Nekromanti [>Human] - ekonomisk inblick

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ifall någon är intresserad: Tryckkostnaden för More than Human kommer att landa på 89 spänn per ex, plus bokmoms. Dvs, för den första laddningen av 100 exemplar lägger jag ut 9554:-, inklusive frakt till mig.

Jag kommer att lägga på 100% på priset, eftersom det är vad bokhandlar kommer att vilja göra, och om de känner att de konkurrerar med mig så kommer de inte att vilja ta in mina böcker. Så vi landar alltså på lite under 200 spänn per bok, plus frakt då.

Ungefär 27 personer har förhandsbokat, 9 av dem har ännu inte betalat. Om jag räknar med att de betalar ungefär 200 spänn per person så kommer dessa 9 att dra in 1800:-. Jag har ungefär 4500:- kvar att betala för illustrationer.

27 av de första 100 exemplaren kommer alltså att landa direkt hos förköpare. 25 kommer att finnas kvar hos Vulkan, för försäljning till olika bokhandlar. Jag kommer alltså att kunna ha med mig 48 stycken onumrerade exemplar till Gothcon.

Om alla 48 exemplaren säljs där, och alla som köper dem väljer att betala minimipris a' 200 spänn, så kommer jag där att dra in 9600:-. Så: 9600+1800 är vad jag kan tänkas få in. 11400, alltså.

11400 minus 4500 är 6900:-.

För att göra en ny tryckning måste jag sedan alltså skjuta till ungefär 3000:-.

Jag betalar då 9554:- för 100 exemplar, om alla säljs så får jag dubbla pengarna jag lagt ut och behöver inte betala något extra till illustratörer. Då kommer alltså 3000:- att förvandlas till 100*200 = 20 000. Hittills har jag lagt ut 17 510:- på illustrationer och annat. Det betyder alltså att OM jag säljer slut på Gothcon och därefter 100 exemplar till, så kommer jag att börja gå plus. Väldigt, väldigt lite plus.

Dock har jag nu inte alls räknat in försäljning via SF-bok eller andra bokhandlar; jag har räknat med att de 25 exemplaren som ligger kvar hos Vulkan bara ligger och samlar damm. Om de säljs så minskar antalet jag måste sälja av andra upplagan med motsvarande.

Om jag räknat rätt då så borde jag alltså börja gå plus omkring såld bok 163. Då inte inräknat olika gåvor eller promoexemplar som skickas till t.ex. Fenix för recension eller till onlinerollspelsbutiker för påseende.

krank

Totalt kommer de rena utgifterna för More than Human, dvs kostnader för illustrationer i det här fallet, att uppgå till 22070:-.

krank

Herr Grönstedt said:
Och då räknar du inte arbetstid...
Nope. Där har jag inte den blekaste aning om vad jag lagt ner i timmar, heller. Men det är rolig fritids-tid =) Jag tycker inte riktigt det räknas. Om man ska räkna ut hur mycket man spenderat på krogen det senaste året eller hur mycket ens dyra semesterresa kostade, då räknar man inte heller in "arbetstid", eller hur? =)

Nässe

Myrmidon
Vad är lättast för dig, om man vill ha ett ex, att köpa på goth-con eller ta det via posten?

krank

Nässe said:
Vad är lättast för dig, om man vill ha ett ex, att köpa på goth-con eller ta det via posten?
Jag skulle säga Gothcon. Då sköts frakten via bil körd av Vicotnik och försäljningen antagligen av Xhakhal och Ronja. Och Ronja är en av de som ska ha pengar, så det går snabbt och smidigt =)

Mundo

Myrmidon
Nu blir jag lite sådär små-nyfiken.
Är det en hårdinbunden bok?
Hur många sidor?
Skulle du gissa på att detta är ett "snittpris" som du fått ut för att fixa ett rollspel med cirka så många böcker?

/Nyfiken

krank

Mundo said:
Nu blir jag lite sådär små-nyfiken.
Är det en hårdinbunden bok?
Nej.

Mundo said:
Hur många sidor?
334.

Mundo said:
Skulle du gissa på att detta är ett "snittpris" som du fått ut för att fixa ett rollspel med cirka så många böcker?
Jag förstår inte frågan. Eller ja, jag kanske förstår den.

Om jag hade tryckt färre böcker så hade priset per bok varit högre. Hade jag tryckt fler så hade priset per bok sjunkit. Detta är en ordentlig skillnad mot för tidigare, då jag kört print-on-demand med platta och förutsägbara kostnader.

Hade inte Vulkan haft möjlighet att sälja till butiker hade jag inte använt dem, utan fortsatt med Publit. Skulle någon erbjuda mig att sköta Vulkans jobb med fakturering, ha företag, bokföring etc. så skulle jag gladeligen gå tillbaks till Publit, som jag tryckt mina tidigare spel hos.

Arfert

Facit
Jag plockar upp ett ex på Vulkan och sen kan du få stålarna i näven eller på ditt schweiziska nummerkonto.

Funkar för dig?

krank

Arfert said:
Jag plockar upp ett ex på Vulkan och sen kan du få stålarna i näven eller på ditt schweiziska nummerkonto.

Funkar för dig?
Det låter som att det borde gå att ordna... =) Hm, jag nämner att du ska ha ett ex för Patrik nästa gång jag skriver nåt. Jag lär skriva något här på forumet när det finns böcker =)

MattiasLejbrink

Swordsman
Grymt jobb du lägger ner! :gremsmile: Mina spelvänner på Facebook som sett din sida där tycker det verkar vara ett väldigt intressant spel. De är visserligen "bara" en handfull, men det jag ville förmedla är att samtliga verkar gillar vad de läser.

krank

MattiasLejbrink said:
Grymt jobb du lägger ner! :gremsmile: Mina spelvänner på Facebook som sett din sida där tycker det verkar vara ett väldigt intressant spel. De är visserligen "bara" en handfull, men det jag ville förmedla är att samtliga verkar gillar vad de läser.
Coolt! =)

Pilzefrau

hon/henne
krank said:
MattiasLejbrink said:
Coolt! =)
Det var samma sak med den där Robin som jag frågade om – jag blev förvånad för jag trodde att han kände dig också, men han hade bara hittat spelet genom min sida.

CromX

Veteran
Intressant! :gremsmile:

Hoppas verkligen du får alla sålda och att du behöver trycka upp nya :gremsmile:

Personligen kommer jag utan tvekan att köpa det om jag nån gång skulle råka hitta en spelgrupp här i stockholm och förutsagt att det fortfarande går att få tag på :gremtongue: