Nekromanti [>Human] - en layoutskiss

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Right. Jag sitter och försöker jobba ihop en layoutmall till More than Human. Jag har haft idéer i flera månader och gjort egna skisser, detta är första gången jag visar dem. Tror jag.

Jag har alltså tänkt mig två olika layouter; en för reglerna och en för spelvärlden. Reglerna är mer moderna/minimalistiska, spelvärlden är mer flavour. Ungefär så tänkte jag. Men de har gemensamma element i sidnummer och proportioner, så att det inte blir alltför kefft att bläddra i det hela.

Jag planerar också ett slags indexsystem. Jag hittar inga bra bilder nu, och vet verkligen inte vad det heter. Men ni vet. När innehållsförteckningen ser ut typ såhär och sedan alla sidor i kapitel 1 har en liten svart fläck på samma ställe, alla i kapitel 2 har en svart fläck lite längre ner, etc. som motsvarar innehållsförteckningen.

Typsnittet är preliminärt. Jag lessnade på att leta 80-talstypsnitt och drog till med Droid Serif och Droid Sans. De kan komma att bytas ut. Om du tycker att de är fula får du jättegärna komma med förslag, för då ökar sannolikheten att jag byter.

Jag har inte kört mina stilar genom Dantes typografiskola heller, så radavstånd och sådant är kört helt 100% på känn.

Sidstorleken har jag fått genom att mäta en gammal Magnum med måttband. Radlängden är lite i det långa laget (kring 70-75 tecken) men det borde funka. Eller? Jag får inte riktigt plats med flera rubriker om jag inte ska ha tidningskorta rader, och det vet jag inte riktigt vad jag tror om...

Alla konstruktiva förslag uppskattas. Jag har ont om tid, så alla okonstruktiva förslag kommer att ignoreras. Om du kritiserar något, föreslå helst ett alternativ.

Attachments

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Har egentligen inget konstruktivt förutom att jag gillar layouten, jag gillar typsnittet, och jag gillar din idé om de där index-markeringarna.

Så mitt förslag blir: Kör på!

God45

#PrayersForBahakan
Jag tycker rent spontant att det ser jättebra ut :gremsmile: Jag gillar hur upplägget får texten att se luftig och lättläst ut.

Anarchclown

Swashbuckler
Jag skulle bli tokig på att betala för något med text i som innehåller så pass lite text per sida. Däremot vet jag inte hur du ska lösa det. Jag bara vet att en spalt med text på så litet format får mig att uppleva det som innehållsfattigt.

Ja jag vet att jag är ytlig och fånig nu. I övrigt ser det jävligt snyggt ut.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Droid serif är ett bra val av texttypsnitt. Och de långa raderna vägs upp av det generösa radavståndet. Som kanske är lite väl generöst när jag tänker på det. Fullt så stort behöver det nog inte vara (och då får Anarchclown lite mer text per sida).

Annars ska du inte lyssna på anarkistpajasen. Generösa marginaler och luftig text är »lyxigt«, inte »innehållsfattigt«.

Jarl

Hero
Gillar!

Jag tycker radlängden är aaaningen lång, men det skulle nog se skumt ut med smalare spalter och, som Dante påpekat, det är ändå lättläst pga radhöjden.

Personligen tycker jag rubriktypsnittet är lite väl intetsägande, jag skulle gärna se något mer extremt där, så att sidorna får en, ja, prägel som gör att man tänker "Ah, >Human". Kan man tänka sig något "hårdare" (som "kantigare") typsnitt till rubriker? Tyvärr kan jag för lite för att föreslå något, men det vore spännande att se en alternativ version.

Vimes

Sillkung
Jag kan tycka att raderna är lite för långa. Jag vill gärna läsa helt vertikalt och det tycker jag raderna är i längsta laget för.

Annars är det luftigt och stiligt.

krank

Dante said:
Droid serif är ett bra val av texttypsnitt. Och de långa raderna vägs upp av det generösa radavståndet. Som kanske är lite väl generöst när jag tänker på det. Fullt så stort behöver det nog inte vara (och då får Anarchclown lite mer text per sida).

Annars ska du inte lyssna på anarkistpajasen. Generösa marginaler och luftig text är »lyxigt«, inte »innehållsfattigt«.
Har ökat marginalerna med ett par millimeter och blivit aaaaaningen mindre generös med radavståndet. Och fipplat en smula med avstånden kring rubrikerna.

Attachments

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Fler synpunkter

Nu har jag kikat närmare på PDF:en och har följande synpunkter på brödtexten:

Med 8 punkters grad är 14 punkters kägel i största laget. 12 punkter räcker.

Med så liten grad bör brödtexten texten justeras något för ökad läsbarhet.

