Robert E Howard i sf/f
Egentligen är väl inte det här inlägget det som bäst förtjänar en ny ämnesrad, men jag tyckte i alla fall att det var dags för lite omväxling.
Det är ju inte bara inom sf och fantasy som liknande problem finns; till exempel T. S. Eliot (som händelsevis också föddes och växte upp i den amerikanska södern i slutet av 1800-talet/början av 1900-talet) har råkat ut för både samma sorts kritik och samma sorts försvarare som anser att allt han gjorde var rätt och att eventuella tecken på rasism
egentligen var något helt annat (och då menar jag inte nödvändigtvis Ymir; en av lärarna på den engelskafakultet som jag ibland besöker har till exempel skrivit en bok om hur Eliot inte alls sympatiserade med fascismen i början på 30-talet trots att han sa att han gjorde det. Det står det på baksidan i alla fall; jag har inte läst boken).
För att inte tala om Eliots polare Ezra Pound som flyttade till Italien och spelade in propagandasändingar för Mussolini under andra världskriget. Också där finns det folk som anser att han "egentligen" attraherades av fascismens värdering av traditionerna och negativa inställning till industrisamhället och att han tyckte att hela den där "marschera runt i uniform och slå ihjäl folk"-grejen mest var en lite pinsam bieffekt ("folk" bland litteraturkritikerna, alltså. Domstolarna hade förstås en annan åsikt och Pound satt i fängelse rätt länge efter kriget).
Samtidigt finns det förstås kritiker som går för långt åt andra hållet; det finns till exempel amerikanska skolor där man inte får läsa
Huckleburry Finn på engelskalektionerna eftersom den innehåller ordet "nigger".
I de kurser i amerikansk litteratur jag läst har både Twain, Eliot och Pound funnits med (Eliot finns dessutom med i kurserna i engelsk litteratur också, antagligen för att engelsmännen inte har tillräckligt många briljanta författare med egendomliga åsikter på egen hand...), med förklaringar om att Twain var motståndare till slaveriet och att Pound var en riktig idiot när han försökte göra något annat än att skriva dikter, och det är naturligtvis så det ska vara*. Vi kan inte kräva att författare från andra tider och kulturer alltid ska ha åsikter som vi kan hålla med om eller ens förstå, och det är lika illa att vitmåla dem som att svartmåla dem (eh... "svart" och "vit" i fullständigt överförd betydelse, förstås...).
Däremot har inte Howard funnits med, men det beror snarare på diskriminering av fantasy** än på diskriminering av... umm... diskriminering
-----
* Fast helst ska det vara en separat text i stället för fotnoter. Jag var tvungen att stryka över en del av fotnoterna i skolutgåvan av
The Waste Land för att överhuvudtaget kunna läsa den.
** Där läget dessutom inte är så illa*** som det varit. Året efter att jag läste engelsk 1900-talslitteratur fanns såväl Tolkien som Harry Potter**** med på schemat, helt enkelt för att kursen drogs av en annan lärare med andra åsikter om vilka löjligt små delar av ett sekel man borde ta upp om man bara har tolv veckor på sig.
*** "Illa" om man tycker om fantasy, alltså. Om man avskyr fantasy får man beklaga sig över sedernas förfall i stället, och det är ju också roligt.
**** Och om någon händelsevis tycker att Howard hör hemma i litteraturhistorien men inte J. K. Rowling tänker jag personligen slå er i huvudet med en hypokrit.