Nekromanti hudfärg ochi sf/f

Arfert

Facit
nu kan man ju faktiskt inte gnälla på XENA för att de missar historiskt korrekta detaljer... det är ju inte direkt prylen med serien. :)

...men den historiska Cleopatra VII var grek... hennes ätt kom ju från Ptolemaios, en av Alexander den stores generaler.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Det är bara att lyssna på lämplig låt av till exempel Public Enemy för att höra exempel på detta. En stolt svart man ska ha en svart tjej, och inte hålla på med vita brudar."

Jag tror säkert att du har rätt när du hävdar att det finns fördomar även ibland färgade amerikaner men det måste väl finnas bättre exempel på detta än Public Enemys texter? :gremsmile:

Jag tror inte att deras inflytande på den amerikanska film- och tv-industrin är särskilt omfattande (för att inte tala om deras närmast obefintliga inflytande över fantasy- och sci-fi-litteraturen), förutom att de är färgade så har de fel bakgrund och status för det.

Arfert

Facit
när det gäller film och TV (för att inte tala om musik) har svarta amerikaner betydligt större inflytande än andra tydliga minoritetsgrupper, som lationos (som är fler)... finns ju massor med svarta filmstjärnor både på film och TV, och afroamerikanerna är en stor köpstark målgrupp. (jodå, det finns en STOR amerikansk svart medelklass)

...däremot så är väl rollspel OCH fantasy för "vitt och nerdigt" för den svarta publiken. Man tycker nog att det är ocoolt och ickemanligt. Nåt som (i deras ögon) bleka mesiga vita goth-kids eller datatöntar håller på med.

Public enemy är ett jättebra exempel.. lyssna på texterna på FEAR OF A BLACK PLANET.

Saxifrage

Hero
Tuvok mfl.

När jag först såg Star Trek Voyager ryggade jag lite eftersom vulcanen Tuvok är färgad. En neger-vulcan? Går det? Fast varför inte, egentligen. Eller är Tuvok blandras? (minns inte riktigt). Hur som helst, om man nu ska ha en kvotneger är det kanske lite kul att han får ha spetsiga öron. Fast i ärlighetens namn reagerade jag nog mer på att vulcan fick vara säkerhetsofficer, vilket kändes lite ovanligt krigiskt för en dylik (nördpoäng, någon?).

I SF-romanerna tycker jag nog att det är hyfsat blandat, iaf i de som utspelar sig i en hyfsat nära framtid. "A mote in God's eye" (när ska de filma den, förresten?) innehåller iaf en arabisk semi-huvudperson, och Robinssons Mars-trilogi blandar friskt nationaliteter. Förvisso är nationalitet något annat än hudfärg, men någon slags koppling kan väl sägas finnas.

I de historier som utspelar sig i avlägsen framtid föreställer jag mig att man har antagit att mänskligheten med tiden har blandat upp sina anlag så pass att etnicitet som företeelse inte riktigt existerar, men det får kanske stå för mig. Tex Louis Wu i Ringworld beskrivs väl som lite pseudo-orientalisk, om jag minns rätt. Således blir det bara fel att blanda in hudfärg. Vad framtiden gör med hudfärgen är i sig en intressant fråga, men den kanske hör hemma på SF-forumet.

Men visst vore det ganska spännande om Blaxplo-fantasy skulle bli den nya trenden... jag väntar bara på "Da Overlord of dem ringz"... :gremwink:

Nightowl

Champion
Leather boy blev utsläng från Great Lake Avengers då han inte hade några superkrafter
Men Flatman* fick vara kvar när han kom ut ur garderoben, och hans kompisar tyckte att "det var väl inget att bråka om?". Leatherboy var ett medvetet SKÄMT. På 70-talet trodde vita serieskapare på fullaste allvar att Brother Voodoo och Black Lightning skulle på något sätt nå ut till svarta serieläsare... och det gjorde de väl, i brist på bättre.

