Nekromanti [>Human] - Att skriva fästyteintensivt

Nabu

Warrior
krank said:
Först och främst, jag är inte hundra på alla dina referenser, men:

Power Industries (sopar igen sina spår, skyddar sina intressen) & Theresa Power (söker makt, jobbar dolt men agerar öppet, jagar framtiden/Sanningen).

Sedan är det ju bara att slänga på fluff, men gör du det för konkret så riskerar du att hämma mig. Du har ju en del "fluffästytor" också (grundades av Mathias Power, f.d superskurk. Tros vara död), och dom tänker jag inte röra, men det är de här agendafästytorna som verkligen intresserar mig. Det är dom som hjälper mig spela Theresa Power och Power Industries i världen, och därför ska dom också vara öppna.

"Eventuella olyckor tystas snabbt ner" är för mig inte nog användbart. För mig triggar det nämligen min hjärna såhär "Okej, det kan ske en olycka som dom vill tysta ner." Det är inte direkt dåligt i sig, men det ger liksom bara en möjlighet. Sådana uppslag är såpass lätta att jag inte känner att jag vill ha spelskaparens hjälp med det. "Sopar igen sina spår och skyddar sina intressen" hjälper mig att spela Power Industries oavsett vad som visar sig hända när jag och min grupp spelar.

Fluffet sedan används för att skapa själva målningen. För att förmedla det Power Industries som du vill förmedla, men det ska inte stänga in mig som spelledare.

Sedan krävs det ju jobb för att formulera fästytorna som jag vill ha på ett bra sätt, speciellt om du ska göra det i själva texten, och mina exempoel ovan slängde jag ihop lite snabbt. Jag är övertygad att du kan göra bättre än så, om det är någonting du vill pursue. Jag misstänker som sagt att det inte riktigt är vad du är ute efter, men kanske det kan hjälpa dig ändå; jag vet att jag brukar vara hjälpt av åsikter från andra perspektiv, bara för att det hjälper mig se nya sidor av min produkt.

Ram

Skev
Jag har svårt att klä i ord hur jag känner inför detta.

Jag kan enkelt svara mer 3x Ja som många andra gjort, men jag tänker ändå utveckla med de saker som jag alltid vill se mer av.

Om Power industries skall vara en huvudaktör så vill jag gärna ha lite mer om deras agenda, deras resurser, eventuella svagheter och deras metoder. Hur går ett informationsköp respektive en försäljning typiskt till? Vilka interna konflikter finns det? Är personalen över lag lojal/hårt hållen? Hur vanligt är det att den städning som du nämner måste genomföras? Vad har de för typiska problem, hur angrips de utifrån (typ andra företag, är deras information intressant för regeringar, har de några "hämnare" emot sig, ...).

Theresa Power är mycket bättre och mer användbar. Som jag ser det så skulle hon behöva ett par mer konkreta fakta till om sig så skulle hon vara komplett.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nabu said:
Power Industries (sopar igen sina spår, skyddar sina intressen) & Theresa Power (söker makt, jobbar dolt men agerar öppet, jagar framtiden/Sanningen).
Av tidigare trådar att döma är du och jag ganska inkompatibla på den här punkten: Jag kan inte alls använda såpass generellt hållna beskrivningar, utan behöver konkret. Och du är tvärtom. Svårt att göra något åt =)

Alltså, fästytor är till sin natur konkreta-men-flexibla. Det är inte bara vanliga "krokar" eller "reaktioner" eller "agendor", utan konkreta saker personer tycker eller gör eller vill göra, som man kan använda för att bygga konkreta äventyr.

Observera också äventyr. Jag är helt klart en sådan som planerar specifika äventyr snarare än att låta allt kretsa kring rollpersonerna och SLP:ers reaktioner. Och fästytor har jag utvecklat som ett verktyg för den sortens spelande.

Jag tror helt enkelt att det här inte kommer att passa dig, utifrån vad jag läst mig till om dina preferenser och ditt sätt att spela. Det du tycker är ett måste är för mig helt oanvändbart, och vice versa.

