Anchorman
Swashbuckler
- Joined
- 28 Apr 2012
- Messages
- 1,850
Om jag har förstått det rätt så fungerar monsteregenskaperna: Stor, jättestor och enorm som så att man måste "låsa" fast monstret på något sätt? Tex gillra en fälla, välta något över den etc.
Detta känns som både en kul grej men också något underlig.
Jag förstår tanken, det blir som Walkers i Star Wars, men det borde nästan bara vara så för dem absolut största monstren (enorm).
Exempel, om två armeer slåss, ena har en jätte, så borde man väl kunna döda den genom att bara överväldiga den med pilar, ballistor etc, väldigt konstigt att man måste "fånga" den först.
Praktexempel från Sagan om Konungens återkomst: https://youtu.be/Jl8TiA3RwIY?t=223
Just nu skriver jag ner en massa egna monster för min spelvärld. Och även om flera borde ha egenskapen stor så vill jag ogärna ge dem det, då strider skulle bli väldigt skumma mot den.
Borde således Stor vara någonting annat? Tex:
"Monster som är stora är svåra att attackera med närstridsvapen. För att lyckas ens ta dig nära måste du lyckas med ett svårt manöverslag"
eller
"Monster som är stora är svåra att attackera med närstridsvapen. Alla närstridsattacker är stängda 5 snäpp"
Och sen lämnade den här låsa fast grejen som en annan separat egenskap, som kanske symboliserar att deras rustning är så stark eller liknande?
Detta känns som både en kul grej men också något underlig.
Jag förstår tanken, det blir som Walkers i Star Wars, men det borde nästan bara vara så för dem absolut största monstren (enorm).
Exempel, om två armeer slåss, ena har en jätte, så borde man väl kunna döda den genom att bara överväldiga den med pilar, ballistor etc, väldigt konstigt att man måste "fånga" den först.
Praktexempel från Sagan om Konungens återkomst: https://youtu.be/Jl8TiA3RwIY?t=223
Just nu skriver jag ner en massa egna monster för min spelvärld. Och även om flera borde ha egenskapen stor så vill jag ogärna ge dem det, då strider skulle bli väldigt skumma mot den.
Borde således Stor vara någonting annat? Tex:
"Monster som är stora är svåra att attackera med närstridsvapen. För att lyckas ens ta dig nära måste du lyckas med ett svårt manöverslag"
eller
"Monster som är stora är svåra att attackera med närstridsvapen. Alla närstridsattacker är stängda 5 snäpp"
Och sen lämnade den här låsa fast grejen som en annan separat egenskap, som kanske symboliserar att deras rustning är så stark eller liknande?