Nekromanti [>Human] Hönor och ägg (strukturfundering)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jo, jag sitter och gör grundjobbet inför en rejäl ombyggnad av det just nu för utomstående halvt obegripliga utkastet till regler. Grundjobbet består i att räkna ut vad som ska hamna vart och i vilken ordning saker ska förklaras.

Jag får för mig att det traditionella är 1) skapa rollperson, 2) allting annat, typ.

Nå; om jag ska dra de prylar som behöver förklaras:

<ul> [*]Skalan: Spelet använder två olika skalor. En för vanligamänskliga nivåer och en för övermänskliga. Båda går från 1-14. [*]Egenskaper: Rollpersoner har Egenskaper, som köps efter en speciell kostnadsmodell. Det finns en lista. De är typ som grundegenskaper+färdigheter, som inte kombineras. Egenskapers värden kan hamna på båda skalorna. [*]Förmågor: Man bygger förmågor av... Tja, "grundförmåga", "tillägg" och "restriktioner". Många av grundförmågorna köps enligt samma kostnad som egenskaper och har samma skala. En del har det inte. Detsamma gäller tillägg. Viktiga tillägg inkluderar Skada, Skydda, Area, Räckvidd, Dolt mål, Flera mål [*]Särdrag: Klassiska för- och nackdelar. [*]Poäng: Det finns två sorters poäng, vanliga poäng och superpoäng. Man köper saker på den vanliga skalan för de vanliga poängen, och på superskalan för superpoängen. Det finns också rekommendationer för hur många man bör få för olika sorters kampanjer. [*]Slaget: Man slår oftast mot Egenskaper. Man slår två tärningar och jämför dem separat med egenskapen. Man ska slå så högt man kan under. Högt är alltid bra, om man jämför två lyckade eller två misslyckade. Man använder det bästa resultatet. [*]Begränsade slag: Man slår först mot en egenskap, sen mot en annan. Man slår det andra slaget med så många tärningar som lyckades i det första. [*]Tålighet: Man har tre egenskaper som är "tålighetsegenskaper"; Kännbar, Allvarlig, Utslagen. De köps enligt samma skalor som andra, men Utslagen måste vara 2 högre än Allvarlig, som måste vara 2 högre än Kännbar. [*]Konflikter: Man slår varsitt slag mot lämplig egenskap, jämför resultaten. Högst lyckade resultat vinner. [*]Använda förmågor: Ofta kan man göra det utan system, om det bara är för att flasha eller så. Ibland är det system, och om man då vill skada slår man förmågans Skadetilläggs värde begränsat av grundförmågan. Defensiva förmågor är mer att man aktiverar t.ex ett kraftfält som är igång. Kraftfält ökar svårighetsgraden för anfallaren. Det går att ta i extra mycket eller litet och riskera utmattning i utbyte mot plus på värdena.
[*]Svårighetsgrader: Räknas nerifrån, och måste slås ÖVER. Egenskap 8 och svårighetsgrad 2 betyder: Slå mellan 2 och 8 med minst en tärning så klarar du det. [*]Strid: Turordningssystem, olika avstånd man kan attackera på och måste ta sig till/från genom att göra anfall/rörelse. You know, the usual. Utom att man inte rör sig på rutat papper, utan mer fritt mellan allmänna "områden" och bara har ungefärliga räckvidder (armlängd etc) [*]Skador: Skadeslaget jämförs med målets Tålighetsnivåer. Han eller hon får en skada av den typ man slog över. De har olika ickekumulativa effekter (-2, -5, utslagen). Det finns ett system för att om man får för många av en sort så börjar de räknas som nästa sort. [/list]
Funderingar:
En del av ovanstående ter sig självklart. Det är en Bra Idé att förklara slag och konflikter innan strid. Det är bra att förklara egenskaperna innan tålighet.

Men... Skalorna, till exempel. Före eller efter poängen? Ska jag förklara slaget före eller efter egenskaperna? Hur klumpar jag ihop det här så att det mejkar sense?

Nåt sånt här, kanske?

Rollpersonen:
-Poäng
-Egenskaper
--Tålighet
-Särdrag
-Förmågor

Mekanik:
-Använda förmågor
-Konflikter
-Strid
-Skador

Frågetecken:
-Slag (behöver man förstå slaget för att förstå hur egenskaperna funkar?)

--Begränsade slag (hör samman med ovan)
-Svårighetsgrader (Om man ska förklara vad man köper när man köper Försvarstillägg så behöver man förstå vad Svårighetsgrader är redan då...)
-Skalor (i rollpersonen?)

Nässe

Myrmidon
Ett alternativ skulle vara att börja med grunden för systemet
Rollpersonen
Specialsystem (tex strid)

Alltså:

Grunden för systemet
Skalor
Använda förmågor
Konflikter
Slag
Svårighetsgrader
Begränsande slag

(Jag tror rubrikerna ovan måste blandas- men man förklarar alltså först hela TÄNKET kring när och hur man använder regler, och när man inte gör det. man presenterar de grundläggande byggstenarna innan man slänger fram en massa detaljer och långa stycken med massa uppradade egenskaper och så som man ska pressa sig igenom för att fatta)

Rollpersonen
Poäng
Egenskaper
Särdrag
(Färdigheter?)

Specialsystem
Strid
skador
(Annat? Sociala strider?)
Tålighet

Burning wheel är uppbyggt såhär och, till skillnad från många andra, tycker jag det är ruskigt pedagogiskt..
:gremsmile:

krank

Det är i den riktningen det nuvarande systemet är. Jag tyckte det blev lite rörigt, men jag kanske har fel?

Kanske är det ovana som gör att det känns konstigt? Att "alla" rollspel gör det på ett visst sätt gör ju att man vänjer sig...

Och ja, givetvis ska det dessutom in text om hur och när man använder regler, hur man spelleder och spelar och så. Kanske lånar från texterna jag skrev till Null State om saken.

hakanlo

Hero
Jag tycker det är en bra idé, när det gäller >Human, att inleda med skalor och därtill hörande grundmekanik.

Skälet är att >Human är speciellt när det gäller sina supervärden och superskalor.

När jag läste spelet hade jag inte något att säga om ordningen saker avhandlas i, vad jag minns, utan det var väl helt ok.

krank

En grej: Anta att när man kommer till regelmekaniken så har man redan grundläggande saker klara för sig; vad en rollperson är, skillnaden mellan spelare och spelledare, hur "samtalet" som är rollspel går till, och såna saker.

Man skulle kunna lägga upp det såhär, kom jag på:

1) översikt
2) rollpersonsskapande i detalj
3) system i detalj

I översikten berättar man det mest grundläggande; man förklarar egenskaper och särdrag etc (men inte vilka som finns), skalorna, och så. jag tror också att "slaget" förklaras, översiktligt, här.
Sedan, i rollpersonsdetaljen, så presenteras poäng och hur man använder dem för att köpa olika saker.
Och i systemdetaljen förklaras tärningsslagen i större detalj. Begränsade slag och konflikter, till exempel, kommer här. Och strid.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Det låter bra tycker jag, jag gillar tanken på att få en overview på hur systemet/rollspel/karaktärer fungerar innan man kör igång.