Nekromanti [>Human] - expansion?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vid det här laget har en del av er köpt och kanske också hunnit läsa More than Human. Jag har börjat fundera på tilläggsböcker, moduler, expansioner.

Jag har ju hela tiden haft tanken att expandera More than Human, men jag är lite villrådig. Vad ska jag expandera?

Ska jag skriva en till spelvärld?

Eller ska jag expandera 87? Vad ska jag isåfall fokusera på; fler Chicagoäventyr, eller skriva mer som beskriver mitten/slutet av kampanjen? (använd gärna spoilertaggar eller markera på annat sätt om ni tänker skriva förslag som anspelar på hemligheter, typ såhär:)

Jag skulle kunna skriva en kampanjbok om Leviatanimperiet. Men det dyker ju upp ganska sent i kampanjen. Skulle det kännas konstigt om jag först skrev en bok som behandlar slutet av kampanjen, och sedan mitten?

Eller ska jag försöka skriva regelexpansioner? Vad saknas då - mer detaljerade vapentabeller? Fler kraftkomponenter?

Pilzefrau

hon/henne
Av när jag läste igenom världskapitlet att döma, så är det slutet av kampanjen som behöver berättas mer om. Det du spoilertaggade där alltså. Jag förstod inte alls vad det rörde sig om först, och efter att ha läst allt dubbelkollade jag registret och kom fram till att jo, det var faktiskt allt som stod här.

Risken finns att det blir en väldigt 87-specifik expansion, men det borde gå att skriva Leviatan så att den går att använda i andra superjältekampanjer. Även om man inte har som slut att världen och det kollektiva undermedvetna blurras ihop så kan man ju inspireras av en schysst alienart att ha med som fiender, liksom.

God45

#PrayersForBahakan
Skriv zombie expansionen du pratade om att göra för några månader sen, dina idéer för det lät super coola :gremlaugh:

krank

God45 said:
Skriv zombie expansionen du pratade om att göra för några månader sen, dina idéer för det lät super coola :gremlaugh:
...what? Det har jag inte ens nåt minne av. Jag vet att jag halvt på skoj snackat om att göra en vapen-och-mer-realistiska-reglerexpansion kallad Arsenal, men några zombies minns jag inte...

Cassius

Hero
Jag tycker definitivt du ska utveckla slutet. Det var de jag blev mest förvirrad över och kände mig mest otrygg med. Det hade varit trevligt med inspiration och stöd till det.

God45

#PrayersForBahakan
krank said:
God45 said:
...what? Det har jag inte ens nåt minne av. Jag vet att jag halvt på skoj snackat om att göra en vapen-och-mer-realistiska-reglerexpansion kallad Arsenal, men några zombies minns jag inte...
Du pratade om att skriva någonting inspirerat av Prototype tv-spelet. Det var i en tråd om någons hemma byggda zombiespel tror jag...

Krille

Super Moderator
Jag skaffade The Armitage Files till Trail of Cthulhu häromdan, och inspirerades av att mixa ihop det med Zenith och More Than Human. Hittar jag superhjälteintresserade spelare i Göteborgsområdet så kan jag mycket väl tänka mig att pussla ihop en sådan kampanj. Och då kan jag ju lika gärna göra det som en kampanjbok till More Than Human.

Jag vet inte hur inkompatibelt en kampanj som går ut på att "världen gick under två år in i framtiden och du var där och dog" skulle vara med 87, speciellt som jag har lite idéer som omfattar onda nazister och medicinska experiment i lägren under Kriget. Men jag har definitivt lust att utforska det.

