Jag sitter i sommarvärmen och försöker skriva beskrivande tester till superförmågorna i >Human. Min hjärna funkar inte ordentligt... och jag har svårt att bestämma mig för en stil vad gäller att beskriva förmågorna.
Tanken är alltså att det finns ett generiskt system för att konstruera de flesta förmågor. Däremot finns det också med en rätt lång lista över en massa exempelförmågor, som är tänkta att vara inspirerande och tydliggörande för hur mekaniken ska användas.
Just nu har jag lagt upp det såhär, att varje förmåga förklaras med 1) en beskrivning av förmågan, 2) hur spelmekaniken funkar, och 3) en illustration av hur man antecknar förmågan och dess byggstenar på formuläret. Det är alltså 1) jag har problem med.
Målsättningen är att man ska känna att "wow, nu vill jag skapa en rollperson med den förmågan". Eller flera, för all del. Jag tycker att Adventure! gör det bra, och just nu avnjuter jag Mutant City Blues, som även det har bra beskrivningar.
Problemet ligger i att hitta ett sätt att beskriva som funkar när man ska beskriva typ 30+ förmågor... och som man orkar skriva så många beskrivningar i.
Variant 1: Spelvärldsrapportering, in-gamebeskrivning
--------------------------------------
Vilken av de här gillar ni? Det jobbigaste att skriva tycker jag är in-gameexemplen, svårt att variera dem på 30+ förmågor och få dem att bli intressanta. Näst jobbigast är de "poetiska", för de ställer egentligen krav på en skönlitterär nivå jag är osäker på om jag kan uppnå. Fyran känns lite tjatig. Samtidigt känns det som att trean riskerar att bli lite tråkig...
Tanken är alltså att det finns ett generiskt system för att konstruera de flesta förmågor. Däremot finns det också med en rätt lång lista över en massa exempelförmågor, som är tänkta att vara inspirerande och tydliggörande för hur mekaniken ska användas.
Just nu har jag lagt upp det såhär, att varje förmåga förklaras med 1) en beskrivning av förmågan, 2) hur spelmekaniken funkar, och 3) en illustration av hur man antecknar förmågan och dess byggstenar på formuläret. Det är alltså 1) jag har problem med.
Målsättningen är att man ska känna att "wow, nu vill jag skapa en rollperson med den förmågan". Eller flera, för all del. Jag tycker att Adventure! gör det bra, och just nu avnjuter jag Mutant City Blues, som även det har bra beskrivningar.
Problemet ligger i att hitta ett sätt att beskriva som funkar när man ska beskriva typ 30+ förmågor... och som man orkar skriva så många beskrivningar i.
Variant 1: Spelvärldsrapportering, in-gamebeskrivning
För vissa är supersnabbhet det bästa som finns; känslan av vinden som susar i öronen när man springer ikapp den snabbaste bil, blodet som rusar genom kroppen när man springer ifrån en pistolkula. Att inte vara fjättrad av den tröghet alla andra lider av.
För andra är förmågan mer av en förbannelse. Allt omkring dem rör sig så långsamt, så trögt. För att ens kunna kommunicera med vanliga människor måste man prata långsamt och tydligt. Att aldrig kunna slappna av och bara njuta. Till slut är det bara vägen som betyder något. Vägen och att springa. Att vara i ständig rörelse, att slippa ha med andra att göra.
För andra är förmågan mer av en förbannelse. Allt omkring dem rör sig så långsamt, så trögt. För att ens kunna kommunicera med vanliga människor måste man prata långsamt och tydligt. Att aldrig kunna slappna av och bara njuta. Till slut är det bara vägen som betyder något. Vägen och att springa. Att vara i ständig rörelse, att slippa ha med andra att göra.
--------------------------------------
Vilken av de här gillar ni? Det jobbigaste att skriva tycker jag är in-gameexemplen, svårt att variera dem på 30+ förmågor och få dem att bli intressanta. Näst jobbigast är de "poetiska", för de ställer egentligen krav på en skönlitterär nivå jag är osäker på om jag kan uppnå. Fyran känns lite tjatig. Samtidigt känns det som att trean riskerar att bli lite tråkig...