Vad jag menade var att ingen har startat en massiv kampanj för att få HBT-läsare, baserat på superhjältar vars krafter är baserade på att de är HBT. Folk som Northstar, Destiny, Tasmanian Devil eller Scandal Savage har inte namn och krafter baserade på deras sexuella läggning. (Wiccans ursprungliga namn, Asguardian, var antagligen olyckligt valt, men det var också ett skämt inom seriens ramar.)

Den enda klichén jag möjligtvis stör mig på är alla utlevande storbystade bisexuella kvinnor, men det är ställföreträdande lidande...

Och jo, det finns fortfarande proteststormar, men också ganska många läsare som gör vågen. Men det var inte det jag pratade om egentligen...

Själv väntar jag fortfarande på en kvotbög i Bamse! :gremcool:

Erik, är inte kusin Texas' cowboy-kostym lite suspekt? :gremwink:

*En av grundarna av GLA; hans superkraft är att han kan bli... platt. Han kom för övrigt ut efter att en (seriös) med-superhjälte, Living Lightning, tagit fel på G reat L ake A vengers bas och och lokalkontoret för G ay and L esbian A lliance - Flatman insåg att det var fegt att stanna in the closet.

Pom

Swashbuckler
nu kan man ju faktiskt inte gnälla på XENA för att de missar historiskt korrekta detaljer... det är ju inte direkt prylen med serien. :)

...men den historiska Cleopatra VII var grek... hennes ätt kom ju från Ptolemaios, en av Alexander den stores generaler.
Jodå, visst var hon det. Med "inte så konstigt" menade jag bara att det är ännu mindre konstigt med svarta personer i fantasy-Afrika än i fantasy-Grekland.

Saxifrage

Hero
Själv väntar jag fortfarande på en kvotbög i Bamse!

När jag läste Bamse så fick han en son som hette "Brum" (!), han målade tavlor, läste poesi och ogillade våldsamheter. Vad mer begär du? :gremwink:

/Sax, vädrar unkna fördomar

Pom

Swashbuckler
Re: hudfärg ochi sf/f [ANT]

...däremot så är väl rollspel OCH fantasy för "vitt och nerdigt" för den svarta publiken.
Jag har fått liknande intryck av debatter om just detta på amerikanska rollspelsfora.

Storuggla

Champion
Att ingen har nämnt Tekumel-böckerna ännu?

Storuggla, kammar sig inte tre-fyra gånger om dagen

Nightowl

Champion
Vad mer begär du?
Tja, Brum har haft flera flickvänner i serien so far, men det kan ju vara kamouflage. (Inklusive en lokatt och en panda, om ni undrar. Nu har visserligen inte Bamses ungar nått tonåren än, men Bamse och Brummelisa behöver inte oroa sig för oväntade tonårsgraviditeter om han fortsätter så här...)

Bamse har också en ovanligt manhaftig dotter (som dessutom verkar ha ärft pappas "superkrafter"), men även hon har visat intresse för det motsatta könet.

Erik, läser fortfarande Bamse regelbundet

G

Guest

Guest
Neal stephenson tillägg

Neal stephenson brukar ha svarta (iallafall i de böcker jag läst) som en rätt betydande del av världen, i närliggande tråd har ju snowcrash figurerat och där är ju tillochmed huvudpersonen svart även om de flesta personer är koreaner, kineser, italienare and whatnot, i den boken jag verkligen tycker att han gjort bra the diamond age, så är det också mycket asiatiska tendenser huvudpersonerna är vita allihop (tror jag) men de svarta som figurerar i boken har en ganska stor makt och innehar mycket resurser (även om jag har för mig att det var zulus och inte afroamerikaner).

Arfert

Facit
Re: hudfärg ochi sf/f [ANT]

...är rätt säker på att jag har rätt på den punkten. Är ju ganska insatt hur det funkar via min sambos familj, bland annat min extremt coola svärfar som är svart konstnär från NY. Rollspel och annan "nerdkultur" passar inte in i den manliga svarta självbilden, där det handlar mycket om CRED och STREET. (även om det naturligtvis FINNS svarta amerikanska nerdar)

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Intressant inlägg. Här förljer diverse osorterade reflektioner.

