Re: [>Human] - STOPP OCH BELÄGG!
Olav said:
Om varje bok kostar 70 från tryck och du lagt ut 20000 på illustrationer verkar det som att du håller på att begå ekonomiskt självmord.
Andra lägger sina pengar på krogen, utlandsresor, bil, båt, renovera huset, barn eller tobaksvaror.
Jag lägger mina måbrapengar på rollspel.
More than Human blir det första spel jag inte säljer till tryckkostnad.
Olav said:
Jag förstår att ditt mål inte är att bli rik, men du måste ändå fundera över hur många böcker du tänker dig sälja i slutändan.
Det är inte bara så att mitt mål inte är att bli rik - jag har inte ens som mål att gå runt.
Olav said:
Vi säger att du räknar med att sälja 1000 böcker.
Jag räknar med att sälja kanske 100. Och då har det gått ganska bra.
Olav said:
Alltså: om du säljer 1000 exemplar (Jämförbart med Svavelvinter) kommer du gå med förlust om du säljer dem för mindre än 180.[/b]
Och? Det här har aldrig varit en vinstaffär eller ens en gåruntaffär. Det är roligt att göra rollspel, jag ser hellre att fler har råd att köpa mina spel än att jag går runt.
Olav said:
2) trycker ALLA 360 ex på samma gång. Eftersom du redan "vet" att du kommer sälja så många måste det bli billigare att trycka fler åt gången, vilket ökar din marginal.[/b]
Det finns inga pengar till att trycka 360 exemplar. Jag har dessutom inte lust att hålla lager eller krångla med den biten. Redan 100 tryckta är för många; egentligen vill jag köra ren print-on-demand.
Olav said:
då förvandlar en ogenomtänkt prissättning dina största fans till dina värsta fiender, eftersom det i praktiken blir som att du betalade en tjuga till alla som förköper ditt spel.
Om jag hade råd skulle jag ge bort mina spel gratis.
Eller, det gör jag ju också. PDF:erna kommer att finnas gratis, och eftersom de släpps via Creative Commons är det helt lagligt för vem som helst att gå till Publit eller Lulu eller vadsomhelst och trycka upp egna exemplar till självkostnadspris. EDIT: Och sälja dem, eftersom CC-licensen jag använder tillåter även kommersiell användning.
Jag kommer också att dela ut mina InDesignfiler, och alla illustrationer i högupplöst format (eftersom alla konstnärer gått med på att släppa sina rättigheter helt till mig, dvs jag har rätten att släppa bilderna som CC).
Jag kan förstå om min inställning upplevs som frustrerande, men sånt är livet. Det finns en tanke bakom min prissättning. Hade det inte varit för att butiker inte kommer att vilja ta in boken om de inte kan lägga på 100% så hade jag som sagt sålt till tryckkostnad.