Leather boy blev utsläng från Great Lake Avengers då han inte hade några superkrafter
Men Flatman* fick vara kvar när han kom ut ur garderoben, och hans kompisar tyckte att "det var väl inget att bråka om?". Leatherboy var ett medvetet SKÄMT. På 70-talet trodde vita serieskapare på fullaste allvar att Brother Voodoo och Black Lightning skulle på något sätt nå ut till svarta serieläsare... och det gjorde de väl, i brist på bättre.
Vad jag menade var att ingen har startat en massiv kampanj för att få HBT-läsare, baserat på superhjältar vars krafter är baserade på att de är HBT. Folk som Northstar, Destiny, Tasmanian Devil eller Scandal Savage har inte namn och krafter baserade på deras sexuella läggning. (Wiccans ursprungliga namn, Asguardian, var antagligen olyckligt valt, men det var också ett skämt inom seriens ramar.)
Den enda klichén jag möjligtvis stör mig på är alla utlevande storbystade bisexuella kvinnor, men det är ställföreträdande lidande...
Och jo, det finns fortfarande proteststormar, men också ganska många läsare som gör vågen. Men det var inte det jag pratade om egentligen...
Själv väntar jag fortfarande på en kvotbög i Bamse!
Erik, är inte kusin Texas' cowboy-kostym lite suspekt?
*En av grundarna av GLA; hans superkraft är att han kan bli... platt. Han kom för övrigt ut efter att en (seriös) med-superhjälte, Living Lightning, tagit fel på
G reat
L ake
A vengers bas och och lokalkontoret för
G ay and
L esbian
A lliance - Flatman insåg att det var fegt att stanna in the closet.