Vimes

Sillkung
Jag håller med tidigare talare om att kampanjens slutfas borde vara det vettigaste att fokusera på. Den enda nackdelen är väl att det kommer kännas onaturligt att skriva och ge ut mittendelen senare. Men:
1. Hur många expansioner av 87 tror du att du kommer göra? Ska du bara göra en är kampanjens upplösning det du borde fokusera på, det kommer göra ditt kampanjmaterial komplett, vilket inte en expansion av bara "mitten" kommer göra.
2. Jag tycker det är coolt om du supportar din egen kampanjvärld snarare än ger ut en ny. De som inte använder >Human till 87 hittar sannolikt på egna grejer ändå, så behovet av att du ska skriva en ny värld vet jag inte hur trängande det är. Få God45 att skriva en tjugo sidors pdf med "100 kampanjvärldar till More than Human" i så fall.
3. Återknutet till punkt ett: du har ju den lokala (Chicago) nivån, den nationella och den globala. Att fokusera på Chicago tycker jag inte är ett alternativ då de flesta antagligen har fått tillräckligt i grundboken, den nationella nivån tycks mig vara ganska lätt att själv sy ihop med det som finns i grundboken (de flesta aktörer är fortfarande relevanta), däremot är ju den globala scenen det som utvecklas minst i grundboken.

God45

#PrayersForBahakan
God45 said:
krank said:
God45 said:
Du pratade om att skriva någonting inspirerat av Prototype tv-spelet. Det var i en tråd om någons hemma byggda zombiespel tror jag...
Hittade det :gremsmile:

https://www.rollspel.nu/threads/57839/post-765295

krank

Krille said:
Jag skaffade The Armitage Files till Trail of Cthulhu häromdan, och inspirerades av att mixa ihop det med Zenith och More Than Human. Hittar jag superhjälteintresserade spelare i Göteborgsområdet så kan jag mycket väl tänka mig att pussla ihop en sådan kampanj. Och då kan jag ju lika gärna göra det som en kampanjbok till More Than Human.

Jag vet inte hur inkompatibelt en kampanj som går ut på att "världen gick under två år in i framtiden och du var där och dog" skulle vara med 87, speciellt som jag har lite idéer som omfattar onda nazister och medicinska experiment i lägren under Kriget. Men jag har definitivt lust att utforska det.

Låter som en awesome kampanjbok. Den behöver ju inte ens vara kompatibel med 87; den känns ju som minst lika intressant som egen grej. I approve!

krank

Vimes said:
Jag håller med tidigare talare om att kampanjens slutfas borde vara det vettigaste att fokusera på. Den enda nackdelen är väl att det kommer kännas onaturligt att skriva och ge ut mittendelen senare. Men:
1. Hur många expansioner av 87 tror du att du kommer göra? Ska du bara göra en är kampanjens upplösning det du borde fokusera på, det kommer göra ditt kampanjmaterial komplett, vilket inte en expansion av bara "mitten" kommer göra.
2. Jag tycker det är coolt om du supportar din egen kampanjvärld snarare än ger ut en ny. De som inte använder >Human till 87 hittar sannolikt på egna grejer ändå, så behovet av att du ska skriva en ny värld vet jag inte hur trängande det är. Få God45 att skriva en tjugo sidors pdf med "100 kampanjvärldar till More than Human" i så fall.
3. Återknutet till punkt ett: du har ju den lokala (Chicago) nivån, den nationella och den globala. Att fokusera på Chicago tycker jag inte är ett alternativ då de flesta antagligen har fått tillräckligt i grundboken, den nationella nivån tycks mig vara ganska lätt att själv sy ihop med det som finns i grundboken (de flesta aktörer är fortfarande relevanta), däremot är ju den globala scenen det som utvecklas minst i grundboken.
1. Jag har inte den blekaste aning, faktiskt. "Så många folk vill ha"? Just nu känns det som att jag mest har inspiration till en kampanjsluts/leviatanfokuserad modul, men jag utesluter inte att jag släpper typ en Core-bok och en Power Industries-bok och en S-bok framöver...

2. Det ena utesluter inte det andra; Rotsystem rullar fortfarande på =)

3. Ja, så tänker jag också litegrann. Man kanske får svälja förtreten och helt enkelt stå ut med att modulerna kommer i ickelinjär tidsordning?