[Huldran] 1800-talstypografi

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,974
Location
Göteborg
Vill tipsa om font idientifier från fontsquirrel, där du kan ladda upp en bild och se om fontsquirrel kan hitta et liknande typsnitt åt dig.
Vill också tipsa om min gamla trotjänare Essays 1743.
Ja, jag provade Font Identifier. Men den där Essays 1743 hade jag inte sett. Den ser ju betydligt mer ”handtryckt” ut, så att säga. Bra tips! Tack!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,974
Location
Göteborg
Löptexten är antagligen bodoni den här perioden i Sverige. Men det blir som sagt rent och skarpt.

Bodoner och didoner, alltså. Den där var ju inte så clean som de perfekta typsnitten, men ser inte heller riktigt ”tryckt” ut, tyvärr.


Även IM Fell Types kan vara värt att kika på.
Åh, den var också riktigt bra! Och med så många varianter borde man kunna använda den till både löptext och överskrifter. Tack igen!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,974
Location
Göteborg
Det låter som ett kul projekt! Fint exempel. Jag har testat att göra typsnitt av några olika gamla tryck. Roligt men pilligt. Några blev jättedåliga. Det svåraste tyckte jag var att få till jämna mellanrum mellan bokstäverna.
Visst fan, kerning. Det känns ju som en huvudvärk, ja. :gremfrown:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,652
Location
Helsingborg
Det jag finner charmigt med framsidan är hur tight mellanrummen är, vilket jag tycker du borde försöka efterapa. Lek också mycket med spärrning och dubbla mellanslag.

Jag gjorde två exempel där jag bland annat lade ett extra mellanslag och spärrade "Simon Pettersson" och spärrade överdrivet "ett allmogedrama" och lite mindre spärrning på "om skam och frestelse".

Sedan gjorde jag ett alternativt exempel som ser ut mer som ett bokomslag på en novell. Där använde jag ingen spärrning eller knipning (på titeln) alls, utan fokuserade bara på att ha ett smalt radavstånd.

Jag tog mest bara två typsnitt jag hade.
 

Attachments

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,974
Location
Göteborg
Det jag finner charmigt med framsidan är hur tight mellanrummen är, vilket jag tycker du borde försöka efterapa. Lek också mycket med spärrning och dubbla mellanslag.

Jag gjorde två exempel där jag bland annat lade ett extra mellanslag och spärrade "Simon Pettersson" och spärrade överdrivet "ett allmogedrama" och lite mindre spärrning på "om skam och frestelse".

Sedan gjorde jag ett alternativt exempel som ser ut mer som ett bokomslag på en novell. Där använde jag ingen spärrning eller knipning (på titeln) alls, utan fokuserade bara på att ha ett smalt radavstånd.

Jag tog mest bara två typsnitt jag hade.
Det är bra tankar! Jag gillar dock också hur hela sidan används, med så gott som inget negativt utrymme. Dina förslag är snygga, men ser i mitt tycke lite sådär modernt minimalistiska ut. Jag tror att jag kanske behöver trycka dit lite mer text för att fylla ut framsidan, precis som på originalet. Ett peis i riksdaler och skilling banco, eller riksdaler och ören riksmynt, ett förlagsnamn, och något fräckt litet citat. Plus att jag borde ge ut verket under pseudonym, som sagt, med tanke på dess ganska ekivoka innehåll och kyrkokritik.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,974
Location
Göteborg
En annan sak jag funderar på är vad jag ska göra med de invikta delarna av omslaget. Jag gör ju denna i helklot, med ett omslag i papper, vilket ger inte bara en fram- och en baksida, utan också två invikta blad. Där skriver man ju numera ofta info om författaren, men det känns väldigt modernt. Egentligen känns baksidestext också väldigt modernt, eller omslag överhuvudtaget. Det tidstypiska vore ju att skippa allt detta, men från Lulu kommer ju klotbindning alltid med omslag, och inget tryck alls på den faktiska framsidan (men väl pp ryggen).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,652
Location
Helsingborg
Jag tror att jag kanske behöver trycka dit lite mer text för att fylla ut framsidan,
Definitivt. Du borde beskära bilden också i sidled, för just nu är det fokus på mannen, när det borde vara mer fokus på huldran. Det gör att du får en mer vertikal bild, vilket fyller ut sidan mer.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,974
Location
Göteborg
Definitivt. Du borde beskära bilden också i sidled, för just nu är det fokus på mannen, när det borde vara mer fokus på huldran. Det gör att du får en mer vertikal bild, vilket fyller ut sidan mer.
Mm, kanske det. Sedan är det ju kolaren som är en rollperson, och inte huldran. Får se dock hur det blir när man trycker in mer text.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,974
Location
Göteborg
Ingen som har tips på typsnitt för framsidan? Kan tänka mig att man kan vilja ha flera olika, som på den norska sagoboken. Men något rejält tjockt som tar upp mycket bläck, och som ser hyfsat 1800-taligt ut.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,974
Location
Göteborg
Gav förslag på att titta på en rotunda (till exempel Berry, men du vill kanske hitta en med ett snyggare H).

Men om du fortfarande vill ha en ”gameldags stil” på rubriken så kan denna funka.
https://fontpark.com/en/typographer-rotunda.font

Annars tar du bara en ren Bondini, borde se okej ut .
Tycker inte att den är tillräckligt fet.

Men! Jag klippte lite bokstäver fråb Blekingebladets reklamrubriker, kämtat från kb.se, vektoriserade dem och lade in dem. Vet inte om jag är helt nöjd med grunge-effekten (herregud, så svårt det var att lista ut hur man gör det i Affinity!), men jag gillar verkligen typsnittet. Har inte gjort något med den andra texten ännu.

1719937183176.png
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,599
Location
Göteborg
Ser riktigt fint ut! Jag fastnar på hacket i L i rubriken, annars är typsnittet perfekt. Skulle det funka att inte vektorisera bokstäverna, så får du kanske mer tryckkänsla med mindre jobb?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,974
Location
Göteborg
Ser riktigt fint ut! Jag fastnar på hacket i L i rubriken, annars är typsnittet perfekt. Skulle det funka att inte vektorisera bokstäverna, så får du kanske mer tryckkänsla med mindre jobb?
Hacket är där från inskanningen, så ”autentiskt”, men går ju att ta bort, och du kan ha rätt att det drar lite uppmärksamhet till sig. Du kan ha rätt där. Gällande vektoriseringen har jag fått plocka in rubriker från olika sidor i olika tidningsexemplar, så de är i olika storlek och upplösning och olika svärta. Vektoriseringen homogeniserar det.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,974
Location
Göteborg
1 riksdaler banco år 1840 kunde köpa lika mycket varor och tjänster som 136.6 SEK år 2024 mätt med konsumentprisindex.
Ja, boken kostar ju idag 160 spänn i helklot (gissningsvis mer när jag gjort ordentlig layout och lagt till lite mer info om namn och kanske mat). Och även om spelet utspelar sig 1840 så innehåller det citat från senare decennier, så utgivningsår är snarare 1860.
 
Top