[Huldran] 1800-talstypografi

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,955
Location
Göteborg
Så jag håller på att gå igenom texten för mitt spel Huldran en sista gång, och snart blir det nog dags att börja titta på layout. Jag satsar ganska hårt på att ge känslan av en bok från 1800-talet. Spelet utspelar sig 1840, men den innehåller lite citat från senare årtionden, så man kan tänka sig ett tryckår på 1850- eller 60-talet. Eftersom vi har sådana duktiga typografiexperter på forumet undrar jag vad jag ska tänka på för layouten. Först och främst ett typsnitt, såklart. Det behöver vara något som är gratis för kommersiella projekt, eftersom boken ska säljas, men jag kommer inte att tjäna pengar på den, så jag vill inte spendera pengar på den. Jag behöver både en fetare stil för framsidan och en för rubriker och brödtext, där den för rubriker kan vara samma som på framsidan, samma som brödtexten, eller en tredje.

Min framsida just nu är baserad på den här fantastiska boken, som jag försöker efterapa:

1719849078889.png

Jag har dock inte hittat något bra gratistypsnitt som ser ut som den stilen. Just nu använder jag ett som heter "Besley" för framsidan, som jag tycker ser okej ut, men jag vet inte hur 1800-taligt det är:

1719849207912.png

För brödtexten har jag just nu ingenting. Jag tänker mig någon gammaldags antikva, typ som det som används på den här webplatsen: https://kalliope.org/da/text/sven2002021001

1719849967516.png

Jag tar gärna emot andra tips på hur jag får boken att se 1800-talsk ut. En titelsida ska man väl ha, tänker jag mig. Något att tänka på där?

Funderar på om jag vill göra mig omständigheten att försöka simulera en bok tryckt med lösa typer, med någon extra bläckfläck eller en bokstav här och där som inte riktigt har full färg. Tyvärr kör jag ju Affinity Publisher, så jag kan inte nyttja InDesign-plugin för att göra sådant, så det kan nog bli mer manuellt arbete än vad det är värt, men info om olika typer av små skavanker som kan tycka upp i en sådan text skulle vara uppskattat.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,955
Location
Göteborg
Frakturstil!
Jag funderade på det, i några sekunder. Men boken är redan svårläst som den är, i och med 1800-talssvenskan. Och frakturen verkar vara på väg ut framåt mitten av 1800-talet. Men kanske en specialutgåva! Med POD kostar det ju inget extra.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,396
Location
Helsingborg
Fraktur är jobbigt att läsa.

Om man ska få 1800-tals känsla och ändå vara läsbar så har man aldrig fel om man väljer en Caslon font (förutom Libre Caslon, vilket är en 1950-tals font som ville få lite retro-feel genom att ta drag ifrån Caslon)..
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,909
Location
Stockholm
Didoner (eller nyantikvor) var poppis i svensk typografi under andra halvan av 1800-talet. Tyvärr är jag för närvarande långt från min boksamling, men här är en bild på vad jag menar:

kolera2-e1631090396578.jpg

Klassiska exempel är Didot eller Bodoni.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,955
Location
Göteborg
Fraktur är jobbigt att läsa.

Om man ska få 1800-tals känsla och ändå vara läsbar så har man aldrig fel om man väljer en Caslon font (förutom Libre Caslon, vilket är en 1950-tals font som ville få lite retro-feel genom att ta drag ifrån Caslon)..
Var Caslon vanligt i Sverige? Hittar mest en massa om att det var poppis i England och USA.

