Nekromanti HTML vs Märkningar

Gardener

Champion
Okej, jag tänkte jag skulle höra vad ni tycker om vad som ska vara förvalt när man skriver inlägg.

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Funderingar

Jag har några funderingar.

Händer det något speciellt jobbigt om det står att både HTML och märkningar är på? Om det inte gör det så skulle det väl lika så gärna vara på. Man behöver inte ens kunna välja något annat För då kan dom som använder märkningar göra det och dom som kör HTML kan göra det. Kör man inget av dem så spelar ju inte heller det någon roll.
Men om det är så att det sparar kraft av något slag så förstår jag.

Förvisso så finns det ju en massa snabbknappar nu så HTML är ju nästan onödigt.

Quan'talis

Swashbuckler
HTML?

Hmm.. kan någon förklara skillnaden mellan HTML och märkningar för mig?

/Quan'talis - kan inget om datorer, men fejkar kunskap så bra att det knappt märks

Krille

Super Moderator
Re: HTML?

"Hmm.. kan någon förklara skillnaden mellan HTML och märkningar för mig?"

HTML = märkningsspråk avsett för hemsida. Kännetecknas av en massa jox som står inom < och >. Det flexiblare av de båda, och förstås av alla webbläsare.

Märkningar = märkningsspråk som enbart funkar på forum som använder wwwthreads. Kännetecknas av en massa mindre jox som står inom [ och ]. Mindre flexibelt, och måste översättas av servern till HTML för att webbläsaren ska förstå.

Krille

Super Moderator
Re: Funderingar

"Händer det något speciellt jobbigt om det står att både HTML och märkningar är på?"

Tja, HTML är osäkrare än märkningar, eftersom man då kan lägga in elaka scripts och bös i inläggen, och kanske med hjälp av det anfalla antingen den som läser webbsidan eller forumservern.

Punger

Hero
I så fall

Om det är som du säger att det kan hamna en massa elakt jox överallt om man kör HTML så är det väl bättre om man kör märkningar om man kan det. Det är ju inte så svårt att ändra om man känner att man vill ha HTML på.

Men om det står att HTML är aktiverat, fast man inte skriver nått, kan det hamna en massa elakt jox på fel ställen då också?

Krille

Super Moderator
Re: I så fall

"Om det är som du säger att det kan hamna en massa elakt jox överallt om man kör HTML så är det väl bättre om man kör märkningar om man kan det."

Det går att säkra en inmatningssida så att man kan tillåta viss ofarlig HTML, men det krävs en jefla massa jobb. Nu vet jag inte om utvecklarna har gjort det jobbet, men man kan ju hoppas i alla fall.

"Men om det står att HTML är aktiverat, fast man inte skriver nått, kan det hamna en massa elakt jox på fel ställen då också?"

Nej. Risken för anfall kan ske i samband med inskrivandet (då man lägger in attack-scriptet), inte i efterhand. Jag har ett antal papper på ämnet här på jobbet och använder dem för att försöka knäcka applikationen som jag bygger.

Gardener

Champion
Re: I så fall

Nej, det finns tyvärr ingen säkerhet om man har html påslaget. Tanken är den att man som administratör helt enkelt ska slå av HTML om man har forum som är troligt att utnyttjas för attacker.

Men sen är det ju inte bara attacker man kan råka ut för, HTML är så otroligt enkelt att göra misstag i, man kan glömma ett citationstecken eller en vinkelparantes nånstans och då kan med lite otur hela sidan bli förstörd och oläsbar tills någon rättar till misstaget i inlägget.
Det finns ett hack jag kan lägga till som gör att de flesta HTML-taggar som man kan göra otrevliga saker med inte tillåts. Att komma runt problemet med att folk kan strula till med vanlig HTML är desto svårare.

Punger

Hero
Krångel

Om det inte vore för att vissa vill använda HTML så skulle det inte behövas. Du skulle då slippa krångla en massa. Man kan ju som sagt ändå göra så gott som allt med märkningar. Dessutom så finns det ju snabbknappar till märkningarna som göra att det är lätt och snabbt att använda.

Nu kanske jag har förstorat upp det här, som ifrån början inte är så allvarligt.

Gardener

Champion
Re: Krångel

Det var ju det jag hade hoppats på, att det skulle räcka med Märkningarna när de nya sakerna finns med och det finns snabbknappar. Men uppenbarligen vill folk kunna göra lite fler saker så jag får nog helt enkelt se till att öka säkerheten på HTML-inläggen istället.

Quan'talis

Swashbuckler
Re: I så fall (OT)

då kan med lite otur hela sidan bli förstörd och läsbar

Underlig definition på förstörd...:)

/Quan'talis - har som mål i livet att skriva OT-inlägg på alla forum... i hela världen!!!

Quan'talis

Swashbuckler
Re: I så fall (OT)

Det där var väl inte snällt. Nu kommer ju alla att tro att mitt inlägg är ännu dummare än det verkligen var. Nåja, rätt åt mig.

/Quan'talis - funderar på att redigera mitt inlägg så att det handlar om årets julkalender i stället

Vindhand

Myrmidon
Det optimala vore kanske om man kunde ställa in sitt eget default under kontrollpanelen någonstans... på så sätt skulle man inte behöva kompromissa eller rösta om det :gremsmile:

Gardener

Champion
Varsågod att programmera det och se till att hålla det uppdaterat när systemet ska uppdateras. All kod finns tillgänglig så det är bara att ändra.

Med andra ord, det är för mkt jobb att göra och hålla uppdaterat med nya versioner av systemet för en så liten sak att jag inte tänker göra det. Men om någon annan vill göra det så säger inte jag emot.

Jag har för mig att jag har skrivit detta tidigare.