Nekromanti hudfärg ochi sf/f

Slarn

Excentriker
När vi väl diskuterar ST...

...så får vi ju inte heller glömma kapten Sisko (högsta hönset ju) och hans son Jake (en av de få någorlunda normala ungdomarna i Star Trek) i DS9.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Tuvok mfl.

I SF-romanerna tycker jag nog att det är hyfsat blandat, iaf i de som utspelar sig i en hyfsat nära framtid. "A mote in God's eye" (när ska de filma den, förresten?) innehåller iaf en arabisk semi-huvudperson, och Robinssons Mars-trilogi blandar friskt nationaliteter. Förvisso är nationalitet något annat än hudfärg, men någon slags koppling kan väl sägas finnas.
I A Mote in God's Eye, skriven på 1970-talet, är den ende araben, Hussein Bury, en klassisk orientalistisk skurk, en skrupelfri, sadistisk och girig förrädare som får något slags rättmätigt straff mot slutet. Samma person dyker upp igen i fortsättningen The Gripping Hand, skriven på 1990-talet, och är där en betydligt mer mänsklig gestalt. Där får en del av hans egenheter i bok 1 sin rimliga förklaring. Uppenbarligen hade författarna Niven & Pournelle kommit på bättre tankar under mellantiden.

Kim Stanley Robinson, författaren till Mars-trilogin, är noga med vidsynthet. Han går gärna hårt åt skupelfria i-världs-megaföretag.

Quan'talis

Swashbuckler
Robert E Howard i sf/f

Egentligen är väl inte det här inlägget det som bäst förtjänar en ny ämnesrad, men jag tyckte i alla fall att det var dags för lite omväxling.

Det är ju inte bara inom sf och fantasy som liknande problem finns; till exempel T. S. Eliot (som händelsevis också föddes och växte upp i den amerikanska södern i slutet av 1800-talet/början av 1900-talet) har råkat ut för både samma sorts kritik och samma sorts försvarare som anser att allt han gjorde var rätt och att eventuella tecken på rasism egentligen var något helt annat (och då menar jag inte nödvändigtvis Ymir; en av lärarna på den engelskafakultet som jag ibland besöker har till exempel skrivit en bok om hur Eliot inte alls sympatiserade med fascismen i början på 30-talet trots att han sa att han gjorde det. Det står det på baksidan i alla fall; jag har inte läst boken).

För att inte tala om Eliots polare Ezra Pound som flyttade till Italien och spelade in propagandasändingar för Mussolini under andra världskriget. Också där finns det folk som anser att han "egentligen" attraherades av fascismens värdering av traditionerna och negativa inställning till industrisamhället och att han tyckte att hela den där "marschera runt i uniform och slå ihjäl folk"-grejen mest var en lite pinsam bieffekt ("folk" bland litteraturkritikerna, alltså. Domstolarna hade förstås en annan åsikt och Pound satt i fängelse rätt länge efter kriget).

Samtidigt finns det förstås kritiker som går för långt åt andra hållet; det finns till exempel amerikanska skolor där man inte får läsa Huckleburry Finn på engelskalektionerna eftersom den innehåller ordet "nigger".

I de kurser i amerikansk litteratur jag läst har både Twain, Eliot och Pound funnits med (Eliot finns dessutom med i kurserna i engelsk litteratur också, antagligen för att engelsmännen inte har tillräckligt många briljanta författare med egendomliga åsikter på egen hand...), med förklaringar om att Twain var motståndare till slaveriet och att Pound var en riktig idiot när han försökte göra något annat än att skriva dikter, och det är naturligtvis så det ska vara*. Vi kan inte kräva att författare från andra tider och kulturer alltid ska ha åsikter som vi kan hålla med om eller ens förstå, och det är lika illa att vitmåla dem som att svartmåla dem (eh... "svart" och "vit" i fullständigt överförd betydelse, förstås...).

Däremot har inte Howard funnits med, men det beror snarare på diskriminering av fantasy** än på diskriminering av... umm... diskriminering :gremcrazy:

-----

* Fast helst ska det vara en separat text i stället för fotnoter. Jag var tvungen att stryka över en del av fotnoterna i skolutgåvan av The Waste Land för att överhuvudtaget kunna läsa den.

** Där läget dessutom inte är så illa*** som det varit. Året efter att jag läste engelsk 1900-talslitteratur fanns såväl Tolkien som Harry Potter**** med på schemat, helt enkelt för att kursen drogs av en annan lärare med andra åsikter om vilka löjligt små delar av ett sekel man borde ta upp om man bara har tolv veckor på sig.

*** "Illa" om man tycker om fantasy, alltså. Om man avskyr fantasy får man beklaga sig över sedernas förfall i stället, och det är ju också roligt.

**** Och om någon händelsevis tycker att Howard hör hemma i litteraturhistorien men inte J. K. Rowling tänker jag personligen slå er i huvudet med en hypokrit.

