Nekromanti [>Human] - förhandsköp?

Bosse_UBBT

Swordsman
Simon said:
Som jag nämnt tidigare så förhandsköper jag gärna, oavsett hur du arrangerar det. Jag litar på ditt ömdöme i att du sätter något rimligt pris. En numrering kunder vara trevligt.
+1.

Bassejr

Hero
Jag skulle kunna tänka mig att förhandsköpa, men numrering eller deluxutgåva osv ger jag inte speciellt mycket för. Jag är mest bara väldigt sugen på att kolla in spelet.

Basenanji

Postd20modernist
Ja, jag vill också förhandsköpa. Jag har skickat PM, men fortsätt du att ignorera mina små försök att tränga mig före i kön (jävla kommunist-världsförbättrar-PK-krank!)

:gremgrin:

Ögat

Hero
Re: [>Human] - STOPP OCH BELÄGG!

Ok, det är förstås inte min sak men jag tycker VERKLIGEN att du borde tänka över din prissättning.

Om varje bok kostar 70 från tryck och du lagt ut 20000 på illustrationer verkar det som att du håller på att begå ekonomiskt självmord.

Jag förstår att ditt mål inte är att bli rik, men du måste ändå fundera över hur många böcker du tänker dig sälja i slutändan.

Vi säger att du räknar med att sälja 1000 böcker.
Då är illustrationskostnaden per bok 20, vilket ger en produktionskostnad på 90. När du säljer den i butik, vill de ha 100% påslag.

Alltså: om du säljer 1000 exemplar (Jämförbart med Svavelvinter) kommer du gå med förlust om du säljer dem för mindre än 180.

Om du istället räknar med att sälja 500 exemplar, blir produktionskostnaden för varje bok 110, vilket gör att den måste säljas för minst 220.
Om du säljer en indie-spelsmängd (typ 250), blir produktionskostnaden istället 150, vilket leder till ett slutpris på 300.

Mitt förslag är alltså att du:
1) satsar på ett pris runt 250-300 (då går du jämt upp på 360-250 ex)
2) trycker ALLA 360 ex på samma gång. Eftersom du redan "vet" att du kommer sälja så många måste det bli billigare att trycka fler åt gången, vilket ökar din marginal.

Om förbeställningsköparna, alltså de som är MEST sugna på att köpa spelet, köper det till ett pris som innebär att du måste sälja bättre än något annat svenskt rollspel just nu för att ens gå runt... då förvandlar en ogenomtänkt prissättning dina största fans till dina värsta fiender, eftersom det i praktiken blir som att du betalade en tjuga till alla som förköper ditt spel.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Olav said:
Om varje bok kostar 70 från tryck och du lagt ut 20000 på illustrationer verkar det som att du håller på att begå ekonomiskt självmord.
Andra lägger sina pengar på krogen, utlandsresor, bil, båt, renovera huset, barn eller tobaksvaror.

Jag lägger mina måbrapengar på rollspel.

More than Human blir det första spel jag inte säljer till tryckkostnad.

Olav said:
Jag förstår att ditt mål inte är att bli rik, men du måste ändå fundera över hur många böcker du tänker dig sälja i slutändan.
Det är inte bara så att mitt mål inte är att bli rik - jag har inte ens som mål att gå runt.

Olav said:
Vi säger att du räknar med att sälja 1000 böcker.
Jag räknar med att sälja kanske 100. Och då har det gått ganska bra.

Olav said:
Alltså: om du säljer 1000 exemplar (Jämförbart med Svavelvinter) kommer du gå med förlust om du säljer dem för mindre än 180.[/b]
Och? Det här har aldrig varit en vinstaffär eller ens en gåruntaffär. Det är roligt att göra rollspel, jag ser hellre att fler har råd att köpa mina spel än att jag går runt.

Olav said:
2) trycker ALLA 360 ex på samma gång. Eftersom du redan "vet" att du kommer sälja så många måste det bli billigare att trycka fler åt gången, vilket ökar din marginal.[/b]
Det finns inga pengar till att trycka 360 exemplar. Jag har dessutom inte lust att hålla lager eller krångla med den biten. Redan 100 tryckta är för många; egentligen vill jag köra ren print-on-demand.

Olav said:
då förvandlar en ogenomtänkt prissättning dina största fans till dina värsta fiender, eftersom det i praktiken blir som att du betalade en tjuga till alla som förköper ditt spel.
Om jag hade råd skulle jag ge bort mina spel gratis.

Eller, det gör jag ju också. PDF:erna kommer att finnas gratis, och eftersom de släpps via Creative Commons är det helt lagligt för vem som helst att gå till Publit eller Lulu eller vadsomhelst och trycka upp egna exemplar till självkostnadspris. EDIT: Och sälja dem, eftersom CC-licensen jag använder tillåter även kommersiell användning.

