Nekromanti [>Human] - Förmågor?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Kort info om >Human:

More than Human, nyligen omdöpt från Spandex, är ett regelsystem för superhjältande/supervarelser. Det är ett väldigt treddigt system som baserar sig på det betydligt mer komplicerade Vo|t. Vid det här laget har >Human eget stridssystem, egna skalor, eget system för tålighet och så vidare, så det skiljer sig rätt rejält...

Nå; nu förväntar jag mig inte riktigt att ni ska orka sätta er in i ett helt regelsystem som dessutom är under utveckling, så jag ska försöka referera relevanta delar för mina frågor...

Jag har ett par Förmågor, som jag inte riktigt vet hur jag ska göra, för att det ska bli så snyggt, snabbt och smidigt som möjligt. De behöver vara flexibla, men ändå snabba att använda, nämligen. Jag avskyr räknande och poängpillande under spel.

Jag tänkte presentera en problemförmåga, så får vi se om jag får några gensvar och postar en till.

Animera/forma varelse
Förmågan att kunna - antingen genom någon annan kraft (pyrokinesi, telekinesi...) skapa någon form av "varelser" som man sedan kan styra.

Grundmekaniken i >Human vad gäller förmågor ser ut ungefär såhär:

Primärförmågor köps med Kraft och Kontroll, som är vad de låter som - förmåga att styra kraften, mängd fräs man har. De kan också få ett antal Tillägg och Restriktioner. Kraft och kontroll köps som vanliga Egenskaper. Egenskaper är (typ) färdigheter och grundegenskaper, fast ihopbakade, man kombinerar dem inte.

Sekundärförmågor köps vanligen med fast kostnad eller med någon form av egen kostnadstrappa. Exempel: Flyga. Sekundärförmågor kan också köpas som Tillägg.

Tillägg är vad det låter som. Saker man sätter fast på andra krafter. Avstånd är ett Tillägg, till exempel. Flyga kan fungera som ett Tillägg, om man flyger med hjälp av en redan existerande kraft.

Poäng köper man värden för. här finns lite info om olika poängmängder, för att skapa lite struktur...

Men, hur fasen löser jag det här? Min fundering är att Animera/forma varelse köps på samma skala som en vanlig Egenskap, och att man sedan kan skapa en varelse med detta egenskapsvärde i alla fysiska Egenskaper som inte kräver teoretiskt engagemang (alltså närstrid, styrka etc). Man kan också dela upp det - har man 12 i Varelser så kan man ha en tolva, eller två sexor, eller upp till tolv ettor.

Sedan tillkommer Avstånd (inte behöva röra vid det varelser ska skapas ur), en till Avstånd (hur långt bort man kan styra dem), svindyrt specialtillägg i form av Initiativ (varelserna kan fatta egna beslut, inte bara mindless drones)...

Kanske skulle man ha Kontroll också, och göra det till en primärkraft... Så kan Kontroll avgöra hur pass väl man kan utföra saker med hjälp av sina varelser...

Wilmer

Hero
Kontroll: hur många
Kraft: hur bra varelse, varför inte göra en typ stegskala för deras användbarhet? Typ:

1 - Liten varelse, svagere än dig och alla människor, fungerar i stort sett som en förlängd arm. Exempel: andeliknande varelser, stora råttor.

2 - Medelstor varelse, lika stark som en människa, antingen snabb och krigisk som typ vargar eller kan manipulera saker som bonobos.

3 - Stor varelse, starkare än alla människor, tänk elefanter eller silverryggsgorillor.

Problemet blir om kraft är hur stort djuret är och kontroll är hur många man har så multipliceras de av varandra. Är det dyrare att köpa höga värden än låga? Multipliceras andra krafters användbarhet på samma sätt?

Pirog

Veteran
Tillför tyvärr ingenting mer än en hjälpande hand gällande stavningen - Jag antar att spelet egentligen borde heta More THAN Human och inte More Then Human? Ett vanligt fel. Then är typ "sedan", than däremot, är "än". Mer sedan mänsklig, eller mer än mänsklig?

krank

Wilmer said:
Problemet blir om kraft är hur stort djuret är och kontroll är hur många man har så multipliceras de av varandra. Är det dyrare att köpa höga värden än låga? Multipliceras andra krafters användbarhet på samma sätt?
Högre värden är dyrare än låga enligt en rätt snygg kurva (det kostar mer att gå från 10 till 11 än från 5 till 6).

Såhär funkar 90% av alla andra krafter:

1. Slå Kontrollslag. Som alltid rullar du under ditt Egenskapsvärde med två t20. De läggs inte ihop, utan det räcker om en av dem kommer under för att det ska lyckas. Det är dessutom Pendragon, dvs slå högt är bra...

2. Slå kraftslag. Fungerar likadant, utom att slaget är begränsat av kontrollslaget; du får bara använda lika många tärningar som lyckades i det. Alltså, lyckas du med en tärning i Kontrollslaget får du bara rulla en tärning för att försöka komma under Kraft.

Just nu är som sagt tanken då att Kontroll/Kraft köps även för Varelser, men inte fungerar likadant. man slår ett Kontrollslag för att få fram dem. Sedan avgör Kraft hur kompetenta de kan vara. Och då kan man ha en kompetent eller många mindre kompetenta.

krank

Pirog said:
Tillför tyvärr ingenting mer än en hjälpande hand gällande stavningen - Jag antar att spelet egentligen borde heta More THAN Human och inte More Then Human? Ett vanligt fel. Then är typ "sedan", than däremot, är "än". Mer sedan mänsklig, eller mer än mänsklig?
Det heter såklart More than Human; bara jag som skriver fel... Rättat nu =)

hakanlo

Hero
Kontroll skulle ju kunna vara vilken grad av kontroll man har över den varelse man frammanar: kan bli kul när man får fram något monstrum med mycket fräs som man knappt kan styra... fast eftersom Kontroll begränsar Kraft skulle det leda till att endast mjäkiga varelser blir okontrollerade, gissar jag, vilket ju vore synd...

Därför kanske den varelse man framkallar ska ha ganska konstanta egenskaper. Kraft kan ju ange t ex hur länge varelsen förblir materialiserad eller ge den någon mindre bonus.

krank

Hakanlo said:
Kontroll skulle ju kunna vara vilken grad av kontroll man har över den varelse man frammanar: kan bli kul när man får fram något monstrum med mycket fräs som man knappt kan styra... fast eftersom Kontroll begränsar Kraft skulle det leda till att endast mjäkiga varelser blir okontrollerade, gissar jag, vilket ju vore synd...
Observera att i mitt nuvarande förslag begränsas inte Kraft av Kontroll, utan kraft i sig begränsar bara hur många, och hur kompetenta, varelser man kan skapa.

Min tanke är att om man köper till Initiativ till sina varelser så kommer det att få andra effekter att misslyckas med sina Kontrollslag för att styra varelserna sen...

Hakanlo said:
Därför kanske den varelse man framkallar ska ha ganska konstanta egenskaper.
Hur tänker du då? vartifrån ska dessa egenskaper komma? Ska spelaren sitta och pilla ihop ett antal olika varelser rollpersonen kan skapa på förhand?