Mekanurg

President Freeman

Så här skulle jag nog vilja ta upp Dödligt Vapen som ett exempel: till skillnad från rätt många andra filmer även av senare datum så känns Danny Glovers roll som helt naturlig. Det viktiga är att han är familjefar och polis, inte att han är svart.
I Deep Impact spelas USA:s president av Morgan Freeman på ett helt naturligt sätt. Han har rätt sorts karisma för filmpresidenter (jfr West Wing) och åskådaren tänker inte på hans hudfärg. (Definitivt skickligare gjort än Harrison Ford i Air Force One.) Snyggt gjort.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag vet inte om "stöveltramp" är rätt term -- Howard var ingrodd med rasistiska sydstatsföreställningar och rasbiologiska teorier, men var i grunden en individualist. Trots hans uppenbara fördomar och hans tilltro till rasmässigt bestämda egenskaper kunde han respektera en individ av en annan ras som uppvisade goda egenskaper. I Conanböckerna är det ju faktiskt ofta så att det är de vita, civiliserade hyborierna som framställs som dekadenta, medan även icke-vita barbarer i jämförelse kan framställas som hedervärda. Faktum är att Howard vid något tillfälle avrådde Lovecraft från att uttrycka sympati för nazismen. Så, fördomsfull och rasistisk, men samtidigt inte kryptonazist av något slag.

Nightowl

Champion
Så, fördomsfull och rasistisk, men samtidigt inte kryptonazist av något slag.
En jämförelse - antisemitismen hos hos Frank Heller, en författare jag annars finner ganska trevlig, är så grov att jag inte kunde läsa klart en av hans böcker, men om Heller ogillar judar så avskyr han tyskar - så herr Hitler verkar inte ha varit så populär.

Det finns olika klasser av otrevliga åsikter, insinuationer och påhopp. Alla rasister man kan stöta på i verkligheten är inte fascister eller nazister, och de gör dessutom märkliga undantag. Hos en massa engelska äventyrsboksförfattare - Kipling, Haggard, etc - finns en mycket märklig personlighetsklyvning vad gäller folk i kolonierna. Å ena sidan behöver de engelsmän som åker dit och styr över dem, eftersom de är "hälften djävlar och hälften barn". Å andra sidan kan de personligen utbrista i panegyrik hur otroligt ädla och tappra och rejäla de enkla infödingarna är, framförallt i jämförelse med den engelska arbetarklassen.

Slutligen ber jag att få citera borgmästaren i Det våras för sheriffen :
"OK, we'll give some land to the niggers and the chinks, but we don't want no Irish! " :gremgrin:

Erik

Saxifrage

Hero

Heter han inte Horace Bury? Hur som helst, så stereotypt "skurkig" är han väl inte? Jag uppfattade honom snarare som en kille med andra värderingar än huvudpersonerna. Blaine och Co framstår i mina ögon som representanter för ett militaristiskt och odemokratiskt imperium. Dessutom räddar ju Bury skeppets besättning från en säker undergång (möjligen av en slump, men ändå) vid evakueringen till det ryska skeppet.

Inom parentes sagt, så uppfattade jag det som mer slående att alla "akademiker" framställs som naiva pacifister, i motsats till de rediga militärerna. Om det är ett stilgrepp eller ett uttryck för någon författaråsikt vet jag inte, dock.

En bra bok är det i alla fall. Jag skulle gärna se den filmatiserad, helst med Sean Connery som den ryske amiralen! :gremsmile:

Mekanurg

Heter han inte Horace Bury?
Koll i källan: Horace Hussein Bury är det fulla namnet.

Inom parentes sagt, så uppfattade jag det som mer slående att alla "akademiker" framställs som naiva pacifister, i motsats till de rediga militärerna. Om det är ett stilgrepp eller ett uttryck för någon författaråsikt vet jag inte, dock.
Det är en typisk Jerry Pournelle-åsikt, inte ett stilgrepp. Läs t ex böckerna om lego-officeren Falkenberg så får du mer sådant.

Jake Steele

Warrior
"Faktum är att Howard vid något tillfälle avrådde Lovecraft från att uttrycka sympati för nazismen. Så, fördomsfull och rasistisk, men samtidigt inte kryptonazist av något slag."

Med tanke på hur "the Elder Sign" ser ut så tror jag inte att Lovecraft lyssnade. :gremsmirk:

Å andra sidan så var han (Lovecraft) ju gift med en jude ett tag så hav var väl också mer fördomsfull än kryptonazistisk.

Jag tror att på den tiden när de här historierna skrevs så var det "vetenskapligt bevisat" att det fanns rasmässiga skillnader. Så man kan ju inte bortse från att de kan ha varit produkter av sin tid. Så stöveltramp är nog en bra term sett från idag.

A.