Nabu

Warrior
Ja absolut, jag har dragit samma slutsatser! Men i mitt skrivande vänder jag mig ändå ofta till folk som har andra preferenser än mig för att höra deras åsikter. Inte för att jag tror att jag kommer att anpassa spelet till dem, men för att jag är en sån som kan behöva lite hjälp med att se från olika perspektiv, och det skadar ju aldrig! Det är hela poängen med mina inlägg i den här tråden. Kanske får du nytta av det, kanske inte, men om inte annat så har det varit nyttigt för mig då jag sitter i skisstadiet av det kapitlet i mitt eget skrivande.

krank

Ram said:
Om Power industries skall vara en huvudaktör så vill jag gärna ha lite mer om deras agenda, deras resurser, eventuella svagheter och deras metoder. Hur går ett informationsköp respektive en försäljning typiskt till? Vilka interna konflikter finns det? Är personalen över lag lojal/hårt hållen? Hur vanligt är det att den städning som du nämner måste genomföras? Vad har de för typiska problem, hur angrips de utifrån (typ andra företag, är deras information intressant för regeringar, har de några "hämnare" emot sig, ...).
I det här läget är Power Industries mer en bakgrundsgrej, något Theresa för med sig när hon sveper in i Chicago och börjar erbjuda fri läkarvård eller vad hon nu håller på med. Theresa är huvudpersonen, Industries är hennes företag.

Idén jag har med hur jag presenterar spelvärlden är att här ge hjälp och stöd för att spela på ett visst område - en delkampanj kanske man skulle kunna säga. Jag tänker inte försöka täcka in hela världens organisationer eller supervarelser; jag tänker fokusera nästan till 100% på vad som händer just kring Chicago. Det är en Kampanj+Värld, så att säga. En kampanj, med tillhörande värld. Om det är begripligt.

Senare, som en expansion eller så, kan kampanjen fortsätta - och eskalera. Då kanske Industries blir viktigare.

I det här läget är tanken att man ska kunna vända Power Industries för:
- När vi behöver nåt teknologiskt kanske Industries har det. Och då kan vi antingen deala med Power själv eller försöka slå till mot ett labb.
- När det kommer nåtslags teknologiskt inriktad superskurk eller monstrositet så kan Insutries-goons antingen vara ivägen och försöka fånga in besten, eller så kan den komma från deras laboratorier.
- När Theresa behöver goons, så tillhör de Industries' egna firma snarare än att vara nåtslags allmänna heroes-for-hire.
- Om rollpersonerna hamnar i en sits där de behöver motarbeta Theresa, så är en av vägarna att försöka visa upp hennes smutsiga byk så styrelsen kanske avsätter henne i PR-syfte.

Senare kan man tänks sig att styrelsen i sig blir mer detaljerad, eller att Mathias Power kommer tillbaks eller att man bygger äventyr kring varför han försvann, men det ligger lite bortom det "scope" jag tänkte att den här första delkampanjen ska ha...

Ram said:
Theresa Power är mycket bättre och mer användbar. Som jag ser det så skulle hon behöva ett par mer konkreta fakta till om sig så skulle hon vara komplett.
Hon kommer givetvis att utrustas med utseende, beteende, och mer utbroderad text.

krank

Nabu said:
Kanske får du nytta av det, kanske inte, men om inte annat så har det varit nyttigt för mig då jag sitter i skisstadiet av det kapitlet i mitt eget skrivande.
Det har varit nyttigt för mig också. jag tycker om att tvingas förklara och motivera och undersöka, för då tvingas jag reflektera och förbättra och bli tydligare. Sånt jag saknar hos de större svenska spelmakarna med andra ord =)

Ram

Skev
krank said:
I det här läget är Power Industries mer en bakgrundsgrej, något Theresa för med sig när hon sveper in i Chicago och börjar erbjuda fri läkarvård eller vad hon nu håller på med. Theresa är huvudpersonen, Industries är hennes företag.

Idén jag har med hur jag presenterar spelvärlden är att här ge hjälp och stöd för att spela på ett visst område - en delkampanj kanske man skulle kunna säga. Jag tänker inte försöka täcka in hela världens organisationer eller supervarelser; jag tänker fokusera nästan till 100% på vad som händer just kring Chicago. Det är en Kampanj+Värld, så att säga. En kampanj, med tillhörande värld. Om det är begripligt.
Japp. Då ett konkret förslag: Gör Power Industries som ett attribut till Theresa i stället. Nonsensmässig "layoutgrej" kanske och jag är medveten att den lilla texten här på forumet inte är någon slutgiltig version på något sätt, men då företaget beskrevs först och "luddigt detaljerat" så upplevde jag spontant dem som aktören och att Theresa var en fritänkande hantlangare så att säga.

krank

Ram said:
Japp. Då ett konkret förslag: Gör Power Industries som ett attribut till Theresa i stället. Nonsensmässig "layoutgrej" kanske och jag är medveten att den lilla texten här på forumet inte är någon slutgiltig version på något sätt, men då företaget beskrevs först och "luddigt detaljerat" så upplevde jag spontant dem som aktören och att Theresa var en fritänkande hantlangare så att säga.
Inte layout; struktur. och det är en jättebra poäng. Hon ska såklart presenteras först, och sedan företaget.