1) Ordmellanrummet bör ökas något. Jag tycker att 105/125/145 % är lagom.
2) Även teckenmellanrummet bör ökas. 8/10/12 % ser bra ut.

Och då brödtexten är marginaljusterad bör du även tillåta teckenbreddsförändring. 98/100/102 % är min standardinställning för marginaljusterad text.

Dessa justeringar innebär något färre tecken per rad, men i gengäld fler rader per sida (se bifogad PDF [baserad på layoutskiss 2]).

Attachments

krank

Jarl said:
Personligen tycker jag rubriktypsnittet är lite väl intetsägande, jag skulle gärna se något mer extremt där, så att sidorna får en, ja, prägel som gör att man tänker "Ah, >Human". Kan man tänka sig något "hårdare" (som "kantigare") typsnitt till rubriker? Tyvärr kan jag för lite för att föreslå något, men det vore spännande att se en alternativ version.
Ja, rubriktypsnittet är väl det jag inte är helt nöjd med också. Det är ju där man kan "leka" lite mer, med högre grad följer större frihet med former och så.

Kan också tänka mig att ha olika rubriker i spelvärldsdelen och regeldelen. Något härligt smaskigt 80-talstypsnitt för spelvärlden kanske... Något i stil med Industria? =)

krank

Re: Fler synpunkter

Dante said:
Nu har jag kikat närmare på PDF:en och har följande synpunkter på brödtexten:
Tackar ödmjukast! Bifogar layoutskiss 4, där jag följt förslagen till punkt och pricka. Hade egentligen tänkt kolla på din typografiskola (som jag gjort i mina tidigare spel), men här fick jag ju motsvarande hjälp direkt! Lyxigt!

Attachments

Troberg

Sinister eater
Re: Fler synpunkter

Ser bra ut, bara ett litet tyckande (och där kommer säkert Dante att skjuta ner mig): Dubbelt radavstånd mellan stycken är lite väl mycket, imho. Det blir lite väl glest, och samma poäng hade kunnat göras med ett betydligt mindre avstånd. Jag gillar själv halvt radavstånd eller lite mindre, säg 30-50% av fullt avstånd, beroende på hur det känns i det specifika fallet och hur viktigt det är att spara plats.

Så har jag tex gjort före och efter listor här (kom dock ihåg att här har jag maxat utrymmesutnyttjandet rejält, och skulle nog inte driva det fullt så långt annars.): https://www.rollspel.nu/threads/57311

krank

Jarl said:
Jag har skapat ett par alternativa versioner, där jag leker med typsnitten Titillium och Exo...

Tyvärr får jag inte bifoga så många filer här, så ni får dropboxlänkar istället.

https://www.dropbox.com/s/yryi4yfdwcugm7v/layoutskiss5-exo.pdf
https://www.dropbox.com/s/bi9uzzcshg1hk8i/layoutskiss6-exo-droid.pdf
https://www.dropbox.com/s/y393zkcqswl3yx3/layoutskiss7-titil-droid.pdf
https://www.dropbox.com/s/3qeecs0viu5u0vq/layoutskiss8-titil.pdf
https://www.dropbox.com/s/9lucxwuf6dgy268/layoutskiss9-titil2.pdf

Jag vet inte riktigt om Exo eller Titillium är "hårdare"/"kantigare". Jag funderade lite på att försöka hitta något som kändes lite 1984, New World Order och Soviet typ, men hittade inget under tillräckligt bra licens.

Typsnittet New Deal som användes till filmen Public Enemies verkar snyggt, men verkar å andra sidan inte ens kommersiellt tillgängligt... Sen funderar jag på om inte ett såpass starkt typsnitt skulle ta över framför allt regeltexterna alltför mycket...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
krank said:
Jag vet inte riktigt om Exo eller Titillium är "hårdare"/"kantigare". Jag funderade lite på att försöka hitta något som kändes lite 1984, New World Order och Soviet typ, men hittade inget under tillräckligt bra licens.
Jag tycker inte någon av dem känns särskilt hård eller kantig. Titillium har en modernare känsla som jag på nåt sätt tyckte passade ihop med regelkapitlet. Jag vet inte om jag tyckte Exo kändes så värst mycket varken det ena eller andra, men det gjorde ”1967” till en snygg rubrik. I brist på bättre skulle jag nästan föreslå att använda dem i varsin avdelning eftersom du väl ändå är ute efter att särskilja dem grafiskt?

Tänker skiss 5 för värld, skiss 9 för regler alltså.

krank

Ny layoutskiss

Okej, DeBracy sade att jag postade för många förra gången. Så här är en kombinerad:

(Klicka på den!)

Attachments