Organ

Out of time, out of mind
Med tanke på hur "the Elder Sign" ser ut så tror jag inte att Lovecraft lyssnade
Hur 17 får du det att gå ihop, även med tillägget ":gremsmirk:"? De enda likheterna mellan elder sign och en svastika är att de är symboler, men det är även loggorna till TV4, Neogames och ICA, och ingen kopplar ihop dem med nazism. Om man tog på sig paranoiamössan och skruvade det hela überlångt och lite till skulle man MÖJLIGEN kunna se nån slags kommunistkoppling, elder sign är ju i alla fall i grund och botten en stjärna. :gremgrin:

/Anders (inte så seriös)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
I "The Shadow over Innsmouth" (har jag för mig) beskriver den vansinnige gamle fiskargubben att tecknet liknar "vad de kallar en svastika nuförtiden" (parafraserat ur minnet). I ett brev till en bekant ritar Lovecraft upp en bild av tecknet, vilket då snarast ser ut som ett litet träd (en vertikal pinne, med två snett uppåtpekande pinnar på ena sidan och en snett uppåtpekande pinne på andra). Elder-sign-som-en-stjärna uppfanns så vitt jag vet inte av Lovecraft, utan av Derleth eller någon liknande.

Rörande Lovecrafts fördomar var han en person som verkligen bättrade sig med tiden, från att helt och hållet i sin ungdom anamma den trångsynta världsbilden hos de provinsiella New England-bor han annars så ofta utmålade negativt (det är här vi får alla de böcker där invandrare och orientaler framställs som dyrkare av diverse bisarra väsen), till att på äldre dar utveckla en betydligt sundare relation till andra kulturer.

Jake Steele

Warrior
"I ett brev till en bekant ritar Lovecraft upp en bild av tecknet, vilket då snarast ser ut som ett litet träd (en vertikal pinne, med två snett uppåtpekande pinnar på ena sidan och en snett uppåtpekande pinne på andra)."

I bow to your superior Cthulhu Fu.

A.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Robert E Howard i sf/f

Ditt inlägg är mycket bra och tar upp en viktig punkt nämligen att ha ett nyanserat förhållande till till olika begåvade personer inom vilken bransch det än vara månde. Det finns gott om exempel på stora tänkare som har blandat genialitet med galenskap och som inte levt som de själv lärt ut. Dubbelmoral och hyckleri är tidlöst. Oavsett om Howard var en rasist eller ej (och om detta beroende på tiden då han levde eller något annat) så kan man välja att lyssna på författaren Howard snarare än privatpersonen, men ändå komma ihåg att skicklighet på ett område inte ursäktar osmakligheter på andra. Det finns ytterst få universalgenier som har lika stor tyngd inom alla områden. Genialitet inom ett fält färgar inte automatiskt av sig på alla andra.

Organ

Out of time, out of mind
I "The Shadow over Innsmouth" (har jag för mig) beskriver den vansinnige gamle fiskargubben att tecknet liknar "vad de kallar en svastika nuförtiden" (parafraserat ur minnet). I ett brev till en bekant ritar Lovecraft upp en bild av tecknet, vilket då snarast ser ut som ett litet träd (en vertikal pinne, med två snett uppåtpekande pinnar på ena sidan och en snett uppåtpekande pinne på andra). Elder-sign-som-en-stjärna uppfanns så vitt jag vet inte av Lovecraft, utan av Derleth eller någon liknande.
Jaha, tänk vad man kan lära sig bara sådär. :gremgrin:

Tackar för infon.

/Anders

Quan'talis

Swashbuckler
En uppföljning till artikeln du länkade till, samt en andra och en tredje generationens länk.

Jag vet inte om någon orkar fortsätta diskutera saken, men diskussionen här handlade ju mest om attityder till ras i böcker som redan skrivits och inte lär gå att ändra på, precis som Pam Noles (ha! Nu vet jag vad hon heter!) artiklar. De två andra länkarna handlar däremot om att informera författare som skriver i dag, och därmed attityden till ras i böcker som inte ännu är skrivna, och det är ju onekligen lättare av rent praktiska skäl.

Ett par frågor som jag inte direkt väntar mig att någon ska svara på:

Har författare något slags ansvar att skriva om människor av olika etnisk bakgrund på ett genomtänkt sätt? Är i så fall detta ansvar likandant för sf/fantasy-författare som för "vanliga"? Är ansvaret större om man bor i ett samhälle med fler och större minoritetsgrupper? Har någon som skriver ett rollspel samma ansvar? Någon som skriver ett scenario till ett rollspel? Fast det bara är till för ens egen spelgrupp? Är inte risken för tråkiga svar utan motiveringar rätt stor om jag bara skriver ja/nej-frågor?

dream

Hero
Samuel Delaney

Vet inte om någon sagt det i tråden nedan, har inte tid att läsa alla inläggen, men i sammanhanget måste man ju nämna Samuel Delaney, en svart, homosexuell kommunist från USA som mot alla odds lyckades bli litteraturprofessor i samma land. Läs t.ex. boken med världens bästa titel: Stars in my pocket like grains of sand! Nu!