Nekromanti [>Human] - Icke-eurocentriska halvgudar?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I More than Human drar jag några exempel på mytiska/historiska personer som haft gudalika krafter. Hercules, Odysseus och Jesus. OK, dels känns det skumt att ha både Hercules och Odysseus, men framför allt är det hela jävligt eurocentriskt.

Så, jag är ute efter namn att namedroppa som är i princip människor med gudalika krafter. Superhjältar, om man så vill.

Helst såna folk hört talas om (och med "folk" menar jag inte folk som studerat andra kulturer specifikt), men det är inget absolut måste.

Recca

Femme Fatale
Wong Fey Hung? :gremlaugh:

Kom att tänka på de där Hong-kong-filmerna som alltid har actionhjältar som faktiskt funnits i Kinas historia.

Och i Japan:
Musashi så klart.

Recca

Femme Fatale
Förresten tycker jag du ska ha med några kvinnor eller Hens också. Det blir väl ännu svårare förstås.

Tell

Hero
* Kautilya - överintelligent, m.m.
* Zoroaster - magi, överintelligent, sherlock-scan. Grundare av religion.
* Zheng Zhilong - klassisk charles-atlas, plus trixteregenskaper. Kan kännas igen bättre under namnet Nicolas Iquan.
* Pandavabröderna. Arjuna.

Tell

Hero
Ett par namn, vilka har legender omkring sig:

* Eleonor av Arborea, exekutivdomare i Sardinien; sades ha, utöver extraordinär ledarskapsförmåga och gott juridiskt sinne, en affinitet till rovfåglar.
* Zenobia av Palmyra, drottning-magnificent bastard, överintelligent, allmänbegåvad. Tänk en kvinnlig version av Veidt fr. Watchman (man lär sig saker när ens flickvän är litt-fanatiker med fokus på pulp).
* Alyssa Dido, grundarinnan av Cartago (skulle personligen gärna se både henne och hennes motpart, Aeneas), häxa.
* Candace, drottningen av nubien som besegrade Alexander den Store. Superskytt.
* Olympias (alexanders moder, häxa).

...och där inser vi att intressanta individer för det allra mesta är politiska ur mitt perspektiv. Kanske någon eller några är användbara ändå?

tillägg: Demonen Hidimbi

Recca

Femme Fatale
Krank är inne på grekiska halvgudar och hjältar. Spontant tänker jag på de gudar som finns i den grekiska mytologin. De är ändå förhållandevis jordnära och "mänskliga". I filmen Immortals känns de ungefär som jag tänker mig att rätt mäktiga Alphas i More than Human skulle kunna te sig. Så gudar...?

And on another note: Baba-Yaga förstås.

Tell

Hero
På det spåret borde de flesta av Loa(orna?) också fungera ganska väl - framförallt Ghede-baronerna, dvs. de dödas själar: LaCroix är väl iofs. man, men bör väl definitivt kvala in som intressant.

Olga av Kiev är väl inte direkt en gudinna, men definitivt på samma nivå som en halvgud - det är fö. st Christopher, Sta Tatiana, Sta Emelie de Rodat... Kanske sta Notburga? Telekinesis är trots allt en rätt ovanlig talang.

Astarte, gudinnan, skulle kunna vara ett alternativ, liksom Vels, och Argimpasa?

Troberg

Sinister eater
Ska man ha människor som haft gudastatus så borde man ju ha med Ramses II, Haile Selassie och Elvis. Cleopatra eller Hapsepsut (osäker på stavningen där...) funkar också fint.

krank

Fan vad mycket bra tips!

Hoppas ni förlåter mig för att jag svarar er i grupp.

Givetvis borde jag ha ett par ickemanliga exempel. Jag kommer att applicera wikipedia på era förslag och sedan fundera på vilka jag väljer ut. Stort tack!

(Och om nån mer har förslag; kom med dem! Än är texten inte färdig...)

Ymir

Liten kantbaron
Halvgudar inom vissa mytologier är ju en mer tydligt definierad grupp, som tex de dharmiska religionernas Asura. Specifika asura hade alltså kunnat funka för ditt syfte, men de tenderar att kännas mer mytologiska än verkliga.

Sen finns det ju också många kulturer som upphöjt historiska personer till gudomlig eller semi-gudomlig status; Kina är antagligen kungen här; daoistiska Odödliga borde i stort fungera allihopa, men några särskilt passande för ditt syfte tror jag vore:

- Guan Yu; de flesta västerlänningar borde känna igen iaf -bilden- av den här snubben lite vagt, som That Guy with the Glaive.
- Chang'e, ungmön som stal odödlighetens ört och tvingades i exil på månen.
- Daji, den siste Shangkonungens konkubin/rävdemon.

Det finns också några legendariska personer i tibetansk kultur som känns lite mer historiska än bodhisattvorna, tex this guy:
- Milarepa; textbook fantasymagiker typ.
och Kung Gesar, allmän ärkehjälte.

Bodhisattvor hade kaaanske kunnat funka, rent tekniskt sett är de ju superhjältar iaf eftersom deras bodhisattvalöfte verkar ge superkrafter; och buddhor i nirvana är Omega Level-superhjältar typ. De semi-onda, perversa tibetanska dharmaväktarna är koola as bodhisattvor goes, men Tara är allra häftigast.

Sen i Indien har vi ju Rama som känns rätt självskriven; återigen en snubbe åtminstone bildade västerlänningar borde känna igen iaf namnet på.

Sen har vi Mayaindianernas Hjältetvillingar som lurade dödsrikets furstar, och polynesisk kultur har liknande mytologiska hjältar, tex Paikea (som lär ringa en klocka hos folk som sett Whale Rider, iallafall). Egyptiska Imhotep är i stort samma slags snubbe som kinesiska Odödliga; en människa som var så awesome att han upphöjdes till gud. En inuitisk legendarisk hjälte är Atanarjuat.

Mellanöstern-kultur är av religiösa skäl mer skral vad gäller halvgudar och ärkehjältar, utöver då Jesus i islam som är fucking badass, men om vi går tillbaka pre-islam finns de förstås; Gilgamesh är redan namedroppad flera gånger, men man kunde också använda Shahrzād och andra gestalter från Tusen och en natt, figurer från Shahnameh, och zoroastrisk mytologi.

Utöver wikipedia kan det vara värt för dig att kolla in Genzomans myt-galleri på deviantart; ja, han gör svulstig, sexistisk mangafantasykonst, men eftersom han själv är chilenare och jobbar för ett TCG om legend- och mytologipersoner illustrerar han ofta mer obskyra gestalter från mytologi/historia världen över, särskilt Sydamerika, komplett med långa bildtexter om myten/personen ifråga. Du kan därför hitta massor av intressant där.

Läs Vimanarama också; det är en superhjälteserie i tre delar som bygger på knark i ohelig kombo med muslimsk och vedisk mytologi.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Här kommer en väldigt blandad lista, hoppas nåt går att använda!

Paul Bunyan
Quetzalcoatl
St. Patrick
Cu'Chulainn (eller hur fanken det stavas)
Rasputin
Madame Blavatsky
Aleister Crowley
Marie Laveau
Harry Houdini
Circe
Simon Magus
John Dee
Kung Salomon
Gilles De Rais
Robin Hood
Merlin
Lancelot
Cornelius Agrippa
Nostradamus
H.R Giger
Salvador Dali
Jim Morrison
Billy The Kid
Davy Crockett
Vercingetorix

krank

I slutänden blev det Gilgamesh och Madam Blavatsky som fick komplettera min lista. Då är både icke-europeiska och kvinnliga representerade i den (korta) listan, även om det egentligen i båda fallen är en underrepresentation.

I slutänden ville jag ha såna folk kunde känna igen åtminstone litegrann, och givet att jag - som ju ändå ser mig som lite mer bevandrad än gemene man - fick googla många av de (annars väldigt bra!) förslagen så föll de bort. Jag ville slippa skriva deras gudatyp eller förklaring innan, typ "häxdrottningen" eller "bodhisattvan".

Tack till alla som bidrog i tråden! Jag kommer säkert att behöva liknande grejer vid senare tillfälle, och då har jag en guldgruva att ösa ur!