonerna att få ta del av sagan.

Så vidare till en ruinstad i typisk fornalvisk stil där man fann döda människor upphängda på den halvt raserade ringmuren, och stötte på reptilmänniskor som hamnat i strid med ångelementarer om tillgången till en het källa. Sällskapet väntade tills reptilfolket flydde neråt stranden, och plundrade sedan deras läger på en massa nyttigheter.

Man utforskade så ruinen av ett stort lyxigt offentligt bad där en magiskt välbevarad trappa ledde mot okända mål. Soldaten Björn gick uppför den och försvann. Sällskapet upptäckte att en ny skulpturrelief hade uppstått i lokalerna där man tydligt kunde känna igen en oklädd Björn i en badsituation med dekadenta alver! En halvtimme senare kom han lomande, endast iförd stringkalsonger i guldlamé och med målade finger- och tånaglar, mycket rentvättad och doftande av rosor. Han hade tillbringat flera dagar i ett tidsloopande badhusparty i den alviska forntiden innan han fann skulpturen av sig själv som hjälpte honom att hitta tillbaka.

Efter att flera andra i sällskapet besökt det forntida partyt och fått sina guldlaméunderkläder frigjorde man en furstinna från vattnets elementarplan ur ett par kolossala statyer där hon suttit fången sedan det där partyt. Man tvingades lyssna på några mycket långa sånger som hon krävde att få sjunga som tack, och så lovade hon hjälpa gruppen i framtiden innan hon försvann iväg för att leta efter sina 50 försvunna nereider.
 

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
124
Location
Fisksätra
Upptäckte ännu ett extremt exempel på knarkig nyckfullhet i modulen: ett stort gångsystem fullt av varelser och grejor, men det är vattenfyllt och ligger 15 meter under havsytan. Enda sättet inom ramen för modulen att ta sig ner dit är att slå på en viss slumptabell för magiska föremål, där man har 4% chans att hitta grejor som låter en andas under vattnet. Hur tänkte de!?
 

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
669
Location
Uppsala
Skumt, låter som att mycket av modulen är random stuff som låter bra, men med ganska lite om hur man ska kunna ta del sagda innehåll?
 

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
124
Location
Fisksätra
Skumt, låter som att mycket av modulen är random stuff som låter bra, men med ganska lite om hur man ska kunna ta del sagda innehåll?
Stämmer, det finns extremt mycket lore som är svår för spelledaren att förmedla till spelarna. Till exempel kryllar det av varelser och växter som har namn på något lokalt språk, men det är helt oklart vem som skall lära RP:na dessa främmande ord. "Hallå lilla grupp av halvfientliga eld-elementarer! Vi är etnobotaniker. Har ni lust att gå på botanisk promenad med oss och tala om vad ni kallar traktens flora?"
 

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
124
Location
Fisksätra
I afton kom sällskapet till Lugnets tempel, sedermera alviskt undervisningsakvarium, numera spelhåla driven av ångelementarer. Eftersom de kom dit vid sjutiden på morgonen var det ingen aktivitet, och de mötte inte speciellt många de kunde prata med.

Dock får man en ganska bra känsla för denna bitvis klart tramsiga kampanjmodul om man tittar på vad tärningarna alstrat för innevånare om sällskapet kommit dit vid ett klockslag när det var full fart.

  • I huvudingången: sju knullande ångelementarer.
  • I foajén: fyra äventyrare och sex jättelika tusenfotingar tittar på scenunderhållningen.
  • På scen: underhållningen består av fyra äventyrare som försöker fly, förmodligen för att de är på väg att bli dumpade genom en lucka i golvet till jättemonstret i källaren. Detta drabbar alla artister som inte är tillräckligt bra.

I källaren är det huvudsakligen två aktiviteter på gång:

  • Tolv personer uppträder av någon anledning här nere fastän det inte finns någon scen, någon publik eller någonstans för denna att sitta: elva äventyrare och en gyttjeelementar utför någon slags spektakel.
  • De verkar helt obekymrade av att många andra varelser samtidigt flyr från jättemonstret: sex jättelika tusenfotingar, fyra resar och en gyttjeelementar.
  • Under tiden festar och pratar två resar och en jordelementar här. Det kanske är de som är publiken?
 

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
124
Location
Fisksätra
Det är enormt mycket trams, och enormt mycket material som är svårt eller omöjligt att förmedla till spelarna. Men också väldigt genomtänkt hur öns maktgrupperingar förhåller sig till varandra. I vårt fall har sällskapet släppt havsnymferna lösa och fått dem som bundsförvanter, men det kanske kommer att leda till katastrofala stridigheter. En efrit vid namn Svarku har börjat skymta som en viktig maktfaktor.
 
Top