Nekromanti [>Human] Första skiss på omslag

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag vet inte riktigt hur tjock boken blir, men jag har börjat skissa på ett omslag. Det kommer att gå igenom många vändor.

Värt att veta:

1) Ja, jag vet att det är Arial på framsidan. Nej, det ska inte vara Arial i slutänden. Mer troligt Helvetica, om jag kan få mina helveticatypsnitt att bete sig som folk.

2) Baksidestexten är, surprise, inte spikad. Det kommer att vara ett annat typsnitt.

3) De två vita linjerna visar alltså ungefär var jag tänkt mig ha bokryggen. Det kommer att vara text på bokryggen också.

4) Allt ska justeras, centreras, linjeras etc.

Det här är alltså mer "proof of concept". Men jag vill gärna ha konstruktiv input =)

Attachments

GnomviD

Heresiark
Några spontana tankar:

1) illustrationen är helt sjukt snygg. Satan i gatan. Jag vill spela!

2) "ett rollspel om människor med superkrafter"-texten sitter väl långt ner, tycker jag

3) Känns som att det är för mycket svart längst upp. Det får hela omslaget att bli väldigt mörkt.

krank

GnomviD said:
1) illustrationen är helt sjukt snygg.
I know, right? Ronja for president.

GnomviD said:
Satan i gatan. Jag vill spela!
Bra! =)

GnomviD said:
3) Känns som att det är för mycket svart längst upp. Det får hela omslaget att bli väldigt mörkt.
Hm. Det är ett ganska mörkt spel; ursprungligen hade jag tänkt mig MER svart däruppe, och en ännu smalare bild... Men jag får fundera på saken.

Cybot

Mest spelbar
Den är sjukt snygg. Jag har bara en anmärkning. Det är väl än poäng att det utspelar sig 1987? För i så fall så känns More Than Human fonten väldigt modern.

1987 är text i antingen smal stilren serif eller blockig text (helst röd eller highlightad i röd alternativt någon typ av neon).
Övriga stilspråker är väldigt post-2000 för omslag (am I right?) men det skulle vara kul med en liten shoutout till 1987s formspråk.

Anchorman

Swashbuckler
Baksidan blir ju väldigt tom, kan man inte slänga in något mer här? Alternativt fortsätta explosionen så den syns på baksidan med?

krank

Anchorman said:
Baksidan blir ju väldigt tom, kan man inte slänga in något mer här? Alternativt fortsätta explosionen så den syns på baksidan med?
Bilden är rätt mycket precis så som den är; jag vill helst inte klippa i den...

Man kan säkert slänga in något mer, kanske. Om man vill. Jag vet inte riktigt om jag tycker något saknas. Det kommer ju komma ISBN-grej och typ loggor för Urverk Speldesign och sånt.

Lukas

Mannen i Gult
Så var förhandsbokar man så att man får bok nummer 1?

//Lukas som fortfarande är sur för att han bara fick nummer 3 av värmedöd

Brynolf

Dum fan
Riktigt stiligt! Utan att vara något som helst slags expert skulle jag mest anmärka på "ett rollspel om..."-texten längst ned på framsidan. Den känns lite underligt placerad. Kanske den ska vara lagd mot högerkanten precis som titeln? Eller vara lite högre upp?

Ögat

Hero
Inte illa!

jag gillar den långsmala illustrationen. Den får mig att tänka att det är ett rollspel i bioformat

Recca

Femme Fatale
Wow! Jag gillade bilden när jag såg den förut. Nu med layouten så ser det jättebra ut. Jag tycker framsidan på boken är väldigt snygg. Stilren och jättehäftig illustration. Baksidan, som påpekats kan jag hålla med om är lite mycket mörk. Texten där känns som den glidit ned lite långt. Eller jag vet inte. Men där illustrationen blir så mörk att den försvinner tycker jag det är mycket mörkt i varje fall. Kanske att gatan och husen på vänsterkant skulle synas en liten bit in, eller konturerna synas aningens mer? Men allt som allt tycker jag ändå att det är jättesnyggt och det är ju framsidan man tittar på.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Klockren bild för ett superhjältespel!
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Sqz5dbs5zmo"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/Sqz5dbs5zmo" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Jag gillar böcker där både fram och baksida är en del av samma bild, i synnerhet ner de får helt olika känsla när man tittar på dem var för sig. Framsidan utlovar action och coola hjältar/skurkar med superkrafter, medan baksidan hintar om att det också kan vara ganska mörkt och dystert. Och båda sidorna hintar om att det kan vara lite läskigt också.

Sodivra

Champion
So hot!!!

Cybot said:
Den är sjukt snygg. Jag har bara en anmärkning. Det är väl än poäng att det utspelar sig 1987? För i så fall så känns More Than Human fonten väldigt modern.

1987 är text i antingen smal stilren serif eller blockig text (helst röd eller highlightad i röd alternativt någon typ av neon).
Övriga stilspråker är väldigt post-2000 för omslag (am I right?) men det skulle vara kul med en liten shoutout till 1987s formspråk.
Håller med!

MattiasLejbrink

Swordsman
Jag tycker faktiskt att proportioner, mängd svärta och så vidare känns stabilt och snyggt.

Jag skulle däremot vilja balansera bilden (endast framsida) lite. Jag skulle högerställa stycket "Ett rollspel om..." Och sedan skulle jag vilja ha något litet vitt uppe i högra hörnet för att göra framsidan lite mindre högertung och få en rörelse från upper left till lower right. Tror det kan bli snyggt! Har du en logga som du kan göra i vitt som går att lägga längst upp till vänster?

Troberg

Sinister eater
Skitsnyggt, två kommentarer:

* Baksidan är lite tom, det händer inget där.
* Det är en väldigt skev könsfördelning på omslaget, den borde vara 50/50, och så borde det vara med alla etniciteter, religioner, funktionshinder, åldrar, politiska övertygelser och musiksmaker. :gremwink:

krank

MattiasLejbrink said:
Hmmm... kan man inte ladda upp bilder här i tråden? Tänkte visa förslag på hur jag menade...
Borde man kunna. Jag kan iaf. Bara att använda filhanteraren under avancerade val, som vanligt.

GnomviD

Heresiark
krank said:
GnomviD said:
Hm. Det är ett ganska mörkt spel; ursprungligen hade jag tänkt mig MER svart däruppe, och en ännu smalare bild... Men jag får fundera på saken.
Jag kan faktiskt tänka mig att det kan funka med en smalare bild - symmetri o.s.v. - men jag skulle nog skippa det ändå, just för att det blir väldigt mörkt. Jag kan iofs tänka mig att omslaget som det ser ut kan vara jäkligt snyggt på en tryckt bok man håller i handen, och att det där kanske kan funka bättre.

Den smala bilden ger f.ö. en rätt skön bio-känsla. Om det är något du vill ha.