Jag funderar allvarligt på att gå till kb.se, ladda ned en massa gammal text från 1800-talet, och sedan göra ett eget typsnitt baserat på bokstäverna i den texten.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,396
Location
Helsingborg
Clarendon fonter (och diverse slab-serifs) är också väldigt 1800-tal. Framför allt associerade med vilda västern, men användes även i Europa.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,042
Location
Smålands golvbrunn
Nu kom jag och tänka på @Cyberhest s fiktiva förord i ADD. 1800-talet är de inställsamma förordens sekel, där man i långa, snirkliga formuleringar dedicerar verket till någon kunglighet eller annat högdjur som man vill ställa in sig hos.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,955
Location
Göteborg
Ett problem med att ta ett typsnitt som Lora, som @DeBracy föreslår, är att även om det är helt rätt i formen, så blir det så skarpt och exakt. När jag tittar på inskannade bilder av böcker från 1800-talet så finns det inga skarpa hörn, och smala streck försvinner ibland helt och hållet, på grund av det fysiska bläcket. Jag provade att skanna in en bild från en gammal tidning och vektorisera. Det blir mycket geggigare, ser mer autentiskt ut, och även om det såklart försämrar lösbarheten så tycker jag inte att det blir så jobbigt att läsa. Funderar fortfarande på om man ska ta och plocka ut ett alfabet från detta och skapa ett typsnitt av det. Vet inte om jag kan komma åt ett helt alfabet i kursiv, dock, plus alla skilje- och citattecken. Men det kanske går att hitta, med lite letande. Det finns ju mycket text att plocka från tidningar, med samma typografi nummer efter nummer.

Blekinge 1.png
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,955
Location
Göteborg
Gillar omslagsbilden!

Men Beasly känns inte så 1800-talet.
Nä, det kan du nog ha rätt i. Det var ett tag sedan jag gjorde den, men jag har för mig att jag mest läste att egyptienner var populära och letade reda på en egyptienne.

Jag tycker en (fejk/fiktiv) ex libris på insidan av prämen hade varit häftigt.
Ja, det är inte en dum idé.

Nu kom jag och tänka på @Cyberhest s fiktiva förord i ADD. 1800-talet är de inställsamma förordens sekel, där man i långa, snirkliga formuleringar dedicerar verket till någon kunglighet eller annat högdjur som man vill ställa in sig hos.
Jag har redan ett förord, så det kan nog passa, men jag vet inte om inställsamheter till kungligheter skulle funka för den här texten. Med tanke på dess innehåll tror jag inte att den kan publiceras under eget namn, så att säga …
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,042
Location
Smålands golvbrunn
Har du någon känsla för vilken sorts exlibris som var påppis under perioden? Wikipedia listar en hel massa olika varianter.
Nej, jag kan inte säga att jag har koll på det. Kollade lite i mina äldre böcker, men jag har inte så många från 1800-talet och bara en av dem har en ex libris, vilket dock verkar ha klistrats in på 1900-talet.

Du skulle kunna dra ett ett mejl till någon bokhistoriker? Här finns de på LU: https://www.kultur.lu.se/forskning/forskningsamnen/bbh/. Det här gänget sitter ju bara femtio meter från mitt kontor, men det akademiska avståndet mellan dem och oss vaniljhistoriker är långt, så den enda jag har pratat med av dessa är Rikard Heberling. Han verkar snäll.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,595
Location
Göteborg
Ett problem med att ta ett typsnitt som Lora, som @DeBracy föreslår, är att även om det är helt rätt i formen, så blir det så skarpt och exakt. När jag tittar på inskannade bilder av böcker från 1800-talet så finns det inga skarpa hörn, och smala streck försvinner ibland helt och hållet, på grund av det fysiska bläcket. Jag provade att skanna in en bild från en gammal tidning och vektorisera. Det blir mycket geggigare, ser mer autentiskt ut, och även om det såklart försämrar lösbarheten så tycker jag inte att det blir så jobbigt att läsa. Funderar fortfarande på om man ska ta och plocka ut ett alfabet från detta och skapa ett typsnitt av det. Vet inte om jag kan komma åt ett helt alfabet i kursiv, dock, plus alla skilje- och citattecken. Men det kanske går att hitta, med lite letande. Det finns ju mycket text att plocka från tidningar, med samma typografi nummer efter nummer.

View attachment 18658
Det låter som ett kul projekt! Fint exempel. Jag har testat att göra typsnitt av några olika gamla tryck. Roligt men pilligt. Några blev jättedåliga. Det svåraste tyckte jag var att få till jämna mellanrum mellan bokstäverna.
 
Top