Jag kommer också att dela ut mina InDesignfiler, och alla illustrationer i högupplöst format (eftersom alla konstnärer gått med på att släppa sina rättigheter helt till mig, dvs jag har rätten att släppa bilderna som CC).

Jag kan förstå om min inställning upplevs som frustrerande, men sånt är livet. Det finns en tanke bakom min prissättning. Hade det inte varit för att butiker inte kommer att vilja ta in boken om de inte kan lägga på 100% så hade jag som sagt sålt till tryckkostnad.

Pilzefrau

hon/henne
Props till krank

Bara för att jag inte tycker folk säger det tillräckligt ofta: jag älskar att du gör det här, krank. Jag är inte ens så pepp på själva spelet. Jag vill nog köpa det, men kommer kanske aldrig spela det. Men du ska ha så mycket cred för det här att jag inte har tillräckligt mycket cred för att ge dig det.

EDIT: och jag tycker du ska fundera på en Indiegogo, och säga att alla pengar du får utöver det som får >Human att gå runt går in i nästa spel du gör. Jag har inte tillräckligt koll på intresset och folket för att lova något, men det är inte omöjligt att folk bara kastar pengar på dig.

krank

Förresten: Det står en naturligtvis helt fritt att lägga 300 pix på spelet. Jag har samma kostnadsmodell som alltid: Man betalar vad man tycker spelet är värt, och så finns det en "minimisumma".

Tidigare har minimisumman legat på tryck+frakt. Nu blir det tryck*2 + frakt. Och 160 är preliminärt.

Cassius

Hero
Re: Props till krank

Pilzeman said:
Bara för att jag inte tycker folk säger det tillräckligt ofta: jag älskar att du gör det här, krank. Jag är inte ens så pepp på själva spelet. Jag vill nog köpa det, men kommer kanske aldrig spela det. Men du ska ha så mycket cred för det här att jag inte har tillräckligt mycket cred för att ge dig det.

EDIT: och jag tycker du ska fundera på en Indiegogo, och säga att alla pengar du får utöver det som får >Human att gå runt går in i nästa spel du gör. Jag har inte tillräckligt koll på intresset och folket för att lova något, men det är inte omöjligt att folk bara kastar pengar på dig.
Jag hoppas att han tar alla extra pengar och köper sig något fint, han är värd att unna sig något.

Ögat

Hero

Jag kan förstå om min inställning upplevs som frustrerande, men sånt är livet. Det finns en tanke bakom min prissättning. Hade det inte varit för att butiker inte kommer att vilja ta in boken om de inte kan lägga på 100% så hade jag som sagt sålt till tryckkostnad.
Jag skiter egentligen i vad du gör, så jag känner mig inte alls frustrerad. Däremot tänkte jag att
- det vore synd om du förlorade 10 papp som du annars kunde lägga på att göra ett annat spel.
- det vore synd om den som förbeställer för att göra dig en tjänst omedvetet gör dig en björntjänst.
- anledningen till att ta upp förhandsbokningar var att få in pengar.

uppenbarligen var det inte så, och jag ber om ursäkt att jag lade mig i.

krank

Olav said:
- det vore synd om du förlorade 10 papp som du annars kunde lägga på att göra ett annat spel.
Tja, för all del. Tackar för omtanken.

Med min takt tar det ungefär ett år att göra ett spel. Eller mer, om det ska vara mer omfattande (första >Humankampanjen påbörjades för typ fyra år sen).

På ett år hinner jag gott och väl samla på mig pengarna som krävs för nästa spel. Framför allt eftersom nästa spel inte kommer att kosta lika mycket som detta.

Jag ser det inte som att jag förlorar 10 papp. Eller ja, om jag förlorar 10 papp så förlorar den som lägger 10 papp på sitt hus också pengarna. Eller personen som super upp dem på krogen. Eller personen som spenderar pengarna på att åka runt och se konserter eller se andra länder.

Olav said:
- det vore synd om den som förbeställer för att göra dig en tjänst omedvetet gör dig en björntjänst.
- anledningen till att ta upp förhandsbokningar var att få in pengar.
Det är en tjänst, eftersom det låter mig slippa att själv ligga ute med pengar. Det är alltså mer en fråga om att jämna ut när pengarna försvinner än att hindra dem från att försvinna.

MattiasLejbrink

Swordsman

krank said:
Förresten: Det står en naturligtvis helt fritt att lägga 300 pix på spelet. Jag har samma kostnadsmodell som alltid: Man betalar vad man tycker spelet är värt, och så finns det en "minimisumma".

Tidigare har minimisumman legat på tryck+frakt. Nu blir det tryck*2 + frakt. Och 160 är preliminärt.
Vinst schminst. Nu sätter jag in 250 kr och hoppas på ett trevligt spel. Skickar DM med min adress. Peace out.