Bokserien om rymdhjältinnan Honor Harrington är helt jämställd när det gäller hudfärg och kön. Författaren gör dessutom en poäng i att Honor, som iofs är vit, tjänar en svart drottning, Elizabeth III of Manticore. Möjligtvis tenderar skurkarna att vara vita, särskilt de som hör till den riktigt läskiga staten Mesa.

På 1950-talet, när SF var väldigt "vitt", skrev Heinlein en ungdomsroman som hette Tunnel in the Sky, där huvudpersonen är afroamerikan. Detta framgår dock inte uttryckligen, utan kräver en del läsande mellan raderna och tolkande av små tecken. Dessutom är han uttryckligen inte kristen, utan utövar en Baha'i-liknande religion. "Bad guys" i romanen är diverse vita grabbar plus de stora tevebolagen. Progressivt för sin tid. (Sedan skrev Heinlein tyvärr den motbjudande Farnham's Freehold på 1960-talet där framtidsvärlden domineras av kannibaliska afrikaner som utövar en perverterad islam. Reaktionärt även för sin tid.)

Ta en titt på Independence Day: världen räddas av en afroamerikan och en jude. Alla jordbor är väl "egentligen" hellylleamerikaner, oavsett hur de ser ut, när de otäcka xenomorferna kommer.

När jag var barn på 1960-talet läste jag en helylleamerikansk bokserie om astronauter. Huvupersonen Mike "Mars" Sampson var standardvit men hans bästa kompis och hjälte nr 2 i hierakin var en "native American" som hette något i stil med Johnny Blue Hawk. Bad guy var Rod Harger, en astronaut som var vit överklassnobb, och hans pappa som ville att sonen skulle bli förste man på månen. Att vid denna tid placera en "native guy" i en sådan huvudroll var progressivt.

Organ

Out of time, out of mind
Svarta nördar (lite smått OT)

...är rätt säker på att jag har rätt på den punkten. Är ju ganska insatt hur det funkar via min sambos familj, bland annat min extremt coola svärfar som är svart konstnär från NY. Rollspel och annan "nerdkultur" passar inte in i den manliga svarta självbilden, där det handlar mycket om CRED och STREET. (även om det naturligtvis FINNS svarta amerikanska nerdar)
Den svarte nörden är betydligt ovanligare i både amerikansk populärkultur som verklighet än den vite. (Det kanske helt enkelt beror på att det finns fler vita är svarta i USA. Jag har för mig att ca. 20% av befolkningen är svart vilket i förlängningen borde betyda att ungefär var femte amerkansk nörd är svart.) Det enda exemplet jag kommer på såhär på rak arm är figuren "George" i Peter Bagges serieföljetong "Hate", men han är en klassisk nörd med allt vad innebär (Star Trek, frimärken osv) som lika gärna kunde varit vit med den enda ändringen att man då hade fått rita honom på ett annat sätt. Så vad jag undrar är helt enkelt om svarta nördar, "nördar in" på andra saker än sina vita motsvarigheter? Finns det typiska nörd-intressen i den afroamerikanska kulturen, och vad är i sådana fall de?

/Anders

MrG

Swashbuckler
Re: Svarta nördar (lite smått OT)

Finns det typiska nörd-intressen i den afroamerikanska kulturen, och vad är i sådana fall de?
Teknik, uppenbarligen i hemliga organiastioner i alla fall. Är van vid begreppet "Teckoneger" som kommer från Mission Imposibles tekniker som i första och andra serien var färgade (för övrigt far och son, vilket de också gjorde en grej av i serierna), och var det inte en svart kille i första filmen?

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Hur många tjejer skulle vilja ha en tekniknörd som plötsligt kan somna var som helst?"

Hur många bögar skulle vilja ha en tekniknörd som plötsligt kan somna var som helst? :gremsmile: