Det jag efter bara några spelmöten ser ett behov av att husregla är sköldar.
Grundproblemet är att färdigheten Sköldkamp inte gör något som inte andra färdigheter gör lika bra eller bättre. Du kan anfalla med den, men andra vapenfärdigheter låter dig göra mer skada. Du kan försvara mot närstrid, men det gör andra vapenfärdigheter lika bra. Du kan försvara mot avståndsstrid, men det gör Manövrer lika bra, och den färdigheten vill du ändå ha för att den gör så mycket mer. Så varför skall någon bry sig om att bygga upp färdigheten? (Detta är f.ö. frågan man måste ställa till varje färdighet i ett BRP-system.)
Sköldar har en Egenskap till, men den vill ingen aktivera utom i gränsfall. Byta 1T6 Gard mot 1T6 Skydd? Det är bara vettigt om du är ganska säker på att du kommer att bli träffad, och träffad av mer än 1 attack under rundan. Alltså kommer du bara att utnyttja Skyddande om du är totalt övermannad av fiender. Vilket inte stämmer med hur sköldar används i verkligheten - de har historiskt ansetts vara nyttiga även i strid man mot man. Till yttermera visso: det finns inget krav på färdighetsanvändning för denna Egenskap, så om du vill använda den kan du bara bära omkring en sköld som hänger passivt på din arm, och aldrig investera något i färdigheten Sköldkamp.
Hur skall vi komma åt detta? Min allmänna princip för husregler är samma som för vetenskapliga experiment: ändra bara en variabel i taget, och det mycket försiktigt, vänta och se vad som händer innan ytterligare ändringar görs.
En väg att gå vore att nerfa andra färdigheter. För Manövrer skulle man kunna göra det i realismens namn: att ducka pilar funkar egentligen bara på film. Man skulle kunna säga att försvar med Manövrer förbrukar din handling för rundan, eller att den kräver någon terräng du kan kasta dig i skydd bakom. För andra vapenfärdigheter är det svårare att komma på någon ändring som både är verklighetstrogen och spelbar. I vilket fall är nerfar tråkiga, och jag undviker dem om alls möjligt.
Andra vägen är att buffa sköldar. Men inte för mycket - jag vill inte göra dem så bra att ingen går hemifrån utan dem, för då kan man inte ha de mer filmiska hjältarna som förkastar sköldar utan att straffas hårt för det.
Så mitt förslag är att ändra Skyddande till det följande:
"Om du använder Sköldkamp för att slå ett försvarsslag, får du +1T6 Skydd mot det anfallet."
Det gör sköldar till en trade-off: du får effektivt sett mer pansar, mot priset att investera i en färdighet till.
Grundproblemet är att färdigheten Sköldkamp inte gör något som inte andra färdigheter gör lika bra eller bättre. Du kan anfalla med den, men andra vapenfärdigheter låter dig göra mer skada. Du kan försvara mot närstrid, men det gör andra vapenfärdigheter lika bra. Du kan försvara mot avståndsstrid, men det gör Manövrer lika bra, och den färdigheten vill du ändå ha för att den gör så mycket mer. Så varför skall någon bry sig om att bygga upp färdigheten? (Detta är f.ö. frågan man måste ställa till varje färdighet i ett BRP-system.)
Sköldar har en Egenskap till, men den vill ingen aktivera utom i gränsfall. Byta 1T6 Gard mot 1T6 Skydd? Det är bara vettigt om du är ganska säker på att du kommer att bli träffad, och träffad av mer än 1 attack under rundan. Alltså kommer du bara att utnyttja Skyddande om du är totalt övermannad av fiender. Vilket inte stämmer med hur sköldar används i verkligheten - de har historiskt ansetts vara nyttiga även i strid man mot man. Till yttermera visso: det finns inget krav på färdighetsanvändning för denna Egenskap, så om du vill använda den kan du bara bära omkring en sköld som hänger passivt på din arm, och aldrig investera något i färdigheten Sköldkamp.
Hur skall vi komma åt detta? Min allmänna princip för husregler är samma som för vetenskapliga experiment: ändra bara en variabel i taget, och det mycket försiktigt, vänta och se vad som händer innan ytterligare ändringar görs.
En väg att gå vore att nerfa andra färdigheter. För Manövrer skulle man kunna göra det i realismens namn: att ducka pilar funkar egentligen bara på film. Man skulle kunna säga att försvar med Manövrer förbrukar din handling för rundan, eller att den kräver någon terräng du kan kasta dig i skydd bakom. För andra vapenfärdigheter är det svårare att komma på någon ändring som både är verklighetstrogen och spelbar. I vilket fall är nerfar tråkiga, och jag undviker dem om alls möjligt.
Andra vägen är att buffa sköldar. Men inte för mycket - jag vill inte göra dem så bra att ingen går hemifrån utan dem, för då kan man inte ha de mer filmiska hjältarna som förkastar sköldar utan att straffas hårt för det.
Så mitt förslag är att ändra Skyddande till det följande:
"Om du använder Sköldkamp för att slå ett försvarsslag, får du +1T6 Skydd mot det anfallet."
Det gör sköldar till en trade-off: du får effektivt sett mer pansar, mot priset att investera i en färdighet till.