Alltså, det går ju alldeles utmärkt att få reda på om folk ljuger eller inte, men det kräver lite jobb. Om jag säger:
"Jag åt rödbetor igår"
Så kan ni omöjligtvis veta om jag ljuger eller inte. Men genom att ställa följdfrågor så går det alldeles utmärkt.
Var köpte du rödbetorna, vad kostade dem, köpte du något annat, hur tillagade du dem, vilka mer åt etc etc Förr eller senare kan jag börja staka mig, bli osäker, svara fel...
Det är ju så ett förhör går till. Det är långsamt, ganska trist, det är repetitivt och kräver både tålamod och kunskap. Jag är helt för att inte behöva spela ut liknande varje gång en SLP möjligvis ljuger. Inte minst eftersom alla SLP:s ljuger. SL sitter ju bara och hittar på. Har man otur lyckas man slå hål på hela äventyret (ja, det har jag varit med om flera gånger).
På film ser vi ofta att en person ljuger genom olika tells. Många gånger kan huvudpersonerna se detta. Det är ett dramaturgiskt knep för att dels föra storyn framåt och dels för att slippa ha en massa dialog som upplevs som onödig.
Visst, vill man spela så, eller som SL ge övrtydliga tells *blinkblink* så är det helt i sin ordning, men inget av de olika sätten är på något vis objektivt bättre. Och som sagt kan man hantera ett "genomskåda bluff"-slag på massa olika sätt.